Luterilainen vanhurskauttamisoppi

Jeesus puhui kyllä koko ajan teoista “Tule ja seuraa minua, ota vuoteesi ja käy, mene ja tee samoin” Usko ilman tekoja on kuollut tai luulottelua.

2 tykkäystä

Täytätkö sinä käskyt?

Matt 5:48: “Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on.”"

Jaak 2:10: “Sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin.”

Eikö näidenkin jakeiden valossa ole täysin selvää, ettei kukaan tule vanhurskaaksi, pelastu lain tekojen kautta?

Luuk. 18:11-14: “Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen: ’Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani. Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset kaikesta, siitäkin mitä ostan.’ Publikaani seisoi taempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: ’Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!’»Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei. Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan.»”

Gal. 2:16: “Kun kuitenkin tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi tekemällä lain vaatimia tekoja vaan uskomalla Jeesukseen Kristukseen, olemme mekin uskoneet Jeesukseen Kristukseen, jotta tulisimme vanhurskaiksi häneen uskomalla emmekä tekemällä lain vaatimia tekoja. Eihän kukaan ihminen tule vanhurskaaksi tekemällä mitä laki vaatii.”

Miksi Jumalan ylipäätään täytyi omaksua ihmisyytemme ja tässä ihmisyydessä sovittaa syntimme Kristuksessa, jos me itse voimme ne sovittaa tekemällä sen mitä laki vaatii?

Gal 3:10-13: “Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: “Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee”. Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska “vanhurskas on elävä uskosta”. Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: “Joka ne täyttää, on niistä elävä”. Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme-sillä kirjoitettu on: “Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu” -”

Mulle tulee pikaluvulla sellainen vaikutelma, että et taida hyväksyä ns. lain kolmatta käyttöä ollenkaan? Heti jos mainitaan jotain siitä, että pitäisi pyrkiä elämään oikein, olet kärppänä paikalla ilmoittamassa, että appappap ei lain noudattaminen pelasta.

1 tykkäys

Oikein! Lain noudattaminen ei pelasta!

Room 3:19-24: “Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä; sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto. Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,”

Lain kolmas käyttö tarkoittaa sitä, että laki on meille uskoville ohjeena yhteiskunnallisen vanhurskauden tähden, ei tienä pelastukseen. Emmehän voi palata takaisin lain alaisuuteen ja noudattaa lakia pelastuaksemne, sillä se olisi luopumista uskosta.

Gal 2:17-19: “Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se! Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja. Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,”

Jatkan vielä vähän edellistä viestiäni ja osoitan Raamatun sanaan tukeutuen miksi lain on mahdotonta vanhurskauttaa.

Room 8:3-4: “Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa, että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen.”

Tässähän se on lyhyesti ja ytimekkäästi sanottu, että uskova ihminen täyttää lain vaatiman vanhurskauden Hengen kautta uskomalla Jumalan Poikaan.

Lain ensimmäinen käyttö on yhteiskuntaa varten. Kolmas on meille kristityille ohjeena siksi, että laki on pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä. Ja koskapa meidät on luotu Jumalan kuviksi hyviä tekoja varten.

Tarkoitatko, että meidän on tehtävä hyviä tekoja pelastuaksemme, eli hyvät teot ovat mielestäsi vanhurskauttamisen edellytys?

Laki ei pelasta eikä kadota.
Jumala on laittanut ihmiseen kyvyn erottaa oikea ja väärä. Se ei kuitenkaan kanna kuoleman yli, eli pelasta. Siksi on aina ollut Jumalan armo, mikä tehtiin tiettäväksi ja saatavaksi Jeesuksessa, Golgatan työssä.

En. Vähän ehkä turhamaisuuttani vain takerruin tuohon, kun sanoit, että lain kolmas käyttö on yhteiskuntaa varten. Kun Yksimielisyyden ohjeen mukaan lain ensimmäinen käyttö on siksi, että laki pitää hillittömiä ulkonaisesti kurissa, ts. lain ensimmäinen käyttö on yhteiskuntaa varten. Lain toinen käyttö on siksi, että se osoittaa mitä synti on. Lain kautta herää synnintunto. Ja lain kolmas käyttö on sitä varten, että laki olisi kristityille hyvän elämän ohjenuorana, koska Jumalan laki on hyvä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä. Laki kertoo meille miten elää kristittynä hyvää ja Jumalan mielenmukaista elämää. Ei siksi, että me hyvin elämällä pelastuisimme, mutta jo pelastettuna ja yksin uskosta vanhurskautettuina sitten myös tahtoisimme elää niin kuin Jumala tahtoo meidän elävän. Ja sitä on lain kolmas käyttö.

2 tykkäystä

Ihminen luotiin ensin kaiken luomakunnan pääksi, sitä hoitamaan, 1.Moos.1:26. Sitten Jumala puhalsi häneen oman henkensä, 1.Moos.2:7 ja hänestä tuli “elävä sielu”, eli ihmisessä oli iankaikkisuuteen kelpaavaa, Jumalaa.

Eli on ajallinen ja taivaallinen lainalaisuus, mutta jälkimmäiselle uskova alistaa katoavan, eikä se häntä hallitse.

Eikö esim. lain käsky “älä tapa” ole ulotettava kaikkiin kolmeen lain käyttöön? Yhteiskuntaan, toiseen käyttöön ja kolmanteen käyttöön. Ei tätä käskyä voi rajata yksinomaan johonkin noista kolmesta.
Yheiskunnnassa lainvalvojat käyttävät lakia kuitenkin todella niin kuin YO sen määrittelee. Uskovaa laki siis koskee vain tässä mielessä, ei Jumalan edessä suoritettavana tekona.

1Tim 1:8-11: “Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille, haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan- autuaan Jumalan kirkkauden evankeliumin mukaisesti, joka on minulle uskottu.”

Uskova on saanut kaikki lainrikkomiset/synnit anteeksi uskosta ja pyrkii nujertamaan lain käskyjen alaista vanhaa ihmistään uskon kautta syntien anteeksiantamukseen, tuota (“vanhaa aasia”, jolle laki on pantava, niin kuin Luther sitä kutsui) , joka yhä vain rikkoo lakia. Jos luet sille lakia niin asia ei kun pahenee. Mutta uskolla Pyhän Hengen mukaan vaeltamalla voimme täyttää lakia.

Room 8:3-4: "Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa, että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen."

Meillä ei varmasti ole pienintäkään erimielisyyttä siitä, että ihminen ei tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain käskyjä noudattamalla.

Eikä käskyä “älä tapa” tietenkään voi pilkkoa niin, että se soveltuisi yhteen lain käyttöön, mutta ei toiseen ja niin edelleen. Vaan lain kolme käyttöä tarkoittaa juuri tätä: käsky “älä tapa” - kuten muutkin käskyt - on kirjoitettu kolmesta syystä:

1. Että hillittömät eivät tappaisi (yhteiskunnallinen vanhurskaus)
  2. Että tappajat ymmärtäisivät tehneensä syntiä (lain kautta herää synnintunto)
  3. Että kristityt ottaisivat käskyn hyvän elämän ohjeeksi (lain kolmas käyttö).

Lain kolmatta käyttöä ei siis sovelleta kristittyihin siksi, että lain kautta pelastuisi, vaan siitä hyvin simppelistä syystä, että lain käskyt ovat hyviä ja Jumala tahtoo että kristityt noudattaisivat niitä.

Edit. Lisäyksenä vielä, ettei minun totisesti ollut tarkoitus tästä mitään väittelyä aloittaa. Täysin omaa pikkusieluisuuttani ja saivartelun haluani tartuin vain tuohon, kun sanoit että lain kolmas käyttö on yhteiskuntaa varten. Ehkä se oli vanha Aatu minussa, joka tahtoi alkaa pätemään, että varsinaisesti kolmas ei ole yhteiskuntaa varten, vaan ensimmäinen. Kolmas on nimenomaisesti kristityille, ei koko yhteiskunnalle. Ja kyllä, kolmas liittyy pyhitykseen, ei vanhurskauttamiseen. Siitä meillä ei, kuten sanoin, varmasti ole erimielisyyttä.

2 tykkäystä

No nyt olemme yksimielisiä! Joskin Tunnustuskirjoissamme näytetään hyväksyvän myös tuon kolmannen käytön hiukka toisistaan eriävä tulkinta.

Olen kuitekin joutunut paljon näkemään uskovia, jotka paasaavat yksinomaan lakia erityisesti homoille ja sukupuolineutraalia aatetta kannattaville pääasiassa Prideliikkeen jäsenille tajuamatta, ettei epäuskoinen ihminen voi muuttua. Erityisesti on keksitty kaiken maailman eheytysterapioita, joista ei ole mitään hyötyä. Ei ole tajuttu sitä Raamatun totuutta, että syntiin on vain yksi lääke syntien anteeksiantamus Kristuksen tähden, evankeliumi. Laki kun saattaa ihmisen vain tuntemaan syntinsä.

Room 3:20: “sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.”

Kun siis pidetään yllä lakia synnintunnon herättämiseksi, on samaan aikaan pidettävä yllä oikeaa lääkettä evankeliumia, vaikka toki totta lienee, että nykyään hyvin suuri osa ihmisistä on niin paatuneita/penseitä, ettei heihin enää tehoa mikään.

1 tykkäys