Vastuullani on pienen seurakunnan jumalanpalveluselämä. Nyt on hyvä aika pohtia ja suunnitella tulevan vuoden jumalanpalveluselämää. Tässä ketjussa ottaisin mieluusti vastaan ideoita, ajatuksia ja kehittämisehdotuksia - viisautta sen suhteen, mitä luterilaisissa kirkoissa nyt tehdään hyvin ja huonosti.
Tämä ei nyt juurikaan ole saarnaketju. Oletuksena on se, että jumalanpalvelukset ovat kristillisiä sekä luterilaisen jumalanpalveluselämän mukaisia. Jumalanpalveluksien tarkoituksena on kohdata kolmiyhteinen Jumala yhtenä seurakuntana.
Seurakunnassani on sama ongelma kuin muualla: ihmiset eivät käy jumalanpalveluksissa juuri laisinkaan. Kuinka väen saisi ohjattua kirkkoon - vieläpä niin, että se tapahtuisi hengellisen kasvun perustein, ei esimerkiksi siten, että väki kutsutaan kirkkoon katsomaan jääkiekkoa tai nauttimaan sambasta? Konsertit vetävät kansaa kirkkoon enemmän, maallinen leipä kiinnostaa enemmän kuin sanan eväs.
Vahvuutena täällä on mm. hyvä vapaaehtoisten joukko, joka lukee tekstejä, avustaa ehtoollisella ja kantaa kolehtia. Olen pitänyt suurimman osan palveluksista messuina. Meillä on kirkkokahvit tilaisuuden jälkeen ja usein lähetystilaisuuksia vieraineen.
Ajattelin laittaa seurakuntalaisia postia seurakunnan tilaisuuksista ja samalla kutsua heitä jumalanpalveluksiin. Tässä voisi samalla muistuttaa, että jumalanpalveluksia voi tulla myös yhdessä suunnittelemaan ja toteuttamaan ja siinä omia lahjoja käyttämään. Tosin, osallistuminen tilaisuuteen jo riittää. Seurakuntalainen on aktiivinen osallistuja, kun hän laulaa, rukoilee ja pohtii Jumalan sanaa. Näin jumalanpalvelus tulee toteutettua yhdessä, vaikka pappi ja kanttori kantaisi päävastuun toteuttamisesta. Ajattelin myös järjestää keskustelutilaisuuksia jumalanpalvelusten oheen, kenties pieniä riehojakin lapsiperheille.
Miika Ruokasen mukaan luterilaisia menoja kiusaa “käsikirjafundamentalismi” ja “luovuus puuttuu”. Mitähän tästä pitäisi ajatella? Ainakin minusta kirkoissa olemme liian jäykkiä ja liian vähän lapsenmielisiä. Nuorena pappina hapuilen korkea- ja matalakirkollisuuden rajapinnoilla. Variaatioita on ja niitä sopii käyttää. Esimerkiksi synnintunnustuksen voi toteuttaa hyvin monelle tavalla, samoin uskontunnustuksen. Seurakunnissa, joissa olen ollut ei ole koskaan tapana lukea päivän psalmia. Nyt ajattelin ottaa mukaan, kuten jumalanpalveluksen opaskin kehottaa - vaikka ei tämäkään “uutuus” taida innostaa väkeä penkkiin.
Miksi jumalanpalvelusuudistus epäonnistui? - Seurakuntalainen
Toisaalta pohdin, olisiko lyhyys ja ytimekkyys valttia. Olisiko hyvä toteuttaa kaikki jumalanpalvelukset lyhyemmällä perhemessun kaavalla? Tosin, jos lyhyys on valttia, on osallistumattomuus äkkiä houkuttelevin valinta. Esirukoukseen en ole oikein saanut aiheita, vaikka olen pyytänyt. Luovuus ja ideat loppuvat aika nopeasti, kun vastaat tästä viikosta toiseen.
Laitoin vuosi sitten ilmoituksen seurakunnan tarjoamasta sielunhoidosta. Vielä ei ole tullut yhteydenottoja. Kuitenkin kirkkokäsikirjan mukaan “seurakuntalaisille varataan mahdollisuus yksityiseen sielunhoitoon ja rippiin ennen messua tai sen jälkeen.” En ole tällaista osannut tuoda esiin saati nähnyt muualla.
Pohdiskelen vielä kirkkotilaa liturgisen konsultin Mika KT Pajusen kanssa:
Kirkkotilan teologia ja uudistaminen 231121 Trehpk HO (tampereenhiippakunta.fi)
Pajusen mukaan kirkonpenkit viestittävät staattisuutta sekä didaktiikkaan rajoittuvaa, pietististä, jumalanpalveluselämää. Pitäisikö ne siis poistaa? Meillä on kirkon seinillä vanhoja sukuvaakunoita, Mannerheimin päiväkäsky sekä alttaritaulu opettavasta Jeesuksesta. Lisäksi on lähetyskynttelikkö. Sopisiko sivualttarit tuohuksineen ja pyhine kuvineen, jopa pieni pyhimysrenessanssi luterilaiseen pirtaan? Ristikulkueita ei täällä vietetä. Lapsille voisi kai valmistaa jonkun puuhapussin tai karkkipussin, mutta kastepuut yms. eivät hirveästi innosta.
Olen samaa mieltä Ruokasen kanssa: messun kriisi johtuu hengellisestä kriisistä eli siitä, ettemme usko Jumalaan. Minusta luterilaisen teologian painopiste on myös liian vähän pyhityksessä. Olen tietoinen siitä, ettei tällaisia haasteita ratkaista kosmeettisilla muutoksilla. Tämän ketjun kysymyksen voi siten esittää myös näin: kuinka saisimme itsemme ja toinen toisemme noudattamaan 3. käskyä?