Luterilaisuudessa ei salata Jumalaa, vaan tahdotaan yhtyä Lutherin sanoihin “Minä en tiedä muuta Jumalaa kuin ainoan Jumalan jota kutsutaan Jeesukseksi Kristukseksi.” Olemme siis päättäneet pitäytyä siihen mitä evankeliumi hänestä sanoo ja työntää syrjään inhimillisen viisauden, joka ei pääse itseään ylemmäksi, vaan pökertyy nerokuuteensa.
Vielä vähän aikaa, niin maailma ei enää minua näe, mutta te näette minut; koska minä elän, niin tekin saatte elää. Joh. 14: 19.
Tästä näet, että emme voi havaita Jeesusta fyysisillä aisteillamme tai saavuttaa hänen tuntemustaan älymme välityksellä jos olemme maailmasta, koska hän lähti pois maailmasta. Voit saavuttaa Mensan testeissä ylimmän mahdollisen arvosanan tai voit olla teologian ja kuuden muun alan tohtori, mutta jos olet maailmasta sinä et ymmärrä hökäsen pöläystä hengellisistä asioista. Ei, sillä hengelliset asiat täytyy tutkia hengellisesti. Tämän vuoksi Luther tuomitsee inhimillisen maailmasta olevan järjen, olkoon se kuinka nerokas tahansa. Se ei voi yltää yhtään ylemmäs kuin missä se sijaitsee, eli maailmassa, vesi ei voi nousta lähdettään ylemmäksi. Seitsen vuotias lapsi, joka uskoo Jeesuksen olevan Kristus ymmärtää asian, jota teologian tohtori, piispa tai pastori ei ymmärrä lainkaan, jos he ovat maailmasta. Ja näitä tällaisia tohtoreita, piispoja jne., on nykyisin maailma väärällään. He etsivät ihmiskunniaa, eikä lainkaan sitä kunniaa joka tulee ylhäältä.
Maailma on paha ja myrkyllinen paikka ja joka tahtoo luottaa ihmisiin etsiäkseen heiltä lohdutusta ja apua on jo kadotettu, sillä sellainen ihminen ei siedä Kristusta, vaan pitää häntä suurimpana mielettömyytenä ja hölmönä mitä ikinä on Telluksella kävellyt. On siis oltava toinen ymmärrys jolla näitä asioita tarkastellaan ja tämän toisen ymmärryksen voi tuoda mukanaan vain Pyhä Henki, jonka he saavat, jotka uskovat. He eivät ole enää tästä maailmasta, vaan näkevät asiat tyystin toisin kuin maailma ne näkee.
Ps. Niin ja tuohon otsikon asiaan Katekismukseen palaan kunhan saan tämän suomenkielisen vertailuun.