Maallikkoavustajat ehtoollisella, erityisesti naiset

Lutherin mukaan sakramentti on pätevä, vaikka tomittajana olisi Piru itse, ja tämän mukainen on myös Suomen evl-kirkon tunnustus.

Kirkkojärjestys

I Osa

Yleisiä määräyksiä

1 luku

Kirkon tunnustus ja jäsenet

1 §

Suomen evankelis-luterilainen kirkko tunnustaa sitä kristillistä uskoa, joka perustuu Jumalan pyhään sanaan, Vanhan ja Uuden testamentin profeetallisiin ja apostolisiin kirjoihin, ja joka on ilmaistu kolmessa vanhan kirkon uskontunnustuksessa sekä muuttamattomassa Augsburgin tunnustuksessa ja muissa luterilaisen kirkon Yksimielisyyden kirjaan otetuissa tunnustuskirjoissa. Kirkko pitää korkeimpana ohjeenaan sitä tunnustuskirjojen periaatetta, että kaikkea oppia kirkossa on tutkittava ja arvioitava Jumalan pyhän sanan mukaan.


V Kirkon virka

Jotta saisimme tämän uskon, on asetettu evankeliumin opettamisen ja sakramenttien jakamisen virka. Sanaa ja sakramentteja välineinä käyttäen lahjoitetaan Pyhä Henki, joka niissä, jotka kuulevat evankeliumin, vaikuttaa uskon missä ja milloin Jumala hyväksi näkee. Toisin sanoen Jumala vanhurskauttaa Kristuksen tähden eikä meidän ansiomme tähden ne, jotka uskovat, että heidän Kristuksen tähden otetaan armoon, jotta me uskon kautta (Gal. 3:14) saisimme luvatun Hengen (Gal. 3). Seurakuntamme tuomitsevat kasteenuusijat ja muut, 9 jotka katsovat, että Pyhä Henki tulee ihmisiin ilman ulkonaisen sanan välitystä heidän omien valmistelujensa ja tekojensa avulla.

  • Augsburgin tunnustus (Confessio Augustana)

“…Ne, joille kirjanen on mainitulla tavalla esitelty, ovat todenneet, että esiintyneet kiistat on siinä selvitetty tarkoin Jumalan sanan sekä myös Augsburgin tunnustuksen mukaisesti. Siksi he ovat ilomielin ja kaikkivaltiasta Jumalaa kiittäen ottaneet vastaan ja hyväksyneet tämän Yksimielisyyden ohjeen Augsburgin tunnustuksen oikeana kristillisenä tulkintana.”

  • Yksimielisyyden kirja (Liber concordiae), jonka Suomen ja Ruotsin evl-kirkot tunnustavat kokonaisuudessaan.

“…Edellisen perusteella on siis helppo vastata kaikkiin niihin kysymyksiin, joilla ihmiset nykyisin itseään vaivaavat. Esimerkiksi kelpaa tämä: Voiko myös kelvoton pappi toimittaa ja jakaa ehtoollisen? Me näet väitämme, ja tästä emme tingi: vaikka ehtoollisen ottaa vastaan tai sen jakaa täysi heittiö, hän ottaa vastaan oikean sakramentin eli Kristuksen ruumiin ja veren. Tässä suhteessa hän ei yhtään eroa siitä, joka toimittaa sen kaikkein kelvollisimmin. Ehtoollinen ei näet nojaa ihmisen pyhyyteen, vaan Jumalan sanaan.”

  • Yksimielisyyden ohje (Formula Concordiae), joka myös kuuluu Suomen evankelisluterilaisen kirkon tunnustuskirjoihin.

Ehtoollisen sakramentin voi toki nauttia “väärällä mielellä” omaksi vahingokseen.

Ryhtyykö Samuel Salmi ja Oulun Tuomiokapituli toimenpiteisiin Töllin kirkon ja sen opin vastaisen puheenvuoron jälkeen, jää nähtäväksi. Oulun hiippakunnan ensimmäiset naispapit vihittiin muuten Salmen ensimmäisessä pappisvihkimyksessä.