Totta kai ortodokseilla on “omantunnonvapaus” uskoa Jumalansynnyttäjän ruumiilliseen kuolemaan tai olla uskomatta, koska se ei ole dogmi.
Kaikkeinpyhimmän Jumalansynnyttäjän kuolinuneen nukkuminen pyhän perimätiedon kertomana, Valamon luostari 1938, s. 8 - 12:
"- - Herran rauhoittaessa Häntä (Jumalanäitiä) ja kutsuessa Häntä siirtymään maasta taivaaseen, Neitsyt iloissaan vastasi Hänelle psalmistan sanoin: ‘Minun sydämeni on valmis, Jumala, valmis on minun sieluni’ (ps. 108:2) ja käyden makaamaan vuoteeseensa, ilman vähäistäkään ruumiillista kärsimystä ja ikäänkuin rauhallisesti uneen nukkuen Hän jätti puhtaimman ja pyhimmän sielunsa Poikansa haltuun. Heti, kun Herra oli ottanut puhtahimpiin käsiinsä Neitseen sielun, kuului ihmeen ihanaa enkelien laulua: ‘Iloitse armoitettu, Herra on Sinun kanssasi, siunattu olet sinä naisten joukossa’. Juhlallisesti ruumiittomien voimien saattamana, Herra kohotti Jumalanäidin sielun taivaallisiin esikartanoihin. ‘Taivaan portit ylenivät’, laulaa p. Kirkko, 'enkelit laulaen ylistivät. Otettuaan vastaan Sinut, Jumalansynnyttäjä, kerubit iloitsevat ja serafit riemuiten Sinua ylistävät. ’
Näin päättyi kaikkein pyhimmän Jumalansynnyttäjän maallisen elämän vaellus. Pyhä kirkko nimittää hänen kuolemaansa ‘rauhalliseksi kuolinuneen nukkumiseksi’ (uspeniaksi), eikä kuolemiseksi sen tähden, koska tämä tapahtui aivankuin Hän olisi suloiseen uneen nukahtanut. Hänen elämänsä olisi saattanut päättyä samantapaisesti kuin suuren hurskaan Henokin ja profeetta Eliaan elämä, mutta Hän, Jumalan suunnitelman mukaisesti, kuoli aivan luonnollisella kuolemalla kaikkien ihmisten iloksi ja rauhoitukseksi, jotteivat he pelkäisi kulkea taivaaseen samojen kuoleman porttien kautta, joitten läpi itse taivaallinen Kuningatar oli käynyt. - -
Apostolit, itkettyään kadottamaansa, ryhtyivät hautaamaan Puhtahimman ruumista. P. apostolit Pietari, Paavali, Jaakob Herran veli ja muut vanhemmat apostolit nostivat Neitseen vuoteen hartioilleen, kantoivat sen Johannes Teologin talosta Jerusalemin kaupungin halki Getsemaneen. Ensimmäisenä kulki hautaussaatossa Johannes. - - Hautajaissaattue saapui Getsemaneen. Tänne tavanmukaan hakattuun luolaan sijoittivat apostolit Jumalanäidin ruumiin viimeisen kerran kyynelsilmin suudellen sitä. Luolan suulle he vierittivät suuren kiven.
Apostoli Tuomas - - saapui vasta kolme päivää hautajaisten jälkeen Jerusalemiin. Hän itki ja valitti katkerasti sitä, ettei ollut arvollinen muiden apostolien kanssa saamaan Jumalansynnyttäjältä viimeistä siunausta. - - Toivoen voivansa lohduttaa Häntä apostolit päättivät vierittää kiven haudan suulta ja näin lohduttaa häntä ainakin Jumalansynnyttäjän ruumiin näkemisellä, sille kumartamisella ja viimeisellä suutelemisella. Hauta aukaistiin viivyttelemättä. Mutta mikä hämmästys valtasikaan apostolit! He tapasivat Jumalanäidin haudan tyhjänä. - - Puhtahin Jumalan Äiti oli kolmantena päivänä hautaamisensa jälkeen noussut ruumiissa ylös kuolleista ja otettu taivaaseen."