Kirkkovuoden varrelta

Ortodokseilla on huomenna kaikkien pyhien sunnuntai (tai niillä, jotka noudattavat vanhaa ajanlaskua Troitsan päivä eli helluntai.) Suomen ortodoksisessa kirkkosa alkaa ylihuomenna apostolien paasto, joka kestää apostolien Pietarin Ja Paavalin päivään 29.6 asti. Vanhaa ajanlaskua noudattavien paasto alkaa viikon myöhemmin.

Voi kun Suomessakin joskus päästäisiin samaan kalenteriin muiden ortodoksien kanssa…

2 tykkäystä

Minusta on hieno asia, että suomalaiset ortodoksit noudattavat samaa kalenteria kuin muutkin kristityt. Kunpa kaikki pääsisivät siihen. Jämähtäminen kalenteriiin, joka ei ole missään tekemisissä todellisen maailman kanssa, vaan pakanallisen muinaisroomalaisen laskun mukaan, on todella omituista. Toki suomalainen parannettu kalenteri voisi olla sopiva kompromissiratkaisu, sehän on lähinnä oikeata kalenteria.

4 tykkäystä

Tänään oli pyhän Maximilian Kolben muistopäivä. :heart:

1 tykkäys

16 viestiä siirrettiin uuteen ketjuun: Marian kuolonuni ja taivaaseen ottaminen

Tänään juhlimme kirkkovuoden alkua (indiktio) sekä Ekumeenisen patriarkan siunaamaa päivää luonnon puolesta.

Indiktio

Syyskuussa on kaksi suurta juhlaa: 8.9. Jumalansynnyttäjän Neitseen Maria syntymä ja 14.9. kunniallisen ja eläväksi tekevän ristin ylentäminen

2 tykkäystä

Tänään on pyhän apostoli Jaakobin, Herran “veljen”, muistopäivä. Joissakin kirkoissa toimitettiin tänään Jaakobin liturgia, joka on hyvin vanha. Sitä toimitettiin paljonkin ensimmäisellä vuosituhannella, mutta nykyisin toimitetaan tavallisesti pyhän Johannes Krysostomoksen jumalallista liturgiaa ja kymmenenä sunnuntaina vuodessa pyhän Basileios Suuren jumalallista liturgiaa ja suuressa paastossa ennenpyhitettyjen lahjain liturgiaa.

Jaakobin liturgia on hyvin kaunis ja erilainen. Kerubiveisun tilalla veisataan:

“Vaietkoon jokainen ihmisen liha ja seiskoon pelvolla ja vavistuksella älköönkä mitään maallista itsessänsä ajatelko, sillä kuningasten Kuningas ja herrain Herra tulee teurastettavaksi ja annettavaksi uskovaisille ruoaksi.”

1 tykkäys

Ortodoksinen kirkko on siis tässäkin asiassa oikeassa. Lännessä Jaakonpäiväkin on väärässä. :sunglasses:

Jaakkoja on monta. Jaakob Herran veli on eri apostoli kuin Jaakob Sebedeuksen poika.

1 tykkäys

Huomenna vietämme, vaikka paikaltaan siirrettynä pyhäinmiestenpäivää. Tässä Madetojan pyhäinmiesten vesperistä.

(Kun aikoinaan olin koulussa eikä vielä ollut keksitty syyslomaa, pyhäinmiestenpäivän yhteydessä oli usein ylimääräinen vapaapäivä, jos vappu tai itsenäisyyspäivä olivat olleet viikonloppuna ja piti ottaa yksi ylimääräinen vapaapäivä koulutyöstä. Silloin mentiin tavallisesti sukulaisiin.)

1 tykkäys

Tänään on Karjalan valistajien yhteinen juhla. "Karjalan valistajiksi kutsutaan nykyisessä Venäjän Karjalassa, Lapissa, Inkerissä, Vepsässä ja Äänisjoen ja Vienanjoen alajuoksulla vaikuttaneita pyhiä. Heitä tunnetaan kaikkiaan noin 70.

Suomessa tunnetuimpia Karjalan valistajia ovat Valamon luostarin perustajat Sergei ja Herman Valamolaiset, Konevitsan luostarin perustaja Arseni Konevitsalainen, Syvärin luostarin perustaja Aleksanteri Syväriläinen ja Petsamon luostarin perustaja Trifon Petsamolainen."

”Sinun pelastavaisen kylvösi ihmeellisinä hedelminä Karjalan maa esiintuo Sinulle, oi Herra, pyhittäjäisämme, jotka ovat sen valistaneet. Heidän esirukouksiensa tähden suo kirkolle ja isänmaallemme rauha, oi ylenarmollinen ja ihmisiä rakastava.” (Tropari, 8. sävelmä)

Karjalan valistajien yhteinen juhla

Myös Suomen (eikä vain Venäjän) Karjalassa toimi Karjalan valistajia. Laatokan Valamon ja Konevitsan luostarit sijaisevat entisessä Suomen Karjalassa.

Kyllä, ja Laatokan Valamollahan oli mm. skiitta Joensuun Kuhasalossa. Arseni Konevitsalainen muistaakseni oleili Vuoksen suulla ennen kuin meni Konevitsan saarelle. Se mainittiin hänen synaksaarissaan, joka luettiin viime yönä Karjalan valistajien muiston takia toimitetussa kokoöisessä jumalanpalveluksessa.

Tuo pyhien siirtely osataan myös Rooman kirkossa. Eilen lauantaina - valtion kalenterin pyhäinpäivänä - vietettiin ainakin patriarkaatin Helsingin hiippakunnassa vainajien päivää (all souls) ja tänään sunnuntaina pyhäin päivää (all saints)

40-päiväinen joulupaasto alkaa torstaina (15.11. - 24.12.), mutta kun keskiviikot (ja perjantait) ovat muutenkin melkein aina paastopäiviä, tänään on viimeinen paastoton päivä ennen Kristuksen syntymäjuhlaa 25.12. Joulupaasto on kuitenkin sikäli helppo, että usein saa syödä vegaanisen ruoan lisäksi kalaa, ei kuitenkaan keskiviikkoisin eikä perjantaisin eikä viimeisellä viikolla 18.12. - 24.12. Tosin joulupaastossa on monilla tavallista enemmän kiusauksia, jos heidän täytyy osallistua pikkujouluihin ja leipoa ja valmistaa muuta jouluruokaa paaston aikana.

Tänään juhlitaan tässä muodossa Kristusta joka voitti kuoleman ja saatanan.
Pyhä jumalanäiti neitsyt Maria, rukoile puolestamme.

(Sinistä ja valkoista niin kuin myös kaksi päivää sitten, Suomi on väreissään pyhitetty neitsyt Marian tahrattomalle sikiämiselle.)

5 tykkäystä

Iloinen sattuma on, että tämä on Suomessa liputuspäivä.

3 tykkäystä

Kuten Marian kunnioitus kuuluu kaikille kristityille, Sibeliuksenkaan musiikki ei avaudu vain suomalaisuudesta käsin. Aikoinaan kuulin haastattelun, jossa haastattelija yritti lypsää brittiläiseltä Sibelius-fanclubin vetäjältä Suomen luontoon ja suomalaisuuteen liittyviä kiittäviä lausuntoja. Puheenjohtaja sanoi suoraan, ettei hän semmoisia funtsi Sibeliuksen musiikkia kuunnellessaan. Hänelle se on universaalia musiikkia.

2 tykkäystä

Mahtava! Tässä sitaatti Lutherilta päivän aihe:

It is a sweet and pious belief that the infusion of Mary’s soul was effected without original sin; so that in the very infusion of her soul she was also purified from original sin and adorned with God’s gifts, receiving a pure soul infused by God; thus from the first moment she began to live she was free from all sin" Martin Luther’s Sermon “On the Day of the Conception of the Mother of God,” 1527.

Kiitän yksi evl.fi pappi kun osoitti tämä sitaat minulle.

3 tykkäystä

Rorate caeli desuper, et nubes pluant iustum: aperiatur terra, et germinent Salvatorem.

Näin sanoo Herra voidellulleen Koorekselle,
jonka oikeaan käteen minä olen tarttunut
kukistaakseni kansat hänen edestään
ja riisuakseni kuninkaitten kupeilta vyöt,
että ovet hänen edessään avautuisivat
eivätkä portit sulkeutuisi:
Minä käyn sinun edelläsi
ja tasoitan kukkulat,
minä murran vaskiovet
ja rikon rautasalvat.
Minä annan sinulle aarteet pimeän peitosta,
kalleudet kätköistänsä,
tietääksesi, että minä, Herra, olen se,
joka sinut nimeltä kutsuin, minä, Israelin Jumala.
Palvelijani Jaakobin ja valittuni Israelin tähden
minä kutsuin sinut nimeltä
ja annoin sinulle kunnianimen,
vaikka sinä et minua tuntenut.

Minä olen Herra, eikä toista ole,
paitsi minua ei ole yhtään jumalaa.
Minä vyötän sinut, vaikka sinä et minua tunne,
jotta tiedettäisiin
auringon noususta sen laskemille asti,
että paitsi minua ei ole yhtäkään:
minä olen Herra, eikä toista ole,
minä, joka teen valkeuden ja luon pimeyden,
joka tuotan onnen ja luon onnettomuuden;
minä, Herra, teen kaiken tämän.

Tiukkukaa, te taivaat, ylhäältä,
vuotakoot pilvet vanhurskautta.
Avautukoon maa
ja antakoon hedelmänänsä pelastuksen,
versokoon se myös vanhurskautta.
Minä, Herra, olen sen luonut.

Voi sitä, joka riitelee tekijänsä kanssa,
saviastia saviastiain joukossa —
maasta tehtyjä kaikki!
Sanooko savi valajallensa:
“Mitä sinä kelpaat tekemään?
Sinun työsi on kädettömän työtä!”
Voi sitä, joka sanoo isälleen:
“Mitä sinä kelpaat siittämään?”
ja äidilleen: “Mitä sinä kelpaat synnyttämään?”
Näin sanoo Herra, Israelin Pyhä,
joka on hänet tehnyt:
Kysykää tulevaisia minulta
ja jättäkää minun haltuuni minun lapseni,
minun kätteni teot.

Minä olen tehnyt maan
ja luonut ihmisen maan päälle;
minun käteni ovat levittäneet taivaan,
minä olen kutsunut koolle kaikki sen joukot.

Minä herätin hänet vanhurskaudessa,
ja minä tasoitin kaikki hänen tiensä.
Hän rakentaa minun kaupunkini
ja päästää vapaiksi minun pakkosiirtolaiseni
ilman maksua ja ilman lahjusta,
sanoo Herra Sebaot.
Jesaja 45:1-13

Pyhän Leo Suuren kirjeestä 31,2-3

Ei ole mitään merkitystä tunnustaa meidän Herraamme autuaan Neitsyt Marian pojaksi, ja siten todelliseksi ja oikeaksi ihmiseksi, ellei usko että Herramme on sen sukujuuren vesa johon Evankeliumi sanoo Hänen kuuluvan.

Evankelista Matteus kirjoittaa: Jeesuksen Kristuksen sukupuu, Daavidin poika, Aabrahamin poika ja luettelee Herramme ihmissukupuun päättyen Joosefiin, jonka kanssa Herramme äiti oli kihloissa.

Evankelista Luukas taas vuorollaan, etenee ylenevässä polvessa ja etenee ihmisen suvun alkulähteelle asti, osoittaakseen kuinka ensimmäinen ja viimeinen Aadam ovat samaa luontoa.

Opettaakseen ja vanhurskauttaakseen ihmisiä, Jumalan Pojan kaikkivaltius olisi voinut ilmestyä todellakin esimerkiksi samalla tavalla kuin se ilmestyi patriarkoille ja profeetoille; ihmisen hahmossa: esimerkiksi, kun hankkiutui kamppailuun ihmisten kanssa tai keskusteli ihmisen kanssa, kun ei kieltäytynyt ihmisten vieraanvaraisuudesta jota Hänelle tarjottiin ja söi ruokaa jota Hänen eteensä tuotiin. Sillä nuo tilanteet olivat käsitteellisiä ennusmerkkejä siitä ihmisestä joka oli tuleva, näiden tilanteiden salatut merkitykset ilmoittivat että Hän oli tuleva konkreettisesti kuulumaan siihen esi-isien sukuun jotka olivat häntä edeltäneet.
Ja, siitä johtuen, mikään niistä ennusmerkeistä ei sisältänyt itsessään meidän sovituksemme salaisuutta, joka on asetettu jo ennen aikojen alkua, sillä Pyhä Henki ei ollut vielä laskeutunut Neitsyen ylle eikä Korkeimman hyve ollut vielä varjonnut Neitsyttä, niin että Sana olisi voinut tulla lihaksi neitseellisessä sylissä, sellaisella tavalla että Viisaus olisi rakentanut talonsa; aikojen Luoja ei vielä ollut syntynyt ajassa, sillä tavalla että Jumalan muoto ja palvelijan muoto toteutuisivat yhdessä ainoassa persoonassa; eikä se joka oli luonut kaikki asiat vielä ollut syntynyt luotujen keskelle.

Meidän sovituksemme ei olisi tapahtunut ollenkaan ellei uusi ihminen olisi tullut lihaksi synnin alaisessa lihassa, sellaisessa kuin meidänkin lihamme, ottanut vastaan itselleen meidän ikiaikaisen tilamme, ja samoin kuin oli samaa olemusta kuin Isä, tehnyt itsestään samaa olemusta äitinsä kanssa, ja koska Hän oli ainut vailla syntiä, jos Hän ei olisi yhdistänyt itseensä meidän luontoamme, ihmisyys olisi jatkanut ikuisesti paholaisen vankina. Emmekä olisi voineet ottaa omaksi hyödyksemme Hänen voittoaan jos Hänen voittonsa ei olisi tapahtunut meidän luonnossamme.
Tämän ihmeteltävän osallisuuden kautta meille on loistanut uudelleen syntymisen ihme, niin että kiitos sen saman Hengen jonka kautta Kristus sikisi ja syntyi, olemme syntyneet uudestaan hengellisestä alkulähteestä.
Sen vuoksi evankelista sanoo uskovista: He eivät ole syntyneet verestä, eivätkä lihallisesta rakkaudesta eivätkä inhimillisestä rakkaudesta, vaan he ovat syntyneet Jumalasta.

3 tykkäystä