37 sivuinen kirje. Kreikaksi. Tätä on jo aika vaikea parodioida.
Ensin ajattelin että hienoa, se on kutsu hylätä pakanuus. Mutta tuo Putin kummisetänä -kohta joteskin epäilyttää.
Minä arvostin myös uutisen kohtaa, että pitää liittyä nimenomaan “Greek Orthodox Church”. Ei esimerkiksi katoliseen ja apostoliseen eikä kristuksen kirkkoon, vaan kreikkalaiseen kirkkoon. Papisto ei osallistu politiikkaan, mutta.
Kieltämättä. Tuntuu joteskin turhan alleviivaavalta.
Amerikkalainen tapa puhua kreikkalaisortodoksisesta kirkosta tai venäläisortodoksisesta kirkosta jne.
Joo. Tämä varmaan siksi, että jenkkikontekstissa pelkkä orthodox tuo helposti mieleen ortodoksijuutalaiset. Siksi täsmennetään maannimellä ja/tai Christian-lisämääritteellä. Kuten viimeviikkoisessa Neljät häät Amerikassa -jaksossa nähty “Ethiopian Orthodox Christian wedding ceremony”.
Kun quuglettaa sanan orthodox tulee ensimmäiseksi merkitykseksi juuri tuo ortodoksijuutalainen. Mutta kristityksihän tässä kehotetaan kääntymään. Tietysti piispa suosittelee omaa kirkkoaan. Sehän on selvä. Miksi emme muutenkin kehota muslimeja hylkäämään harhaoppiaan? Muslimien parissa on paljon kristinuskosta kiinnostuneita.
Ja lisäksi Pohjois-Amerikan ortodoksikristillisyys on jakautunut useisiin rinnakkaisiin, eri maahanmuuttajaryhmien “diasporakirkkoihin”. Esimerkiksi Greek Orthodox Church ymmärrettäisiin nimenomaan kreikkalaisten, ei esimerkiksi romanialaisten tai venäläisten kirkkona. (Kerroin joskus tällä tai edellisellä foorumilla että olin jollekin kyselevälle turistille selittänyt että Suomessa on “Greek Orthodox Church”, mikä näytti herättävän epäluuloa. Jatkossa käyttäisin ilmausta “Finnish, Eastern Orthodox Church”)
Amerikassa kyllä tunnetaan myös ortodoksikristittyjen yleisnimitys Eastern Orthodox. Nuo etiopialaiset ovat siinä mielessä eri juttu, että he ovat esikhalkedonilainen erillinen kirkkokunta. Suomessakin viettivät pääsiäisyötä erillään ortodokseista - Tapanilan ev.lut kirkossa.
Helsingin ortodoksiseen seurakuntaan kuuluu paljon etiopialaisia. Ei heillä ole omaa kirkkoa täällä Suomesssa. Joskus tulee Ruotsista pappi, joka toimittaa heidän oman riituksensa mukaisen palveluksen. Palvelukset ovat yleensä ortodoksisissa kirkoissa, mutta pääsiäisyöksi voi olla vaikeata saada ortodoksista kirkkoa, jos juliaaninen ja gregoriaaninen pääsiäinen ovat yhtäaikaa, niin kuin tänä vuonna.
Onko siis ero vain riitus-ero? Sitoutuvatko nämä etiopialaiset oikeaan kristologiaan? Se olisi kyllä hieno asia.
Sitä en tiedä, mutta heillä on sama uskontunnustus kuin meillä ilman filioque-lisäystä.
Filioque on ortodoksisen uskon mukainen. Khalkedonin formelista poikkeaminen taas ei ole.
Olemme tästä eri mieltä. Ortodoksinen kirkko ei ole koskaan hyväksynyt filioqueta. Kalkedonin päätöksistä taas on keskusteltu ortodoksien ja ns monofysiittien kesken, ja päästy sopuun asiasta. En kuitenkaan tiedä mitä vaikutusta sovulla on käytännössä.
Filioque on lisäys, joka on tehty torjumaan harhaoppia, joka oli lännessä. Se on täysin oikeaoppinen sisällöltään. Lisäys voidaan muodollisesti torjua, muttei sisällöllisesti, sillä sen torjuminen sisällöllisesti tarkoittaa sitä, että torjutaan klassillinen kristillinen kolminaisuusdogma. Ja tämän on itäkin myöntänyt. Lännessä on voitu toimia väärin tekemällä lisäys kirkolliskokousten formeliin, mutta sisällyksellisesti ei mitään muutosta ole. Mikäli orientaalit voivat tunnustaa khalkedonilaisen formelin ja myöhemmissä konsiileissa tehdyt kristologiset muotoilut, asia on mitä mainioimmalla tolalla.
Olen minä nähnyt Etiopiasta kotoisin olevia ortodokseja sekä Helsingin että Espoon Tapiolan ortodoksikirkkojen liturgioissa.
Niin minäkin, mutta pitikö tämä olla vastaus jollekin? Nyt viittaussuhde jää hämäräksi.
Se oli vastaus Maxille.
Teknisesti asiaa saaattaa helpottaa, jos kirjoittaa viestiin esim. @Max, jolloin käyttäjä saa asiasta maininnan. Mutta käyhän se ilmankin.
Tämä pätee myös muualla lännessä, Suomi oikeastaan poikkeuksena. Jos ollaan tarkkoja ei jakautuminen ole tapahtunut Amerikassa ja muualla vaan jo valmiiksi jakautuneet kirkot ovat tulleet sinne.