Mikä on saarna?

Kun maan päällä näkyvästä ja toimivasta kirkosta tehdään armon välineen sijasta kuin itse armo tai kuin taivaasta maan päälle inkarnoitunut jumaluus, joka johtajineen ja pastoreineen syrjäyttää Kristuksen tai sitoo Hänet ja Hänen toimintamahdollisuutensa tiukasti itseensä, vaikka kirkon tulisi yksilöille yksin Kristusta kirkastaa, tehdään todellisuudessa vain välineellistä arvoa omaavasta asiasta ja yhteisöstä epäjumala, joka syrjäyttää tosi Jumalan eli Kristuksen, vaikka kirkko tai yhteisö Kristuksen nimeä kuinka paljon tahansa käyttäisikin.

Sikäli kuin ihmiset voisivat uskoa Jeesukseen Vapahtajanaan ilman armon välineitä, tai sikäli kuin he voisivat vahvistua uskossa, toivossa ja rakkaudessa ilman kirkossa käymistä, mitään kirkkoa ei edes tarvittaisi. Näin ajattelen. Näkyvä kirkko tai yhteisö paimenineen ei ole mikään itsetarkoitus eikä taivaasta maan päälle inkarnoitunut jumaluus. Kirkon pitäisi olla vain kuin Johannes Kastajan sormi, joka osoittaa Kristusta. “Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!” (Joh. 1:29)

2 tykkäystä

Armon välineet ovat kylläkin Jumalan säätämiä, eivät valinnaisia koristeita. Esimerkiksi kastaminen ei ole vapaaehtoinen asia, vaan siitä on Jumalan käsky. Siltä osin, kun olet oikeassa, olet lähinnä teoreettisesti oikeassa. Miten onnistut reaalimaailmassa toteuttamaan kristillisen elämän ilman kirkkoa?

Niin kauan kuin ihminen on riippuvainen uskossaan Jumalan sanasta ja Pyhästä Hengestä, joka toimii sanan ja myös kasteen ja ehtoollisen välityksellä, hän tarvitsee ulkoisia ja näkyviä asioita pysyäkseen uskossa ja vahvistuakseen siinä. (Jumalan sana ennen kaikkea pitää yllä ihmisen uskoa, mutta myös ehtoollinen on monille uskoa vahvistava ja ylläpitävä armon väline. Ehtoollinenkin perustuu sanoihin, joita ilman sitä ei edes voisi ymmärtää.) En kuitenkaan ajattele, että syntien anteeksianto olisi sidottu tiettyihin näkyviin ihmisjohtajiin tai pastoreihin, joita ilman yksilöllä ei olisi pääsyä Kristuksen luo tai mahdollisuutta henkilökohtaiseen Jumala-suhteeseen. Messunkaan tarkoitus ei ole ohjata ihmisiä pastoreiden luo tai pastoreiden alaisuuteen, vaan Kristuksen luo. Jos yhteisö sitoo ihmisiä itseensä, eikä siis siitä syystä ohjaa ihmisiä Kristuksen luo (ohjaa tai auta henkilökohtaisen Jumala-suhteen ylläpidossa), yhteisö on mielestäni epäkristillinen, ja ainakin minulle niin ahdistava ja vastenmielinen, että pysyn kaukana sellaisesta yhteisöstä.

2 tykkäystä

Sympatiseeraan mielipidettäsi. Jos seurakunta tuntuu ahdistavalta, siinä voi tosiaan olla jotakin pahasti vialla.

Mutta ikävä kyllä ei täysin ymmärrä, minkälaiseen ilmiöön viittaat. Onko mielessäsi joku outo lahkokunta? Vai voiko ihan tavallinen seurakunta, joka suosittelee jäsenilleen jonkinasteista sitoutumista omaan seurakuntaan, olla tällainen ahdistava yhteisö?

@Henrikki esitti luterilaisuuden käsitteen alla väitteen sakramentaalisesta saarnasta. Olen (luterilaisena) aina suhtautunut tähän ajatukseen kriittisesti. Minusta ei ole mitään syytä antaa saarnalle sakramentaalista t.s. armonvälineen asemaa. Sen sijaan tämä asema on evankeliumilla. Saarnalla tämä asema on vain ehdollisesti, t.s. siinä määrin kuin se sisältää evankeliumin.

Varhaisessa vaiheessa saarnan sisältö olikin siis itse se evankeliumi, siis oikeastaan Vanhan testamentin lukemisen jälkeen apostoli kertoi evankeliumia, joka oli saarna. Se oli selitys siitä, miten kuultu Vanhan testamentin teksti toteutui nyt Jeesuksen kautta. Tällaista saarnaa voi minusta syystä pitää sakramentaalisena armonvälineenä. Sitten, kun nämä varhaiset saarnat koottiin evankeliumikirjoiksi - joita voi minusta syyllä pitää saarnakokoelmina - saarnan asema muuttui. Toki edelleen voidaan saarnata “evankeliumia”.

Jos evankelinen saarna oli ennen vastaus VT:n tekstiin, niin nyt saarna on evankeliumitekstin laajennus tähän päivään. Minusta tämä nykyinen saarnamme on enemmän hengellistä ohjausta kuin opetusta.

1 tykkäys

En viitsi mainita yhteisön nimeä, jossa aikoinaan olin mukana. Joku toinen varmasti kokee saman yhteisön toisin. Joka tapauksessa pastorit siinä yhteisössä oli näkökulmastani katsottuna koroitettu asemaan, joka ei sopinut minun matalakirkolliseen lähtökohtaani. Eräs heitä tukenut pastori jopa antoi ymmärtää, että edes kesäteologi ei saisi julistaa synninpäästöä.

2 tykkäystä

En esittänyt. Kantani oli melkein sananmukaisesti Augsburgin tunnustuksesta - joka kai on “luterilaisuuden käsitteen alla”?

Lainasit kyllä Augsburgin tunnustusta hyvin, mutta se, että kirjoitat “sanan ja sakramenttien” sisään saarnan, on kyllä minusta tulkintaa, joka erkanee Ausburgin tunnustuksen tekstistä aika pitkälle. Sana ja sakramentit tarkoittavat Kristuksen evankeliumia, sellaisena kuin se sanallisesti annetaan evankeliumitekstiä lukemalla tai synnit anteeksi antamalla tai aineellisesti tarjotaan veden, leivän ja viinin muodossa.

1 tykkäys

Ei tämä kuitenkaan mikään laadun tae ole ollut.
Moni maallikko puhuu paremmin kuin seurakuntansa pappi.

1 tykkäys

Minusta saarna ei ole mikä tahansa hengellinen puhe. Varmasti moni maallikko puhuu paremmin, se on selvää. Se, miten saarna eroaa hengellisestä puheesta, on (a) saarnaajan auktoriteetti ja velvollisuudet pappina, ja (b) saarnan julkisuus ja sen suuntaaminen koko seurakunnalle.

A-kohdalla tarkoitan sitä, että saarnaaja on pappina (!) aina omasta laumastaan hengellisesti vastuussa. Hänen täytyy pyrkiä heidän kaikkien kohdalla hengelliseen kehitykseen. Se, että saarnan täytyy ohjata hengellisesti saa vastapainokseen B-kohdan: sen on kohdistuttava koko seurakunnalle, kaikille läsnäolijoille. Saarnaaja ei siis voi ohjata vain yhtä henkilöä, vaan hänen täytyy ohjata monia.

2 tykkäystä

Kysymyksenasetteluna oli siis “Mikä on saarna? (ja myös: mikä on hyvä saarna?)” Tässä yhteydessä saarnan tekee hyväksi, se jos sisältää CA V:2:n määrittelemää “sanaa”, ja huonoksi, jos se ei sisällä “sanaa”. Onko sinulla jokin parempi mittapuu saarnan hyvyydelle ja huonoudelle kuin CA V?

Jos lähdetään CA V:n alusta:

Jotta saisimme tämän uskon, on asetettu evankeliumin opettamisen ja sakramenttien jakamisen virka.

Jumala on siis asettanut viran, jolla on evankeliumin opettamisen tehtävä. Minun mielestäni evankeliumia ja opetusta ei voi rinnastaa toisiinsa niin, että opetus olisi evankeliumia. Kun pappi saarnaa, hän opettaa evankeliumia, mutta hänen sanansa eivät ole evankeliumia.

Voin olla väärässäkin.

Jos tuo pitäisi paikkansa käytännössä, minä ainakin eläisin vallan erilaisessa kirkossa. Kenties tämä foorumikin olisi silloin tarpeeton.

Mistä mahdoit saada kimmokkeen ja detaljin “ohjata vain yhtä henkilöä”?

En minä puhunutkaan muusta kuin saarnasta, maallikonkaan kohdalla.

Maallikon silmissä tämä erottelu näyttää hiukkasen hiustenhalkomiselta. CA:ssa ovat peräkkäin seuraavat kaksi virkettä, joilla kai on joku yhteys:

Kai se ensimmäisessä virkkeessä mainittu “evankeliumin opettaminen” välittää juuri sen saman “evankeliumin”, joka toisen virkkeen mukaan on Pyhän Hengen työväline?

Kyllä. Mutta jotta papit eivät ihastuisi omiin sanoihinsa, emme voi nimittää heidän sanojaan evankeliumiksi, vaan juuri heidän opetuksensa kohdetta, sitä mistä he puhuvat, emme sitä mitä he puhuvat.

1 tykkäys

Jos saarnassa tuodaan julki sitä, mitä Jeesus Kristus teki meidän syntisten ihmisten puolesta, on se mielestäni kirkasta evankeliumin julistamista.
Onhan sitä muukin puhe kirkossa silloin kun puhutaan Kristuksesta meille - synninpäästöstä alkaen.
Kun ollaan ehtoollisella, kuuluu kaikkein väkevin ja henkilökohtaisin: “Sinun puolestasi vuodatettu!”

Olen @Silvanus kanssa samaa mieltä siitä, että armonväline “sana” ei ole yksi yhteen sama asia kuin jumalanpalveluksen saarna. Sana armonvälineenä on Raamatun sana, joka synnyttää ja vahvistaa ihmisissä uskoa. Mun nähdäkseni tähän kategoriaan kyllä lukeutuu paitsi Raamatun lukeminen tai kuuleminen sinänsä, myös opetus siitä, mutta jumalanpalveluksen saarna ei ole tässä missään erityisasemassa tai “armonvälineempi” kuin muussa kontekstissa tapahtuva Raamatun selitys ja opetus. Niillä kaikilla on voima synnyttää uskoa ja sitä kautta välittää Jumalan armoa.

Väittäisin muuten, että oppi jossa spesifisti jumalanpalveluksen saarna on armonväline, on Luther-säätiön keksintöä. En ainakaan missään muussa kontekstissa ole siihen törmännyt. Tällä opilla korostetaan papin asemaa tarpeettomasti tunnustuskirjoihin verrattuna, nimittäin luterilaisen opin mukaan myös maallikon lukema Raamatun sana on armonväline.

1 tykkäys

Minustakaan pappi ei saa “ihastua omiin sanoihinsa”. Mutta voitko hyväksyä alkuperäiset teesini: 1. Hyvän saarnan olemuksena on se, että se ei julista saarnaajan omia ajatuksia, vaan se (omaa ilmaisuasi käyttääkseni) opettaa evankeliumia. 2. Tällainen hyvä saarna todella tarjoaa kuulijoille sen evankeliumin, joka CAV:n mukaan toimii Pyhän Hengen työvälineenä (missä ja milloin Jumala hyväksi näkee).

1 tykkäys

Ei säätiössä tietääkseni kukaan sellaista opeta. Jos joku taho korostaa papin asemaa, se on juuri tunnustuskirja, siis Augsburgin tunnustuksen kohdat V (Kirkon virka) ja XIV (Kirkollinen järjestys).

1 tykkäys

Kiitos!
Rupesin ihmettelemään, onko joku sitten ollut eri mieltä?
Ilmeisesti olen lukenut tekstit huolimattomasti? Siksi aloitin sanalla kiitos!

Eihän saarnalla ole kovin paljoa virkaa, jos se ei tukeudu Raamattuun.
Mietin sitä tänään radion ääressä klo 10:35.