Tuo on totta mitä sanot, mutta avioliiton sakramentti tietysti kattaa koko puolisoiden eliniän. Pelkkä vihkimistoimitus ei ole sama asia kuin avioliiton sakramentti. Papin toimittamassa vihkitoimituksessa avioliitto tehdään alkavaksi, mutta vihkitoimitus tai hääpäivä eivät ole koko sakramentti. Kaikkien sakramenttien vaikutus ulottuu ihmisen koko elämään aina kuolemaan asti - ja sen ohikin - joten ei pidä ajatella, että sakramentti olisi yhtä kuin pyhä toimitus, jonka kautta avautuu mahdollisuus päästä osalliseksi sen vaikutuksiin. Aivan kuten kasteessa avautuu armokanava koko eliniäksi, samoin avioliiton sakramentin siunaukset ulottuvat avioparin kuolemaan asti.
Minusta nykyään, kun ihmiset eroavat helposti, on tärkeää korostaa avioliiton sakramentin elämänkestävää luonnetta. Jos ajatellaan, että sakramentti = vihkitoimitus, se saattaa johtaa siihen, että sakramentti ajatellaan vain hetkelliseksi jutuksi, joka voidaan toistaa niin monta kertaa kuin halutaan. Vaikka sairaiden voitelu, ehtoollinen ja synnin katumuksen sakramentti voidaan toimittaa monta kertaa samalle henkilölle, niin silti niidenkin yhteydessä tulisi muistuttaa siitä, että jokaisen sakramentin vaikutukset ulottuvat aina kuolemaan asti ja sen jälkeenkin.