Miksi sakramenttien lukumäärä on tärkeää?

Katumuksen sakramentissa julistetaan synnit anteeksi. Kuinka se ei olisi armoa?

Tahtoisin kysyä tällaista. Olen kirjallisuudessa esim historiallisissa romaneissa 1700- ja 1800-luvun kuvauksissa törmännyt siihen, että luterilaisen papin sanotaan toimttavan viimeisen voitelun kuolevalle. Siis, että tapa olisi säilynyt, mutta kysymyksessä ei enää olisi ollut sakramentti. Olen itse luullut, että tällaiset toimitukset ovat jääneet pois viimeistään 1600-luvun alussa jolloin luterilaisuus vakiintui Suomessa. Luterilainen kirkkohan vastusti ruumiinvalvojaisiakin katolisena hapatuksena.

Jumalan sana ja asetus tekevät sakramentin. Sakramenttiin ollakseen sakramentti täytyy sisältyä näkyvä aine.

1 tykkäys

Eiköhän Raamatusta löydy ihan tarpeeksi matskua syntien tunnustamiseen. Ainejutulle sieltä ei tietääkseni löydy perusteita so. myöhempi keksintö.

Vai ei löydy! Katsopas kastetta niin siinä käytetään vettä ja ehtoollisessa leipää ja viiniä.

1 tykkäys

Unohdit öljyn, joita käytetään sakramenteissa myös. Sakramentti on sakramentti oli ainetta tai ei.

Ainakin oli tapana, että pappi kävin kuolevan tai sairaan luona lohdutti sanalla, kuunteli ripin ja jakoi pyhimmän ehtoollisen sakramentin.
Voitelua ei käsittääkseni ollut käytössä.

Kasteesta ja ehtoollisesta on Jumalan asetus ja käsky. Tälläistä asetusta ja käskyä ei ole voitelusta.

Eri kirkkokunnilla on eri sakramentit. Se on ihan ok. Sama pointti niillä on, Jumalan läsnäolo elämän kaikissa hetkissä. Ei muiden kirkkojen useammat sakramentit ole meiltä pois. Meillä ne ovat säilyneet ns “sakramentaaleina”, vaikka virallista opetusta ei olekaan. Kaikki tilanteet joissa luetaan ja kuullaan Jumalan sanaa ja saadaan lupaus hänen armostaan, ovat ihmiselle hyödyksi.

D

4 tykkäystä

Mielestäni on opetuksen tähden selkeätä ja lohdullista opettaa kahta sakramenttia, kastetta ja ehtoollista. Molemmat lupaa armon näkyvän aineen kautta, joihin sana yhtyy. Ajattelen myös niin, että kaste on syntymisen sakramentti ja ehtoollinen pyhityksen sakramentti. Jumala on antanut uudestisyntymisen kasteen sakramentissa varman merkin meille, että emme olisi hurmahenkiä vaan tiedämme ja uskomme, mistä olemme Hengen saaneet.
Rippikoulu eli opettaminen kuuluu kastekäskyyn:

Matt.28:19 ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." Rippikoulussa opetetaan myös ehtoollisesta, koska kasteen jälkeen kuuluu ehtoollinen, eli ehtoollinen kuuluu pyhityselämään:

[2. Kor. 13:5 ] Koetelkaa itseänne,** oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta.

Ihan miten vain. Tietenkin pappina opetan vain kahta virallista kirkkomme hyväksymää sakramenttia, mutta en kiellä muitakaan. Ei niistä ole haittaa kristitylle. Niidenkin kautta saadaan Pyhä Henki.

D

1 tykkäys