Minusta @anon35606751 ottaa tässä ihan vakavasti otettavan teeman esille, eikä siitä pitäisi kenenkään kirkossakävijän loukkaantua.
Jos oikein tulkitsen Aramiksen varovaista lausetta seurakunnassa käyvistä ihmisistä ja hänen haluttomuudestaan avata asiaa tarkemmin, niin kyse on siitä ilmiöstä että monet seurakuntia lähestyvät kokevat niissä käyvät ihmiset vaikeasti lähestyttävinä.
Olen itse kokenut aikanaan sen (olen aikuisena kastettu) ja monen muun kanssa olen puhunut aiheesta. Nyt, kun itse olen se joka käy seurakunnassa, mietin aika paljonkin sitä miten tulokkaat kokevat minut.
Vaikea aihe sinänsä, koska en halua loukata ketään. Silti tämä mielestäni ansaitsisi käsittelyä.
Esimerkiksi miettimällä sitä mikä minussa voisi olla sellaista mikä koetaan hankalasti lähestyttävänä toisten seurakunnassa kävijöiden taholta.
No, ehkä se, että uudet tulijat ovat jotenkin vielä joko hyvin epävarmoja tai sitten jo kuherruskuukausivaiheessaan kirkon ja uskon kanssa, jolloin oma asenteeni, toisinaan jopa kyynisehkö tai ainakin inhorealistinen näkemykseni kirkosta ja uskosta voi olla vaikeaa sovittaa omien tuntemuksien kanssa. Toinen voi ajatella että tuotako se usko nyt sitten on, ruusuiset unelmathan siinä särkyvät.
Tai sitten saatan joistakin aiheista puhuttaessa innostua besserwisseröimään vähän liikaa.
Jonkun mielestä saatan olla ihan liian vapaamielinen ja löyhämoraalinen kirkkoon, joten joku saattaa haluta etsiä seurakunnan jossa ei törmää kaltaisiini kristittyihin.
Omia kokemuksiani uutena tulokkaana voisin muistella, toivottavasti kukaan ahkera kirkossakävijä ei ota siitä nokkiinsa, kuinka negatiivisena koin ihmiset seurakunnassa.
Minusta he olivat riitaisia, seurakunnassa oli jatkuva valtataistelu kaikenmaailman käytännön asioista käynnissä. Yhdet puhuivat selän takana pahaa toisista. (Minulla oli se etu että puhuin silloin vielä heikosti maan kieltä, minun läsnäollessani puhuttiin aika vapaasti, ja yllättäen opinkin kieltä aika nopeasti. Tai sitten kukaan ei edes välittänyt että seurakunnan riidat ovat julkisesti esillä.)
Kun kävi ilmi että olen ottanut vastaan erään vanhemman miehen avuntarjouksen ja muuttanut hänen ulkorakennuksensa päätyyn asumaan, osa seurakuntalaisista alkoi pitämään minua löyhämoraalisena naisena, mitä en siinä tilanteessa millään tavalla ollut. Jotkut lakkasivat puhumasta minulle messun jälkeen.
Monet seurakuntalaiset puhuivat jatkuvasti pahaa omasta papistamme, sekä muiden kylien papeista. Oma pappimme oli se, joka piti minulle katekeesia, oli rankkaa jatkuvasti kuulla hänen arvosteluaan. Samoin arvosteltiin sisarta joka palveli seurakunnassa ja opetti myös minua.
Olen monesti miettinyt miksi niin moni kirkkoa lähestyvä kokee tämän, että moni asia seurakunnan ihmisyhteisössä tuntuu tökkivän.
Ehkä se on se ensimmäinen isompi kilvoitus Jeesusta seuratessa. Että jaksaa jatkaa muista syistä kuin sosiaalisten suhteiden onnistumisen vuoksi. Että oikeasti haluaa seurata Kristusta eikä ihmisiä.
Näistä koettelemuksista huolimatta päivääkään en antaisi pois katekumeeniajastani enkä ensimmäisestä vuodesta uudessa seurakunnassa. Ihania asioita tapahtui myös.
Katolilaisena tulen aina pyytämään nimenomaan sieltä todistuksen kirkkoonliittämisestäni, ja muutenkin paikka säilyy sekä muistoissani että ihmissuhteissani lähellä sydäntä.
Enpä kyllä tiedä sitäkään tarkoittiko Aramis tällaisia asioita aloituksessaan, mutta näin minä olen seurakunnassa käyvistä ihmisistä ajatellut. Nykyään siis mietin sitä millainen seurakuntalainen minusta on tullut.