Mistä tilat jumalanpalveluksille, kun omaa kirkkoa ei ole?

Ihmisen on kuitenkin ensisijaisesti sitouduttava Kristukseen ja siitä sitomisestahan Herra Kristus pitääkin itse huolen. On näet pyydetty koettelemaan kaikki ja tähän emme kykene muutoin kuin Herran itsensä johtamina.

1Tess 5:19-21: “Henkeä älkää sammuttako, profetoimista älkää halveksuko, mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on.”

Jeesuksen lampaat myös kuulevat hänen ääntänsä, eivätkä seuraa vierasta.

Joh 10:4-5: “Ja laskettuaan kaikki omansa ulos hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä ne tuntevat hänen äänensä. Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat häntä, koska eivät tunne vierasten ääntä.”"

Mikään tästä ei ole lampaan itsensä vastuulla, sen tehtävänä ei itselähtöisesti ja omaehtoisesti järkeillen ole löytää laiduntansa.

Jeesus itse edelläjuoksijana on jo löytänyt laitumen lampaalleen tai kuten Heprealaiskirjeessä asia ilmaistaan “mennyt kaikkeinpyhimpään”, ja siten avannut meillekin tien sinne.

Henki itse rukoilee lakkaamatta lukien ja tutkien Jumalan sanaa meissä.

Room 8:26-28: “Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla. Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä. Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.”

Emme siten ryntäile ihmismielipiteiden mukaan sinne ja tänne ollen jatkuvasti ahdistuneita olemmeko oikeassa laumassa? Sillä ennen kaikkea nykyisenä sekavana aikana monet sanovat Kristuksen kyllä olevan siellä ja täällä, mutta meille on annettu kehotus olla juoksematta kaikenlaisten kutsujen perässä. Ne ovat usein kuitenkin vain suomaan yllä lepattavia valoja, jotka kyllä houkuttelevat menemään niiden luokse, mutta upottavatkin lähtijänsä höttöiseen nevaan.