Jaa, vanha luterilaisena luen edelleen Raamatusta, että Pyhä Henki lähtee Isästä ja Pojasta. En nyt ainakaan vielä pysty omaksumaani toisin näkemään.
Näin olen oppinut muuttamattomana totuutena: 'Jeesus sanoi: “Minä lähetän hänet Isän luota” ‘(Joh 15:26) ja “Isä minun nimessäni lähettää” (Joh 14:26). Nikaian uskontunnustus sanoo tämän: “Uskomme Pyhään Henkeen, Herraan ja eläväksi tekijään, joka lähtee Isästä ja Pojasta ja jota yhdessä Isän ja Pojan kanssa kumarretaan ja kunnioitetaan ja joka on puhunut profeettojen kautta.” Siksi Pyhä Henki ei ole jotain erillistä ja irrallista, vaan hän on aina täydellisellä ja mitä todellisimmalla tavalla yhtä Isän ja Pojan kanssa. Pyhä Henki ei myöskään ole vain Isän ja Pojan vaikutusta ja toimintaa ihmisessä, vaan hän on persoona, hän on Jumala.’
(Joh. 15:26)
Lähtee Isästä ja Pojasta: Joh. 15:26 : Jeesus sanoi: Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta. Joh. 16:7: Jeesus sanoi: Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne.
Evankeliumi Johanneksen mukaan 10:30 FB92
Minä ja Isä olemme yhtä.»
Jos jossain luterilaisessa tilaisuudessa mainostettaisiin tilaisuutta, jossa puhuu IsäTähänkeksittynimi, niin kyllä 98% kuulijoista ajattelisi että jahas joku katolilainen siellä puhumassa.
Olen ihan yksinkertainen maallikko kristitty lut. en pysty väittelemään enkä opettamaan teologiaa.
Voit silti kirjoittaa ja vastata minulle. En osaa tuollaisista loukkaantua enkä edes aina häiriintyä.
Maallikko minäkin olen enkä sen kummempi asiantuntija.
Jos kiinnostaa syventyä, Vatikaani julkaisi aikoinaan dokumentin Idän ja Lännen käsitysten eroista:
TLDR: ”ja Pojasta” lisättiin uskontunnustuksen muistaakseni joskus 800-luvulta eteenpäin ja silloinkin vaiheittain ja lisäystä vastustettiin myös läntisessä kirkossa. Ortodokseilla lisäystä ei koskaan tehty.
Niin, tästä tuli kuitenkin vielä mieleen, että joku tietävä voisi aloittaa uuden ketjun vaikutuksista, mikäli Jeesus Kristus ja Pyhä Henki ovat alempia kuin Isä Jumala. Järkeisoppiinhan se hyvin menee, mutta miten käy täydellisen sovituksen, kolminaisuusopin yms? Ovatko JW:t sittenkin oikeassa tai muut lahkot?
Kyllä nähdäkseni luterilainen oppi yksin uskonvanhurskaudesta alkaisi kaatua. Luterilaisille Jeesus K. on meidän Herramme, meidän Jumalamme jne. vaikka rukoilemme myös Isää, harvemmin Pyhää Henkeä yksinään, mutta yhdessä kyllä.