Kirjoitin eilen jonnekin näin: “Oletko sinä saanut syntisi anteeksi, vai kohtaatko kuoleman ilman sovitusta?” Tarkemmin pohtiessani jouduin kuitenkin toteamaan, ettei tuollainen kohti käyvä tunkeutuminen toisen ihmisen yksityisalueille ole asiallista, sillä aito usko ei kaiketi synny uhkailemalla.
Näkisin että aito usko ei synny myöskään itsekkäällä ajatuksella siitä, missä ihminen mahdollisesti tulee viettämään ikuisuutensa. Arvelen, ettei sellainen aivoittelu saa aikaan aitoa mielenmuutosta. Toki onhan arvokasta sekin, jos ihminen tekee parannuksen pahoista teoistansa. Ja vielä parempi, jos ihminen “huutaa Herra avuksi” (Room 10:13) – vaikka epäuskonkin keskellä.
Ajattelen niin, että sydämen usko syntyy evankeliumin vetovoimasta, jos on syntyäkseen. Kaikki maanittelu on vain pahasta. Minuun usko syntyi potentiaalisena jo syntymässäni ja vahvistui kun sylilapsena sain kristillisen kasteen, jossa sain identifoinnin kristityksi. Myöhemmin se muuttui tiedostetuksi uskoksi.
Juuri kirjoitin, että minä en ole uskonnollinen ihminen. Toki kyse lienee siitä, mikä on uskonnollisuutta. Mutta minulla ei esimerkiksi ole minkäänlaista palvonnan tarvetta, enkä myöskään ole “rukoilijatyyppi”. Tämä siitä huolimatta, että Uusi testamentti aivan selvästi kehottaa kristittyjä rukoilemaan jopa “ennen kaikkea”:
”Minä kehotan siis ennen kaikkea anomaan, rukoilemaan, pitämään esirukouksia ja kiittämään kaikkien ihmisten puolesta.” (1.Tim 2:1)
Minulle tuommoinen rukouksen harjoittaminen ei ole luontevaa. Mutta silti: rukoilen joka aika hengessä ja puhun kielillä joka päivä, koska minulla on sellainen erikoinen kyky. Luotan siihen, että yhteydenpito Jumalaan on sisälläni katkeamaton. Ehkä voisin luonnehtia itseäni niin, että olen hengellinen mutta en ole uskonnollinen.
Samaa mieltä olen siitä, että ei ole kuin yksi pelastava usko:
”Yksi Herra, yksi usko, yksi kaste” (Ef 4:5)
Toisaalta usko Jumalaan ja ristiinnaulittuun Vapahtajaan on minulle varsin luontevaa ja helppoa. En laisinkaan kipuile uskonasioiden kanssa; älyni ei ole mitenkään ristiriidassa evankeliumiin nähden. Pidän aivan itsestään selvänä, että Luoja on tämän maailmamme luonut. Ehkä se on jonkinlaista uskonnollisuutta, kuinka se nyt sitten määritelläänkin.
Iankaikkisuus kuuluu ihmisyyteen – niinhän Raamattu asian ilmaisee (Srn 3:11), ja siinä mielessä kaipuu Jumalan yhteyteen se on varmaankin ainakin jossakin määrin kaikkia ihmisiä koskevaa vaikka ei aina välttämättä tiedostettua. Kuitenkin itse miellän uskonnollisuuden niin, että kaikki ihmiset eivät ole uskonnollisia.