Niinpä niin! Tämän tähdenhän Luther tähdentää Sidotussa Ratkaisuvallassaan, että Hengen täytyy se tehdä. Ei mikään kehotus, eikä lain sana saa ihmistä kääntymykseen, ellei Henki tee sitä evakeliumin kautta. Kun me esim. otamme vastaan kasteen sakramentin Hengen luomalla uskolla, niin meillä on siinä vanhurskaus, olemme uudestisyntyneet ja saaneet kaikki syntimme anteeksi.
Joh 3:5-8: “Jeesus vastasi: “Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä. Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt.””
Äläkä nyt jaa ihmistä taas Jekyll ja Hyde tyyppisesti kahdeksi eri persoonaksi, vaan ihminen on joko uudestisyntynyt tai ei ole yhtenä persoonana, jolloin hänessä on vielä liha taistelemassa henkeä vastaan, kuten Raamattu ilmoittaa. Hän on tällaisena uusi luomus.
Room 7:21-25: “Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni; sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin, mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on. Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista? Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.”
Vain turvaaminen hengen luomalla uskolla Kristukseen on pelastuksemme, hänessä meillä on lunastus, rikkomustemme anteeksisaaminen.
Ef 1:5-7: “edeltäpäin määräten meidät lapseuteen, hänen yhteyteensä Jeesuksen Kristuksen kautta, hänen oman tahtonsa mielisuosion mukaan, sen armonsa kirkkauden kiitokseksi, minkä hän on lahjoittanut meille siinä rakastetussa, jossa meillä on lunastus hänen verensä kautta, rikkomusten anteeksisaaminen, hänen armonsa rikkauden mukaan.”
Hepr 10:8-10: “Kun hän ensin sanoo: “Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt”, vaikka niitä lain mukaan uhrataankin, sanoo hän sitten: “Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi”. Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen. Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.”
Jos siis meillä on hänen uhrissaan rikkomustemme anteeksisaaminen, niin meillä täytyy olla syntiä vielä uudestisyntyneenäkin. Tämän tähden meissä on käynnissä hengen taistelu lihaa vastaan aina ajalliseen kuolemaamme asti. Tämä on uusi luomus, joka kukistaa jatkuvasti meissä vielä jäljellä olevaa syntiä.