Tämä alue on “Uskonnollinen keskustelu”. Ei täällä tarvitse todistaa hengellisten totuuksien totuudellisuutta, vaan keskustelijat hyväksyvät ne peruslähtökohdaksi. Jos haluat kyseenalaistaa, tee se alueella “Kriittinen keskustelu”. Uskonnollisella alueella kyseenalaistuksesi ovat vain spammia ja off topickia.
Tuota juuri tarkoitin. Ei ole mitään syytä lisätä uskontoon perustumattoman kasvatustavan eteen määrettä “ateistinen”. Koska ateismissa ei ole sinänsä sisältöä, perustaa jonka pohjalta kasvatus tapahtuisi.
Siksi näitä ei voi suoraan verrata kun ei voi verrata kasvatuksen perustan osalta.
(Myös kristityt vanhemmat kasvattavat lastaan muuten kuin uskonnon ja kristinopin pohjalta. Onko sekin silloin “ateistista kasvatusta”?)
No minähän nimenomaan sanoin viestissäni, että sellainen “taitaa onneksi olla aika harvinaista”. Huoh. Eli en.
Omat kokemukseni ateistien kanssa uskonnosta keskustelusta ovat kahdenlaiset: 1) superhyviä tilanteita, jotka avartavat molempien ymmärrystä maailmasta ja toisistaan, ja joista syntyy arvokkaita ystävyyssuhteita, sekä 2) äärimmäisen lyhyet tilanteet, jossa joku random ateisti julistaa yhtäkkiä kristinuskon olevan typerintä maailmassa, ja minä kaikkoan niin pian kuin suinkin. Ensimmäisen skenaarion ateisti on liian hyvä tyyppi yrittääkseen mitään manipulaatioskeemaa, vaan pelaa kortit pöydällä, ja toisen sosiaalinen pelisilmä on sen verran heikohko, että hänen onnistumismahdollisuutensa jäisivät aika pieniksi, vaikka hän yllättäen jaksaisikin aloittaa dekäännytysprojektin.
Tämä alue on “Uskonnollinen keskustelu”. Ei täällä tarvitse todistaa hengellisten totuuksien totuudellisuutta, vaan keskustelijat hyväksyvät ne peruslähtökohdaksi. Jos haluat kyseenalaistaa, tee se alueella “Kriittinen keskustelu”. Uskonnollisella alueella kyseenalaistuksesi ovat vain spammia ja off topickia.
OK. Ymmärretty. Tunnusti vain niin ylimieliseltä, että ateisti muka ihan varta vasten haluaisi kasvataa lapsiaan valheeseen. Pitäisi pystyä olemaan provosoitumatta vaikka provosoidaan… Se ei aina minulta onnistu. Siinäpä itsekasvatuksen ja kasvamisen paikka. Kiitos opetuksesta.
No olen minä tuon evankelioinnin kohteeksikin joutunut.
Muuten normaaliäänellä puhuva kaveri alkaa yhtäkkiä omituisella nuotilla suoltaa sellaista outoa minuun kohdistuvaa liturgiaa, miten olen suuri syntinen jne… Olo oli jotenkin huvittunut ja nolostunut toisaalta myötähäpeinen. 
Tiedän tuon tyylin. Kyseessä omien kokemusteni mukaan lähinnä tietyn karismaattisen uskonnon edustajat. Esim luterilaisten ja ortodoksienkin kuulee puhuvan hengellisiä ihan normaaliäänellä.
Mutta näillä ääni kohoaa ja alkaa tulla outoa litaniaa, outoa sanastoa, joka pääsääntöisesti on huonoa suomenkieltä. Heissä on sellainen henki.
Todellakin, muut ihmiset hyvinkin kokevat myötähäpeää, etenkin jos tällainen fanaatikko tarttuu fyysisesti kiinni. Heidän tv-ohjelmiakaan tmv. ei viitsi kuunnella. En koskaan katso esim. tv7:aa.
Itse pysyn tällaisesta hengestä kaukana.
Juup, kömpelöhköjä julistajia löytyy kaikista ihmisryhmistä. Samoin niitä hyviä keskustelijoita. Tässä mennään kuitenkin ehkä jo liikaa off topiciin.