Anteeksi, Mauriina, mutta ei sai taida mennä ihan just noin.
Sopiiko sinulle, että hiukan täsmennän, kun tuntuu tuo termi “näkymätön kirkko” hankalalta? Kenties se on tämä sana “kirkko”. Tässä tapauksessa se pitäisi kai ymmärtää uskovien yhteisöstä käsin.
Tuo näkymätön kirkko merkitsee valintaa, näkymätöntä yhteyttä Kristukseen.
Eihän sitä voi silmillä nähdä kuka on uskossa ja kuka ei ole.
Tunnustavathan ortodoksitkin, että vilja ja luste ovat samassa pellossa.
Jeesus kieltää niitä nyhtämästä, ettei samalla nyhdettäisikin viljaa.
Eikö se näin ollen ole näkymätöntä, se ero?
Ne, jotka ovat todellisia jäseniä Kristus-ruumiissa - Hieronymus ja kirkkoisät
ovat tehneet siinä em. rajauksen - ne ovat tässä näkymättömässä yhteydessä
Kristukseen eli näkymätön kirkko.
Mikä siinä ortodoksien kannalta on hankalaa, jos kerran myönnetään kirkkoisien ja apostolien opetus?
Kun Paavali neuvoo korinttolaisia jättämään sen yhden miehen “Saatanan haltuun”, ei kai hän silloin voi olla yhtä Kristuksen kanssa ja Saatanan hallussa saman aikaisesti?
Entä ne, jotka julkisesti tai elämällään kieltävät Kristuksen?
Entä ne, jotka ainoastaan filmaavat?
Ymmärtääkseni monet teistä ortodokseista ovat olleet ihan samaa mieltä,
että toisen uskossa olemista ei voi nähdä.
Minä en sitten ymmärrä, miksi ei voida edes hypoteettisesti tunnustaa tilannetta, että teeskentelijöitä ja valheveljiä myös on - kun niitä oli jo
apostolienkin ja Jeesuksen aikana. Opetuslapset eivät nähneet Juudaksessa sitä, mitä Jeesus näki.
“…sen takia ei ole väliä mihin kirkkoon kuuluu…”.
Kai sillä jotain väliäkin on, mutta meidän mielestämme pelastavaa on osallisuus sovituksesta Jeesuksessa Kristuksessa, ei kirkko.
Huomaat sen, että sana Kristuksesta kaikuu muuallakin kuin ortodoksien piirissä.
Toivottavaa on, että kaikki yhdistyvät. Se on mahdollista, jos päästäisiin yksimielisyyteen siitä, mitä todellinen evankeliumi on.