Nunnien hyväksikäyttötapaukset katolisessa kirkossa


#1

Paavi Franciscus myönsi tiistaina, että katolisen kirkon papit ja piispat ovat käyttäneet seksuaalisesti hyväkseen nunnia. Aika raju uutinen.


#2

Tällaista viestiä on tosiaan tullut jo ennenkin Intian suunnalta. YLE saa uutisen kuulostamaan siltä kuin tämä olisi normaali käytäntö, vaikka pyhä isä puhui harvoista mädistä omenoista tai jotain sinnepäin.


#3

Onhan se rajua. Minulla kuitenkin ollut tämän ilmiön olemassaolosta varmuus jo pari vuosikymmentä. Rajua, hyvää ja tervehdyttävää tässä on nyt avoimuus. Että sanotaan suoraan miten asiat ovat
Rukoukset kirkon puolesta kantavat hedelmää.


#4

Jokainen tuollainen uutinen saa kyllä syvästi epäilemään roomalais-katolilaisen spiritualiteetin toimivuutta. Jotain siinä on pahasti pielessä. Ehkä se on askeesi, joka puuttuu. Tai sitten se on vääränlaista.


#5

Lehti kertoi, että nunnat ovat synnyttäneet ja kasvattaneet lapsia, joita papit eivät suostuneet tunnustamaan omikseen.

Jäin pohtimaan mikä osuus tässä asiassa on katolisen kirkon pappien selibaatilla. Arvelisin nimittäin että näitä lapsia on syntynyt myös sellaisista suhteista, joihin ei ole alun alkaen liittynyt pakottamista. Olisiko siis parempi, että pappi voisi avioitua, verrattuna siihen, että hän hylkää perheensä.


#6

Aina kylmää, kun tällaisia uutisia käytetään hännännosteluun. Karmeita tapauksia ja hyvä, että tulevat päivänvaloon. Hyväksikäyttöä, vääryyttä ja lankeamista on kaikkialla, missä syntisiä ihmisiä, mutta ongelmien peittely ja epärehellisyys ruokkii ja mahdollistaa tällaista kamalalla tavalla. Pappiskokelaiden valinnassa ja esimiesten näyttämässä esimerkissä on myöskin liikaa epäonnistuttu. Toivottavasti jatkossa ei näin. :confounded:


#7

On paljon sellaista minkä voisin sanoa tietäväni ortodoksisista luostareista, mutta parempi odottaa että kirkko itse kertoo niistä. Ennemmin tai myöhemmin niin tapahtuu.


#8

Tämä asioiden esiintulo puhdistaa monenlaista harhaa ja eksytystä. Ensiksi tietysti se, että alkaa näkyvästi taistelu noita esiin nousevia asioita vastaan, mutta myös se, että ne jotka ovat elätelleet kirkosta vääränlaisia, omien toiveidensa mukaisia haavekuvia, palautuvat maan pinnalle.
Kaikkien puhdistumiseksi nämä ilmi tulemiset tapahtuvat.


#9

Nunnat ovat “joutuneet” abortoimaan näitä hyväksikäyttäjä pappien lapsia! Tässä on nyt moraalinen tvisti. Katolinen Nunna joutuu abortoimaan. Jos abortti ei käy kenellekään, kuin ehkä terveyssyistä, kuinka nunna “joutuu” abortoimaan.


#10

En todellakaan halua lähteä mihinkään loanheittokilpailuun. Olen itse viime vuosina lähentynyt paljon ortodoksista kirkkoa, nyt kun olen asunut Suomessa. Olen pitänyt tiivimpää yhteyttä edesmenneen ortodoksi-isäni seurakuntaan.

Kyllä kaikkien kristittyjen on puhdistuttava illuusioistaan, ja rukoiltava kaikkien puolesta.
Minusta tästä katolisten nunnien hyväksikäyttö-asiasta kirjoitetut lehtijutut ovat siinä oikeassa että tällaisia kristillisestä moraalista poikkeamia tapahtuu usein kulttuurisista syistä. En käytettävissä olevien lähteiden takia ole varma että paavi on sanonut näin, mutta artikkeleissa puhutaan siitä että tällaista tapahtuu useimmin siellä missä kirkkoa ympäröivässä yhteiskunnassa naisten asemaan liittyy ongelmia. Se on ymmärrettävää. Kristittynä on joskus vaikeaa ymmärtää missä asioissa on sopeuduttava ympäröivään yhteiskuntaan ja missä asioissa on pidettävä tiukasti kristillinen linja.

Kulttuuristen syiden rinnalle nostetaan uudet pyhitetyn elämän ryhmät. Niissä on valitettavasti viime vuosina tapahtunut seksuaalisia väärinkäytöksiä usein. Toivottavasti asiaa tutkitaan ja pidetään silmällä.

Ja yksi loanheittolinkki tähän lopuksi.

Herra armahda!

https://www.thenationalherald.com/222842/nuns-leave-monastery-in-ny-alleging-abuse/


#11

Ihan samaa minäkin epäilen. On ihan luonnotonta, että papin pitää elää selibaatissa. On kai se ihme vaatimus.


#12

Miksi se on luonnotonta? Ei se papille ole yllätyksenä tullut.

Miten naimattomat (miehet) tai homoseksuaalit? Onko sinun ihmiskuvasi sellainen, että heiltä ei voi odottaa pidättäytymästä avioliiton ulkopuolisista seksisuhteista?


#13

#ChurchToo

Merkit täyteen.


#14

En tietenkään kannata kenenkään avioliiton ulkopuolisia seksisuhteita. Minusta on vain käsittämätöntä, että miehen täytyy valita joko avioliitto tai pappisura. Eiväthän kaikki edes halua mennä naimisiin, mutta se, että virka estää sen, niin sitten tulee liian suuri paine semmoiselle papille, joka haluaisikin mennä naimisiin. Jos on saanut pappiskoulutuksen ja viran ja sitten rakastuukin johonkin naiseen, niin on kyllä aika hankalaa, että pitäisi luopua virasta, jotta saisi luvan avioliittoon. Millä tämmöiset sitten elättävät perheensä. Jos taas pitää virkansa ja unohtaa rakkaansa, niin minusta se altistaa avioliiton ulkopuolisille seksisuhteille.

Minusta tuommoinen sääntö papille antaa ymmärtää, että sukupuolielämä on jotenkin saastaista eikä sovi papille. Jos kerran Jumala loi meidät mieheksi ja naiseksi ja asetti avioliiton, niin miksi se ei koskisi myös pappeja.


#15

Iltalehti uutisoi että kokonainen seurakunta piti sulkea raiskausten vuoksi. Olisiko kyseessä kuitenkin sääntökunta :joy: ,
se ranskalaisten tapaus paavi Benediktuksen aikana…

Iltalehti otsikoi muutenkin napakasti:

“Katolinen kirkko rypee pedofiliaskandaalissa – paavi syyttää Saatanaa ja pyytää arkkienkelin apua”.
Kuulostaa hyvältä, ja myyvältä, ja on kaiken lisäksi totta.


#16

“Katolinen kirkko rypee pedofiliaskandaalissa – paavi syyttää Saatanaa ja pyytää arkkienkelin apua”.
Kuulostaa hyvältä, ja myyvältä, ja on kaiken lisäksi totta.

Se on vain surullista, että niin moni tietämätön ja ajattelematon suomalainen lukee tuon siten, että pahaatekevät papit eivät olisikaan paavin mielestä syyllisiä.


#17

Pappina olo katolilaisena ei rinnastu työuraan niinkuin luterilaisilla. Ei ole olemassa katolisen papin virkoja siinä mielessä kuin Suomessa ev.lut. virkoja valtiollisina virkoina palkkaluokkineen. Pappi ei esimerkiksi jää eläkkeelle, eikä aina saa edes kaikkialla katolisissa seurakunnissa työstään palkkaa, vaan hänen kulunsa katetaan ja hänestä huolehditaan vanhuudessa, tämä on yksi syy miksi kirkko on ollut nihkeä maallikkouttamaan pappeja väärinkäytösten seurauksena. Papin vanhuus tulee olla turvattu, vaikka hän tekisi pappina rikoksen. Pappeus ei ole ammatti vaan lähellä suomalaista käsitettä siviilisääty, pappeus on henkilön olemassaolon tila. Katolisena pappina olo rinnastuu tässä mielessä luostarikutsumukseen.

Munkeilla ja nunnilla on tuo sama dilemma, mitä sitten jos myöhemmin rakastuu.
Kutsu pyhitettyyn elämään koetaan kutsun kuulleiden joukossa kuitenkin suhteeksi joka lähtökohtaisesti sulkee ihmisrakastetun pois vaihtoehdoista.
Papit ovat erittäin tietoisia siitä, että tilanne on tämä katolisessa kirkossa.

Monille papeille, munkeille ja nunnille myös käy elämänsä aikana niin, että he rakastuvat johonkin ihmiseen. Se on kriittinen hetki, mutta useimmiten kutsumus vie voiton. Kyllähän tämä kiusaus saattaa tulla aviopuolisonkin eteen.
Uskon, että nämä hyväksikäyttäjät eivät ole monissa tapauksissa edes kyseenalaistamassa kutsumustaan, vaan heille tulee inhimillinen lankeemus kiusauksessa.
Ja osalla ei alunperinkään ole kutsumusta vaan ovat vain tehneet tyydyttävän elämän järjestelyn, jolloin ei ole niin väliä onko salasuhteita vai ei.


#18

Näitä asioita ei pidä laittaa vastakkain. Lähtökohtaisesti pappi on selibaatissa. Jos hän ei ole, hänellä on käytännössä yksi suoraselkäinen vaihtoehto: myöntää tehneensä väärin, siirtyä kirkon luvalla maallikoksi ja ottaa vastuu perheestään ja lapsistaan.


#19

Mielenkiinnosta kysyn.
Tulkitaanko Paavalia tai sitä mikä on seurakunnan kaitsija, eri tavoin katolisessa ja ortodoksisessa kirkossa kuin luterilaisessa? Onhan aika selviä sanat:

1 tim 3 alusta:

Varma on tämä sana: jos joku pyrkii seurakunnan kaitsijan virkaan, niin hän haluaa jaloon toimeen. 2

Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan, 3

ei juomari, ei tappelija, vaan lempeä, ei riitaisa, ei rahanahne, 4

vaan sellainen, joka oman kotinsa hyvin hallitsee ja kaikella kunniallisuudella pitää lapsensa kuuliaisina; 5 sillä jos joku ei osaa hallita omaa kotiansa, kuinka hän voi pitää huolta Jumalan seurakunnasta?


#20

Ei saa olla useampi kuin yksi vaimo – tämä ei tarkoita, että olisi pakko olla vaimo (oletettavasti luterilainenkin pappi saa halutessaan pysyä naimattomana). Tulkinnan ero liittynee siihen, nähdäänkö avioituneisuus toivottavana – olisiko Paavalin mukaan nimenomaan toivottavaa, että pappi olisi aviossa, vai haluaako hän tuossa korostaa että enintään yksiavioinen / ensimmäisessä avioliitossaan oleva on sopiva toimimaan seurakunnan kaitsijan toimessa? Tähän ei lainauksesta löydy itsestäänselvää vastausta.

Pappien naimattomuutta ei nähdä katolisessa kirkossa opillisena pakkona, vaan perusteltavana ja hyödylliseksi katsottuna käytännön säädöksenä. Kuten tiedettänen, katolisessa kirkossakin on avioituneita pappeja, vaikka pääsääntö on, ettei aviossa eläviä miehiä vihitä papeiksi (pysyviksi diakoneiksi voidaan vihkiä).