Okkultismi, pakanauskonnot ja muu hörhöily

Millaisia ihmisiä ovat ne, jotka kääntyvät ennustajien ja selvänäkijöiden puoleen? Ovatko tällaiset ihmiset, jotka eivät siis tunnusta kristinuskoa, mutta hakeutuvat silkkana huuhaana pidettyjen salatieteiden harrastamiseen lainkaan älykkäitä, vai kelpaako moinen touhuaminen myös keskivertoa älykkäämille yksilöille?

Maissa, joissa kristinusko on syystä tai toisesta menettänyt väestön kannatusta, ei yleensä liene trendi ei-hengelliseen elämään vaan tilalle sanotaan tulleen juuri edellä mainittuja huuhaaoppeja.

Itse en tunne vähäisintäkään mielenkiintoa tuollaisia harrasteita kohtaan ja ihmettelen, mikä ihmisiä vaivaa, jos ko repertuaari herättää oikeaa kiinnostusta. Itse kyllä tykkään hyvin tehdyistä kauhuelokuvista, joissa saa olla noituutta ja selvänäköä aivan roppakaupalla - mitä enemmän sen parempi, mutta tosielämän sisältönä ne eivät voisi vähempää kiinnostaa.

Olen taipuvainen ajattelemaan, että kouluttamaton ja vähä-älyinen rahvas voisi sekaantua huuhaauskontoihin, mutta että koulutetut ja älykkäät karttaisivat moisia kuin ruttoa.

Lieneeköhän asiasta olemassa tutkimustietoa? Onko kukaan tietoinen? Olenko vieläpä väärässä, kun ajattelen, että ennustuspuhelimeen eivät tartu muut kuin puupäät?

Horoskoopit on yksi yhteiskunnassa laajalti hyväksytty höpötyksen muoto. Se perustuu astrologiaan, jonkin sortin mukatieteeseen. Itse yllätyn kerta kerran perään kuinka fiksut ihmiset voivat selittää tosissaan: “Sehän on härkä, siksi meillä on koko ajan konflikti. Mutta onneksi vaaka sovittelee!”

1 tykkäys

Sinä katselet asiaa lähtien sellaisesta maailmankuvasta, jossa ei uskota olevan olemassa muuta kuin materiaa. Suurin osa maailman ihmisistä, nyt ja historiassa, ei jaa tuota lähtökohtaa.

Olen hieman laajentanut tätä ajatteluani. Pidän esim kristinuskoa mahdollisena oikeana uskontona, vaikkakaan en tietenkään ole asiasta niin varma, että kuuluttaisin mitään kirkossa.

Mutta en jaksa uskoa, että noissa ennustus- ynnä muissa höpötyssalatieteissä saataisiin yhteys kristinuskon mukaisiin pahoihin voimiin niin, että kunhan kuka tahansa tarpeeksi kauan tekee ennustuksia, alkaa saatanallinen vaikutus tuottaa ennustuksiin elementtejä, jotka saavat asiakkaiden puntit tutisemaan. Sanoisin, että huijareita ynnä muita puoskareita alalla kyllä toimii.

Taikauskon lisääntyminen on maallistumisen sivuvaikutus. Käytännössä vastakkain ei ole uskonto vs. uskonnottomuus vaan organisoitu uskonnollisuus vs. humpuuki. Ihminen on uskonnollinen olento ja uskonnollisuus kanavoituu johonkin. Ns. uskonnottomien kannalta maallistumisen tulos voi mielestäni olla peräti huonompi kuin esim. kansankirkollisuus.

3 tykkäystä

Itse en koe minkäänlaista tarvetta etsiä kohdetta jota palvoa. Minulla on tietenkin myös edesmenneitä sukulaisia, mutta en tunne minkäänlaista mielenkiintoa yhteydenottoon kuolleisiin sukulaisiini. En kerrassaan minkäänlaista.

Siksi ihmettelen jotain Katri-Helenaakin, joka on kovasti kertoillut julkisuudessa henkimaailman touhuista. Joten kyllä tuollaiseen ainakin jotkut tuntevat tarvetta sotkeutua.

Mutta olen kyllä siinä samaa mieltä, että kristinuskon korvautuminen okkultismilla tai spiritismillä tms niiden kaltaisella huuhaalla olisi todella huono kehityskulku.

Astrologiassa on pohja olemassa myös juutalaisessa traditiossa.

Ei kiinnosta lähteä tuosta enempää keskustelemaan, koska menisi välittömästi melkomoisen vaikeaksi miettiä mitä tarkoittaa ja selittää se vielä muille.

Ja ei ole perusta soittaa ennustajalle.

Astrologia on juutalaista noituutta!!1

Tietääkseni minustakin on laadittu horoskooppi (siis oikein kunnon huuhahdus - ei mikään lehtien minihoroskooppi). Ja täysin pyytämättä.

Mutta muistaakseni siinä olevat jutut ovat aivan täydellistä hölynpölyä.

Itkettää moiset ihmiset, jotka moista suoltaa.

Astrologia on vain tieteen yksi kuollut haara. Kun on havaittu, että ihmisluonteissa on eroja ja että taivaankappaleet ja planeetat ovat eri asennoissa kunkin ihmisen syntyhetkinä, niin on ollut luonnollista ryhtyä tutkimaan, olisiko asioiden välillä jonkinlainen yhteys. Melko perinpohjaisesti asiaa tutkittiin vuosisatojen ajan, mutta lopputuloksena oli, ettei yhteyttä ole.

Jos lapsesta asti kuitenkin lukee horoskooppien kuvauksia siitä, että “koska olet syntynyt silloin-ja-silloin, olet luonteeltasi tällainen-ja-tällainen”, niin ilman muuta ihminen alkaa herkästi tarkastelemaan itseään sen kuvauksen kautta ja selittämään asioita sen kautta. Kiinalaisessa horoskoopissa yleistys viedään vielä pidemmälle: yhden ja saman vuoden aikana syntyneet edustavat kaikki samaa horoskooppimerkkiä; apinaa, sikaa, käärmettä ja mitä näitä nyt on. Tavallaan se on ymmärrettävämpi ja uskottavampi, koska samana vuonna syntyneillehän kehittyy samanlaisia sukupolvikokokemuksia, mitkä yhdistävät heitä ainakin jonkin verran.

1 tykkäys

Kaikki eivät tosin ole vieläkään tuota havaintoa sisäistäneet.

Ei kai voi olla synti, jos tutkitaan, vaikuttaako planeettojen sijainti taivaalla ihmisten luoteeseen. Sen sijaan se tietysti on syntiä, jos tuolle yhteydelle yritetään jollain tavalla noitua toimivuutta pelkän tutkimisen lisäksi.

Olen samaa mieltä. Itse uskon, että kyseessä on erityisesti miesten maallistumisen seuraus. Kun miehet eivät käy kirkossa ja hoida velvollisuuttaan perheen patriarkkana ja hengellisenä johtajana, niin siitä seuraa, että naiset alkavat etsiä omin päin “hengellisyyttä” kaikenlaisista new age -jutuista, jotka sitten täyttävät sitä pyhyyden ja hengellisyyden kaipuuta. Kaikenlaiset new age -tyyppiset enkeliterapiat ovat nykyään todella suosittuja. Facebookin “Valon polku” -sivustoilla yms. on tuhansia seuraajia, joista valtaosa on naisia.

Hörhöilyyn kuuluvat myös erilaiset vaihtoehtohoidot. Osa niistä on varmasti ihan vaarattomia, mutta osa voi olla suorastaan terveydelle haitallisia. Niihin turvaudutaan ehkä samoista syistä kuin noihin new age -uskomuksiin, mutta osa voi selittyä ihan vain ihmisten yksinäisyydellä. Voin kuvitella, että monet uskomushoidot ja “terapiat” voivat tuntua ihan miellyttäviltä ja rentouttavilta vaikka niistä ei mitään hyötyä olisikaan. Esim. jokin kuumakivihoito tai korvakynttiläkäsittely voisi tuntua hyvältä, vaikka se ei mitään sairautta tai vaivaa parantaisikaan; tuntuisi vain mukavalta, kun joku koskettelee hellästi, puuhastelee lähellä jotain, jonka tarkoitus on tehdä jotain hyvää minulle, huomioi juuri minut, puhuu mukavia minulle, on läsnä minun elämässäni jne. Yksinäinen ihminen voi kaikin mokomin maksaa mielellään sellaisesta hetkestä muutaman kympin.

2 tykkäystä

Kaikki tuntemani ihmiset, jotka ovat näitä new age kotkotuksia haihatelleet, ovat naisia.

Sitten tulee yksi mies, mr Crowley, joka korjaa potin ja yksin hänestä tehdään lauluja, ei suinkaan niistä naisista. Liekö tyyppi kuitenkaan koskaan päässyt yhteyteen niiden voimien kanssa joita hän tavoitteli. Se on taas asia erikseen.

Terveydelle haitallisia lienevät koululääketieteen vaihtoehtoina käytettävät uskomushoidot.

Jos yksinäisyydestä sattuu kärsimään, niin suosittelen vaikkapa ompeluseuraa. Jokunen vuosi sitten poikkesin Tampereen Stokkalla ja kahvilassa käydessäni siellä oli koolla tällainen seura. Näyttivät aidosti nauttivan siitä mitä tekivät.

Poistuin takavasemmalle…

Häh? Siis jos mies ei määrää perheen uskontoa, niin nainen on tyhmä ja ajautuu humpuukiin?

On tämä ainakin erilainen näkökulma. Piristävän 1800-lukulainen.

1 tykkäys

Mää laittaisin syy-seuraussuhteen toisinpäin, jos jotain. Naisten viehtymys yleiseen pehmohumpuukiin aiheuttaa miesten maallistumista, kun uskonto ja hengellisyys ylipäätään mielletään feminiiniseksi hörhöilyksi.

2 tykkäystä

Tuskin voitte kieltää, ettei olisi niin, että juuri naiset hääräävät noiden ennustushoroskooppihömppäjuttujen kanssa paljon enemmän kuin miehet. Se, onko syynä miesten perheenpäänä oleminen ja uskonnollinen veltostuminen syynä naisten hömppäharrastuksiin on asia, josta voin kyllä keskustella.

Arvasin, että kohta tulee toisenkinlaisiakin näkökulmia mukaan keskusteluun. Tervetuloa!

Ei ole kyse määräämisestä vaan perheenpään velvollisuudesta näyttää esimerkkiä. On tosiasia, että jos isä ei käy kirkossa, niin todennäköisesti lapsetkaan eivät käy. Tätä on tutkittu, ja äidin kirkossakäynti ei korreloi lapsen kirkossa käymiseen yhtä vahvasti kuin isän kirkossa käyminen. Etenkin pojille isän antama esimerkki on tärkeä asia.

Tyttöihin se taas vaikuttaa siten, että he etsivät ainakin jossain määrin samantyyppistä miestä kumppanikseen kuin mitä heidän oma isänsä on ollut: jos isä on käynyt kirkossa, niin tätä ominaisuutta saatetaan arvostaa myös poikaystäväkandidaateissa.

2 tykkäystä

Tämän näkökulman ymmärrän ja olen samaa mieltä.

1 tykkäys

Mutta kuka tuon hömpän pariin sitten käskee? Jos jonkun isä tai äiti ei ole käynyt kirkossa, niin miksi juuri hömppä vetäisi ihmistä puoleensa?

Tätä nykyä vielä puhutaan paljon, että nuo vaihtoehto jutut ovat silkkaa hömppää, niin mikä ihme siinä voi olla kun asia ei mene kaaliin?