Okkultismi, pakanauskonnot ja muu hörhöily

^ Ei ole vain viihdettä, kuten viihdekään ei ole pelkkää viihdettä. Esimerkiksi TV ohjelma tarjoaa katsojalle toimintatapoja vastaaviin tilanteisiin, lausahduksia käytettäviksi jne.

Sitten jos suostutaan siihen, että vaikute on mennään äärimmäiseen monimutkaisuuteen erottaakseen yliluonnolisen “luonnollisesta”. Monimutkaisuus jonka voi kiistää vain trivialisoimalla asian yli mahdollisen, ja eristämällä jota ei oikeassa elämässä ole.

Noituus ja velhous edustavat sellaista henkisyyttä, jossa pyritään vallitsemaan muita ihmisiä, ei välttämättä palvelemaan heitä rakkaudessa. Ne edustavat usein sellaista sydämen kovuutta, joka on varsin kaukana kristinuskon eetoksesta. Mennäkseni hieman syvemmälle, ajattelen niihin liittyvän entiteettejä, jotka edustavat ihan jotakin muuta ilmapiiriä kuin Jumalan Pyhä Henki. Varmaankin sen tähden sellaisten harrastajat ovat Raamatun mukaan Jumalan valtakunnan ulkopuolella kuten huorintekijätkin ym tahallisen pahuuden harjoittajat.

No aivan takuulla on näin, jos kristinusko on oikea uskonto.

Toinen asia on sitten, että toimiiko noituus tai velhous ylipäänsä. Eräs noidaksi julistautuva nuori nainen pitää youtube- kanavaa, jota olen käynyt katsomassa. Kun ko naista haastateltiin johonkin valtakunnalliseen mediaan, hän tuumasi, että noidat eivät pysty rikkomaan fysiikan lakeja.

Toinen noita-akka piti myös youtube- kanavaa, mutta kanava hiljeni, koska leidi on siirtynyt Onlyfans- naiseksi. Varmaan siitä syystä, että ko palvelu mahdollistaa paljon mehevämmät tienestit kuin noituuden harjoittaminen.

1 tykkäys

Itseilmaisun muoto vain muuttui (kannattavammaksi). Kuitenkin jos asiaa tarkemmin ajattelee, jokin näissä molemmissa tavoissa heitä riivaa. Tämä maailma on tullut somenkin myötä yhä hullummaksi paikaksi, jossa jollain somekanavalla tienataan moninkertaisesti rehelliseen palkkatyöhön, jopa hyvin koulutettunakin, verrattuna. Itse noituusasioilla leikkiminen ei ole koskaan terveellistä. Kyllä siellä vastassa ovat yliluonnollisiakin voimia omaavat kyvyt, jotka lievimmillään laittavat tekemään muuta hullua. Vanhassa testamentissa haureus rinnastetaan usein noituuteen ja epäjumalanpalvelukseen.

4 tykkäystä

Tuo on kyllä pähkähullu juttu. Mainosarvoa niillä vaikuttajilla voi olla kyllä, koska itse en esimerkiksi katso televisiota lainkaan ja tv mainokset menevät täysin hukkaan.

Toisaalta en ole kyllä somekanavalta annetun kohdistetun markkinoinnin vuoksi mitään koskaan ostanut myöskään.

Noituus sen sijaan voi kyllä olla mielenterveyteen vahvasti sidoksissa oleva juttu. Ns ‘noita’ on saanut käsityksen, että noitumalla voi saada jotain sellaista, mitä ilman noitumista ei ole mahdollista saada. Tai noituus voi mahdollistaa tavoitteen saavuttamisen helpommalla. Eli lähtökohta noituuteen on sellainen, että huppu on himmentynyt selvästi jo ensimmäisen loitsun lurahtaessa ilmoille.

2 tykkäystä

OK! En tarkoittanutkaan mielessäni sellaista kuin tuo aikoinani lukemani hyvä helluntaikeskustelu. Ehkä pitää jättää kun en saa edes itselleni ymmärrettäväksi, mitä ajan takaa.
Sen nyt kuitenkin, mitä kysyin tuosta suoraan tulevasta ilmoituksesta henkimaailmalta? Luterilaisuus ymmärtääkseni torjuu sen lähes täysin. Ainakin, jos ei selvästi ‘korota’ Kristusta.
(Olen hiljattain loukannut kahta naista (ei vars. hella.) ja kuunnellut monia hellunt. + muita Radio Deistä. Vaivaa suuresti! Jos ei ole antaa opetusta, niin mielipidekin olisi kiva.)

Ei tarvitse erikseen mennä helluntailaisuuden alle että tästä voisi keskustella.

Luterilaisuus ei suorasanaisesti hylkää tällaista missään. Vanhoissa teksteissä puhutaan hurmahengistä (Schwärmer) varoittavaan sävyyn. Pointtina oli, että Pyhä Henki ei toimi ilman ulkoista sanaa tai sakramentteja, toisin kuin hurmahenget väittivät. Ehkä jossain määrin voisi niputtaa suorat hengen ilmoitukset tähän laariin.

Luterilaisuus opettaa että Jumala ilmoittaa itsensä sanassa ja sakramenteissa. Niinpä ihmisten saamat suorat ilmoitukset ovat ongelmallisia siksi että ne ovat useimmiten ihmisen itsensä tuottamia ilmoituksia, joissa ihminen ei pysty tekemään eroa sen välille onko päässä kuuluva ääni oma vai jonkun muun. Pääsääntö on että päämme sisäiset äänet ovat omia ääniämme. Tietyissä psykopatologisissa tilanteissa ihminen ei tunnista omaa ääntään, tai siis sitä, että se ääni pään sisällä onkin oma ääni. Näitä kohtaan työssä aika paljon. Kyse ei siis ole yksikäsitteisesti harhoista, vaan siitä, että ihminen haluaa sanoa lähtökohtaisesti itselleen jotakin, mutta ei (ehkä omien defenssiensä takia) kykene tunnistamaan että kyse on omasta äänestä.

Pyhä Henki on toisaalta eläväksi tekevä Henki, vapauden Henki ja jos maailmassa on jossakin vapaita spontaaneja rakkaudentekoja, niin ei ainakaan kaikissa voi kieltää sitä etteikö kyseessä voisi olla Henki. Mutta silloin kyseessä ei ole ilmoitus, vaan Pyhän Hengen omaa, luomista ylläpitävää työtä.

D

4 tykkäystä

Olet muutaman kerran tästä maininnut, mutta en ole välittänyt tarttua aiheeseen. Pyhä Henki armolahjoineen toimii edelleenkin, tarkoitan esim. profetian tai tiedon ja viisauden sanojen lahjoja. Jumala on henki ja Hänen takanaan ovat Hänen henkivaltansa. Kaikki henkivallat eivät ole Jumalasta, on myös vastapuolen vallat, jotka tosin eivät voi Jumalaa ylittää.

Kaikki profetointi tai armolahjat eivät ole Jumalan Hengestä, osa on sielullista ja ihmisperäistä. Vihollisen käytössä kristityn ei soisi olevan, enkä ensisijaisesti uskokaan niin ainakaan normaalisti. Muissakin uskonnoissa, okkultismissa ja rajatiedossa otetaan yhteyttä henkivaltoihin, mutta niiden takana ovat väärät voimat.

Yliluonnolliset henkivallat ovat todellisuutta, tiedän sen itsekin kokemuksesta. En ole ollut tekemisissä okkultismin tai rajatiedon kanssa koskaan, mutta tiedän mitä ne pitävät sisällään. Vaikka monet lahjat tai ilmiöt niissä muistuttaisivatkin raamatullisia lahjoja, täytyy ne pitää erillään ja tutkia erityisesti Jumalan sanalla. Vanhan testamentin aikaan Jumala puhui patriarkoille ja profeetoille suoraan, ja myös Uuden liitonkin aikana raamatulliset armolahjat ovat kyllä olemassa, Paavalin mukaan jopa tavoiteltavia ja niitä saa pyytää. Luterilaisuudessa on aika hyvin onnistuttu unohtamaan nämä, mutta esim katolilaisuudessa ihmeet, parantumiset ja ilmestykset ovat ihan täyttä todellisuutta. Voi siis sanoa, että ne kuuluvat alkuperäiseen kristillisyyteen. Lue vaikka Apostolien tekoja.

2 tykkäystä

Minulla on vauvasta ja kristillisyydestäni okkultistinen tausta. Ennen kuin ymmärsinkään tämän se oli pelottavaa, ahdistavaa ja rasittavaa.
(Teosofia, spiritismi, shamanismi, “hyvä” noituus; äitini, naapurusto, tunnettu Vatian shamaani, selvänäkijät ja yleinen suomalainen okkultismi kaikkialla.)
Minulle on uskossani uudistumisen jälkeen n. 42 v sitten sellainen juttu, että jos ei Ristin työ ole selvästi näkyvissä, pakenen jos voin.
Kierrätän armolahjat uudestaan Jeesuksen kautta, eikä minulla vars. olekaan erehtymättömiä ihmelahjoja. Rukousvastauksia sekä kyllä että ei ja joskus vaistoaa pahan läsnäolon (erehdyksiä on).
On hankala lähteä pois, kun näitä ilmenee, mutta minun täytyy senkin uhalla, että olisi oikea lähde. Tosin harvoinpa on oikeaa, sen tiedän, koska tunnen spiritismiä inhottavan paljon. Mielestäni oikea kristitty ei profetoi ja kehuskele väkisin toiselle jne.
Jo lapsena minä koin sen kuuluisan enkelitaulun, joka minulla oli, väärin negatiivisesti vihollisena, joka pistää lapset kulkemaan vaarallista siltaa pitkin pakosta.
Minun on helpompi olla ja uskoa, kun en ole tekemisissä minkään sortin yliluonnollisen kanssa enää ikinä. Jeesus Kristus armahda minua syntistä ja armo riittää minulle!
Onneksi en enää hyvin muista noita kauhuja, mutta joudun syyttä tekemisiin kansankirkossammekin. Minulla on tuomion henki niihin. Kai senkin saa anteeksi Kristuksessa, jos on erehtynyt, mutta läheskään aina en ole erehtynyt, vaikka kaikkia tapauksia en pysty tutkimaan törmätessäni. (Myös henkien erottamisen lahja erehtyy usein.)
Kiitän ja ymmärrän Fratres kirjoitustasi, mutta hakeudun hylkäämään. Sukuvikana minullakin saattaa ilmiöitä tulla, mutta Jumala on auttanut pääsemään niistä ainakin osittain, mutta yllättäen, varottamatta saattaa vielä ilmetä. En tykkää enkä halua!

(Jeesus nimisiä eksyttäviä henkiä on paljon.)

Purkautuakseni ja varoittaakseni tämän kirjoitin. Siksi olen loukkaava ja kova ensimmäisenä.

2 tykkäystä

Valhejeesuksiakin on, olen sellaisen nähnyt kerran unessani. Suvun perintonäkin vieraat henkilahjat voivat ehkä periytyä ja niistä kaikista tulee ehdottomasti sanoutua irti (Jeesuksen nimessä). Näin niistä myös pääsee eroon, sillä mikään valta ei voi ylittää Jeesusta.

Ymmärrän taustastasi johtuvan ahdistuksen henkimaailman asioihin, se on tervekin suojautumiskeino. Raamatun Jumala on kuitenkin yliluonnollinen Henki, joka on vuodattanut Henkeään myös ihmisille. Sanassa täytyy pysyä, mutta Sanakin kertoo useista yliluonnollisista tapahtumista, jotka Jumalan Henki on aikaansaanut. Siksi yliluonnollisuutta ei voi sulkea uskosta pois, mutta henkiä saa ja pitää kyllä koetella.

5 tykkäystä

Juuri näin! 80 luvulla helluntailaisuudessa nähtiin näkyjä, joita he kutsuivat ilmestyksiksi ja niihin pohjautuen profetoitiin. Profetioiden sisältö määräytyi usein sen mukaan kenelle profetioitiin. Jos kysymyksessä oli korkeassa sosiaalisessa asemassa oleva henkilö niin hänen kohdalleen profetioitiin valoisaa tulevaisuutta ilmeisenä tavoiteena saavuttaa suosiota. Jos taas kysymyksessä oli alempaan sosiaaliluokkaan kuuluva henkilö niin häntä koskeva profetia oli joskus sisällöltään hyvinkin pirullinen.

Luther taas tyylilleen uskollisesti valaisee hyvin sitä mistä näyt voivat olla peräisin.

Paholainen on taitava ja perehtynyt mustaan magiaan ja voi helposti loihtia esiin aaveen minun fyysisten silmieni eteen saadakseen minut luulemaan, että näen jotakin mitä en todellisuudessa näe. Hän voi eksyttää minut uskomaan, että katselen kaunista enkeliä, vaikka todellisuudessa se onkin hiilenmusta paholainen,

Martti Luther, LW 22, s. 204.

2 tykkäystä

Mun mielestä oleellisinta on, että kaikki profetiat ja muut ilmoitukset koetellaan aina Raamatulla. Jos profetia on Raamatun kanssa ristiriidassa, se ei voi olla oikea.

Yliluonnollisten armolahjojen ei välttämättä tarvitse kuulua yksittäisen kristityn elämään. Etenkin jos on taustaa jostain väärästä hengellisyydestä, joko new age tms ei-kristillinen juttu tai sitten kristillispohjaisesta äärikarismaattisuudesta, niin on sinänsä hyvin ymmärrettävää olla varsin “allerginen” tällaisille. Liiasta tuomitsemisestakin olisi kuitenkin hyvä kasvaa ulos. Sellainen asia, joka tuntuu oudolta eikä omassa elämässä puhuttele, voi olla jonkun toisen hengellisyydessä tärkeä, ja se on ok.

3 tykkäystä

Joo, enkä edes tykkää keskustella aiheesta, mutta toisaalta…
Ikävä kyllä on olemassa aitoa toteutuvaa ‘okkultismia’, vaikka Jumala on Kaikkivaltias. Sen harrastaminen on ankarasti kielletty ja siksi todistaa myös, että sellaista on. Ei voi myöskään vähätellä, tulee pysyä erossa ja olla valveilla asioiden suhteen.
Taikausko ja okkultismi on 3 kertaa pahempaa ‘kristittyjen’ joukossa, kuin näiden lukuisten ‘maailmassa’ olevien, pois lukien selvänäkijät ja shamaanit, joilla oikeasti on tietoa ja kykyjä, hyi!
Käytännössä kaikissa suunnissa harjoitetaan itsekkäitä ‘armolahjoja’ ja ollaan lain alla itsetehosteisesti, vaikka se on syntiä ja väärin.
Jos ei arviointia ja tutkimista sallita, niin ei ole Jumalasta, vaikka olisi kuka ‘pyhimys’.
Kaikkien olisi hyvä tutustua Wesleyn liikkeen kaatumiseen, ei ollut pelkästään, vaikkakin suurelta osalta sielullista. Terveeseen uskoon on tavoite, muu on syntiä yhtälailla kuin moni muukin asia ja epäjumalanpalvelemista on pelkästään taikauskokin, jolla on kummallinen kyky tarttua kuin Korona-taudit.

Tarkoitatko tällä valheellisia / vääriä armolahjoja vai jotakin muuta?

1 tykkäys

Tätä minäkin jäin vähän ihmettelemään. Nämähän ovat kristityille kiellettyjä, jopa ääripäätkin sanoutuvat niistä irti. Joku jooga taas on levinnyt kirkkoomme enemmänkin liberaalien tuulahdusten tuomana, mutta paha sekin.

Kokemuksesta puhun ja armolahjat ovat erikseen. Vääriä armolahjoja on mielestäni suurin osa kristikunnassa, samoin on erittäin epäilyttävää, että saa henkimaailmasta ohjeita jokapäiväiseen elämään. Vaikka on kiistanalaista, on vaikea nähdä sitä kristillisenä, koska sitä voi kehittää ja esiintyy kaikissa uskonnoissa, on puolueellista; haisee ‘Tämän maailman ruhtinaalta’. Joko on henkiopas ‘hyvä’ tai ‘paha’, mutta mutta…
En halua sitäkään, mutta monet haluavat sen ‘hyvän’ ja ovat onnesta hurmioituneita. Se on myös kunnianteologiaa vs. ristinteologia. Liha valitsee aina ensimmäisen, jos tarjotaan mutta, mutta taas?

Suo anteeksi maalaisuuteni, mutta en tainnut ymmärtää vieläkään. Siis kristityt harrastavat okkultismia??? Olen varmaankin kasvanut ja elänyt tynnyrissä, koska en tietääkseni tunne okkultismia harjoittavia uskovia. Joillakin kristityillä olen toki havainnut taikauskoisuuteen päin kallellaan olevia toimia, mutta luulen ettet tarkoittanut sitä…?

1 tykkäys

En halua enempää muistella, mutta esim. tai no en halua teillekään opettaa, koska todellakin tarttuu. Onnelliset te, kun olette vapaat siitä kiusauksesta. Parempi, että ei mennä yksityiskohtiin ja anneta Pirulle pikkusormea. Emme me ole täällä turvassa kiusauksilta, synniltä ja P:keleen juonilta. Ainakin Luther ja Rosenius osaavat varottaa.
Olen ikävä kyllä oppinut näkemään niitä, joten senkin tähden joudun olemaan ekstra varovainen, kun kerran menin luottavaisena ja sinisilmäisenä ja toisen kerran en mennyt ja silti.
Tällaista keskustelua ei myöskään ole hyvä viedä liian pitkälle. Hörhöä on kuitenkin suurin osa onneksi. Enkä ole ollenkaan valmis kertomaan toteutuneista jutuista. Pysyn armon alla myös omin voimin.

1 tykkäys

Olen todella pahoillani kokemuksistasi. Toivottavasti olet voinut puhua niistä papin tai muun sielunhoitajan kanssa.

Ja olet aivan oikeassa siinä, ettei sielunvihollisen pohtimiseen pitäisi käyttää liikaa aikaa. Keskitytään Kristukseen!

4 tykkäystä

Henkivallat ja yliluonnollisuus ovat todellisuutta. Jumala on kaikkivaltias, mutta langennut enkeliruhtinas Saatana otti joukkoonsa kolmanneksen enkelikunnasta. Jumalaa ne eivät voi ylittää, mutta vaikutusvaltaa niillä on asioihin. Niinpä okkultismia, shamanismia tai rajatietoa harrastava saa nähdä, miten voimat toimivat. Joskus nämä asiat voivat vaikuttaa pyytämättäkin.

Olen esim itse aiemmin vuosikymmeniä sitten kohdannut useita omituisia sattumuksia, joille ei ole löytynyt luonnollista selitystä. Kun niitä on tapahtunut tarpeeksi paljon, tulee vakuuttuneeksi yliluonnollisuuden olemassaolosta. Ja vaikka en olekaan ollut varma mistä lähteestä nuo asiat olivat, vakuuttivat ne minut välillisesti myös Jumalasta, sillä jos jotain yliluonnollista on olemassa, niin varmasti silloin myös Jumala on olemassa.
Tapahtumat tapahtuivat aina nuoruudesta lähtien harvakseltaan, mutta sen verran usein, että tunnistin niiden erikoisuuden.

Kotona tai itse en ole koskaan harrastanut mitään aiheeseen viittaavia asioita, eikä sellaista ole ollut suvussakaan, jonka tausta on enemmänkin kristillistä. Kuitenkin esim. jo vuosikymmeniä sitten edesmennyt isoäitini, Jeesukseen uskova harras ihminen, näki joitain kertoja elämässään enneunia, joista vaikuttavin oli sota-aikana heidän asuntonsa pommitukseen liittyvä uni, joka jäi vaivaamaan häntä ja vaatimaan muuttoa pois. Koska hän toistuvasti pyysi vaariani suostumaan poismuuttoon, he lopulta muuttivat talosta pois, eikä mennyt kuin pari viikkoa ja talo pommitettiin ja se paloi kokonaan. Uskon, että Jumala varoitti heitä unen kautta.

Jotain samanlaista unien kautta tulevia asioita olen itsekin sitten kokenut vasta paljon myöhemmin, ehkä noin viimeisen viidentoista vuoden ajan, ehkä kerran vuodessa tai harvemmin. Näillä ei ole yhteyttä kolmekymmentä vuotta ja sitä ennen tapahtuneisiin omituisiin yhteensattumiin muuta kuin yliluonnollisuus, joista varmuuden vuoksi sanouduin irti Jeesuksen nimessä jo kauan sitten, eikä niitä juuri sen jälkeen ole tapahtunut. Itse tapahtumissa ei ollut mitään muuta erikoista kuin outous. Saatoin esim aavistaa jonkin asian ennalta, joka sitten tapahtui. Tämä tapahtui aina täysin valveilla, tietoisuuteeni tuli vain jokin asia mikä tapahtuisi.

Enää en tällaista ole kokenut kolmeenkymmeneen vuoteen ja asiat jotka saan tulevat unien kautta. Välissä on myös voimakkaampi kristillinen herääminen ja raamatulliseen opetukseen syntynyt kiinnostus, voisiko sanoa herätys, vaikka uskossa olen ollutkin lapsesta lähtien ja käynyt kirkossa. En siis missään vaiheessa ole luopunut uskosta, mutta uskonelämäni on syventynyt paljon ja ennenkaikkea perustuu nyt vielä enemmän Raamatun opiskeluun ja raamatulliseen uskonkäsitykseen, jos nuorempana en kaikesta ollutkaan niin hyvin perillä.

Armolahjat ja kristillinen uskonkäsitys kuuluvat kyllä yhteen. Jumala jakaa lahjojaan haluamallaan tavalla, kuten muitakin lahjoja. Voi olla, että minulla on luonnostani ollut tällainen edellä kuvattu taipumus, joka on ilmennyt kuvaaminani asioina ja kun tutustuin raamatullisiin armolahjoihin niitä edustaneen kristillisen herätyksen kautta, sain juuri unien kautta profetoinnin lahjan, joka toimii silloin kuin toimii itse siihen mitenkään vaikuttamatta.

En ole itse pyytänyt mitään armolahjaa itselleni, koska olen ajatellut että Jumala antaa sen minkä haluaa, enkä toisaalta ole ollut kovin kiinnostunut niitä saamaan, vaikka Raamattu toisaalta kehottaa niitä anomaan, erityisesti profetian lahjaa. Uskon, että jokaisella uskovalle on kyllä edellytykset joihinkin henkilahjoihin, jos niitä vain anoo. Minä sain anomatta, mutta olin tuolloin niiden vaikutuspiirissä ja uskoin niihin. Minun puolestani mm rukoiltiin rukouspalvelussa, annettiin tiedonsanoja, jotka vaikuttivat elämääni paljon.