No luetaanpa siis suoraan Raamatusta:
Silloin Jeesus katsoi ympärilleen ja sanoi opetuslapsillensa: “Kuinka vaikea onkaan niiden, joilla on tavaraa, päästä Jumalan valtakuntaan!” Niin opetuslapset hämmästyivät hänen sanoistaan. Mutta Jeesus rupesi taas puhumaan ja sanoi heille: “Lapset, kuinka vaikea onkaan niiden, jotka luottavat tavaraansa, päästä Jumalan valtakuntaan! Helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan.” Niin he hämmästyivät yhä enemmän ja sanoivat toisillensa: “Kuka sitten voi pelastua?” Jeesus katsoi heihin ja sanoi: “Ihmisille se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle; sillä Jumalalle on kaikki mahdollista”. (Mark. 10: 23-27)
Huomaatko opetuslasten reaktion Jeesuksen puheeseen? He eivät olleet rikkaita, ja silti he kysyvät, kuka voi pelastua? Jeesus puhuu siitä, että rikkaan, kuten muidenkin, elämä usein kiinnittyy maalliseen omaisuuteen ja siitä, ei Jumalasta, tulee hänen todellinen turvansa. Näin rikkaankin miehen kohdalla: edellä Jeesus kehotti häntä antamaan omaisuutensa köyhille ja seuraamaan Jeesusta. Jeesus ei vaadi tätä jokaiselta kohtaamaltaan rikkaalta. Mutta vaatiessaan tätä kyseiseltä mieheltä hän paljastaa sen, että tämä on liikaa kiinni omaisuudessaan. Hän on kysynyt, miten saisi perittyä iankaikkisen elämän. Jeesuksen vastattua mies pitää uhrausta liian suurena. Liian suurena iankaikkisesta elämästä, eli raha on hänen turvansa, raha on siis myös hänen Jumalansa. Jo Vanhan testamentin Sananlaskujen kirjassa puhutaan siitä, kuinka omaisuus voi koitua onnettomuudeksi, oli sitä vähän tai paljon: " Kahta minä sinulta pyydän – niin kauan kuin elän, älä niitä kiellä: pidä minusta kaukana vilppi ja valhe, älä anna köyhyyttä, älä rikkauttakaan. Anna ruokaa sen verran kuin tarvitsen. Jos saan kovin paljon, saatan kieltää Jumalan ja kysyä mielessäni: “Mikä on Herra?” Jos ylen määrin köyhdyn, saatan varastaa ja vannoa väärin, rikkoa Jumalani nimeä vastaan. (Sananl. 30:7-9)
Omaisuudesta epäjumalana kirjoittaa avatarinasi oleva Luther Iso katekismuksessa seuraavaa:
Moni ajattelee, että hänellä on Jumala ja kaikkea tarpeeksi, kun hänellä on rahaa ja omaisuutta. Hän luottaa siihen ja rehentelee sillä niin itsevarmana, ettei piittaa kenestäkään yhtään mitään. Huomaa: jumala hänellä onkin, nimeltään Mammona, toisin sanoen raha ja omaisuus. Siihen hän luottaa koko sydämestään, sehän onkin maailman yleisin epäjumala. Jolla on rahaa ja omaisuutta, tuntee olevansa turvassa. Hän on iloinen ja peloton aivan kuin istuisi keskellä paratiisia. Ja päinvastoin: joka ei omista mitään, se epäilee ja vaipuu epätoivoon aivan kuin ei tietäisi Jumalasta mitään. Todella vähän on niitä, jotka mammonaa omistamattakin ovat hyvällä mielin eivätkä sure ja valita. Tämmöinen on ihmisluonto hautaan asti. (http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/1kasky.html)
Edellä rikas mies on osoittautunut ainakin puheissaan varsin lainkuuliaiseksi, mutta tämä olikin ratkaiseva asia, luottamus omaan voimaan, omaan omaisuuteen. Niinpä opetuslapset ovat järkyttyneitä: kuka voi pelastua. Silloin tuleekin esille tämän kertomuksen olennainen pointti: ihmiselle se on mahdotonta. Mutta Jumalalle se on mahdollista. Pelkkä laki ei ikinä voi viedä ihmistä iankaikkiseen elämään, sillä jokainen ihminen on lainrikkoja. Mutta Jumala voi saada aikaan mahdottoman. Ja juuri tämän mahdottoman tuli Jeesus tekemään, kuollen ristillä sovittaen syntimme. Mutta meidän pitää ymmärtää tarvitsevamme sovitusta, ja siksi Jumalan on toimittava niin, että luulo omasta erinomaisuudestamme, omasta voimastamme murtuu, kuten rikas mieskin joutui murtumaan. Jumalan sana tuomitsee synnin ja toteaa synnintekijän lainrikkojaksi, ja syntisiä Jeesus tuli pelastamaan.
Muuten, kun nyt tuon kertomuksen nostit esille, niin mitä mieltä olet niistä sanoista, mitkä Jeesus sanoo aiemmin samassa luvussa: Ja hän nousi sieltä ja tuli Juudean alueelle, kulkien Jordanin toista puolta. Ja taas kokoontui paljon kansaa hänen luoksensa, ja tapansa mukaan hän taas opetti heitä. Ja fariseuksia tuli hänen luoksensa, ja kiusaten häntä he kysyivät häneltä, oliko miehen lupa hyljätä vaimonsa. Hän vastasi ja sanoi heille: “Mitä Mooses on teille säätänyt?” He sanoivat: “Mooses salli kirjoittaa erokirjan ja hyljätä vaimon”. Niin Jeesus sanoi heille: “Teidän sydämenne kovuuden tähden hän kirjoitti teille tämän säädöksen. Mutta luomakunnan alusta Jumala ‘on luonut heidät mieheksi ja naiseksi. Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa. Ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi.’ Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako.” (Mark. 10:1-9)
(ooperi jo itse asiassa vastasikin oikein hyvin ja tiiviimmin, mutta laitan nyt tämän viestin kun ehdin jo kirjoittaa.)