Omaisuuden vaikutus pelastumiseen - voiko rikas pelastua?

Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että joku noudattaa Jeesuksen käskyjä pienintä piirtoa myöten. Päinvastoin, esimerkillistä toimintaa!

Minä väitän että hedelmät ovat parempia jos edes yrittää ja tietää että kaikki rakkaudettomuutemme kyllä edestämme vielä löytyy. Tämä positio ei tarkoita että kuvittelisin voivani teoillani päteä Jumalan edessä. Mutta kyllä Hän iloitsee hyvistä teoista - vaan enpä tiedä miten suhtautuu opetuksensa melko täydelliseen rampauttamiseen.

Tuossa nyt on montakin kysymystä. Jo lähtien siitä, onko keskimääräinen kiinalainen (maailma rikkaimman valtion tittelistä kilpailevan maan kansalainen) millä puolella mediaania koko maailma huomioiden. Kiinassa kun on paljon sekä superrikkaita että oikeasti köyhiä. Ja paljon hyvinvoivaa keskiluokkaa.

Mutta myös tuo, mitä otat huomioon ostovoimassa. Minä olen tällä hetkellä ihan nollatuloilla, joten voisin väittää olevani köyhä, mutta ei siinä olisi mitään mieltä, koska elintasooni vaikuttaa myös ne asiat, jotka ovat ulottuvillani omista tuloistani riippumatta. Tämä koskee kaikkia suomalaisia, ja sisältää esim toimivan infrastruktuurin, hyvät tiet, sähköverkot, terveydenhuollon, ilmaisen koulutuksen yliopistotasolle asti, subventoidun ruuan hinnan, tuetun päivähoidon, (köyhille sekin on ilmainen), äitiystuet, pakkaukset jne. Näitä ei todellakaan kaikkialla maailmassa ole.

Palvelijoiden määrä ei kerro paremmasta elintasosta sekään. Jo pelkästään vesivessa, pyykinpesukone, lämmitysjärjestelmät, imuri, kauppa, josta saat kanan valmiiksi kynittynä ja valmisvaatteet poistavat melkoisen tarpeen palvelijoiden määrästä.

2 tykkäystä

Jep jep. Tai jos muotoillaan toisin, nuo etuisuudet vastaavat sitä, että @TV2:lla samoin kuin tietysti meillä muillakin on käytössämme kokonainen palvelijoiden armeija. Kokkien, ajureiden, siivoojien, pyykkäreiden jne. lisäksi meitä palvelevat vielä yksityiset kuriirit, joiden nopeudesta entisajan kuninkaatkaan eivät olisi edes osanneet haaveilla; tässä sitä vain viestitellään kaupungista, maasta ja maanosasta toiseen käytännössä reaaliaikaisesti.

Eivät nuo objektiiviset luksusetuisuudet tietenkään subjektiiviselle köyhyyden tunteelle paljoakaan voi. En minäkään toki itseäni millään tavoin rikkaaksi tunne.

:joy:

Olet ihan mahdoton @Yxinkertanen :heart_eyes:

Rakkauden kaksoiskäskyn toteutuminen ei ole onnistunut keneltäkään
muulta kuin Herralta Kristukselta.

Se, mitä @VeliT täällä rakkaudeksi kutsuu, ei ole rakkautta ollenkaan,
vaan vihaa Jumalaa ja lähimmäistä kohtaan - koska siinä hylätään
itse laki.

Rakkaus ei näet etsi veruketta ja syytä tehdä syntiä ja jättää laki rakastamatta.

1 tykkäys

[quote=“Michelange, post:45, topic:381, full:true”]
Tai jos muotoillaan toisin, nuo etuisuudet vastaavat sitä, että @TV2:lla samoin kuin tietysti meillä muillakin on käytössämme kokonainen palvelijoiden armeija. Kokkien, ajureiden, siivoojien, pyykkäreiden jne. lisäksi meitä palvelevat vielä yksityiset kuriirit, joiden nopeudesta entisajan kuninkaatkaan eivät olisi edes osanneet haaveilla; tässä sitä vain viestitellään kaupungista, maasta ja maanosasta toiseen käytännössä reaaliaikaisesti.[/quote]

Eivät nuo ole minun palvelijoitani. Ostan tuotteita ja palveluita. Oma (itse palkattu tai ylläpidetty) palvelija (tai orja) on eri asia.

1 tykkäys