@Plautilla tuo on varmasti totta mitä sanoit, että liittyy lähinnä Suomeen ja katolisen kirkon asemaan Suomessa jne. Varmasti olisi ihan erilainen tilanne, jos asuisi Italiassa, Espanjassa tms.
@Filonilla olen lukenut tuon kirjan, tosin siitä on jo jonkin aikaa. Kaikillahan syyt liittyä kirkkoon ja oma usko yms. ovat hyvin henkilökohtaisia, eikä niitä voi arvioida tai mitata mutta osa kirjan kokemuksista tai myös mediassa vastaan tulleista kokemuksista ovat jollain vaivanneet minua siinä, että varsinaisesta uskosta Jumalaan ja Jeesukseen puhutaan hyvin vähän. Jotenkin minulla särähtää korvaan(tai silmään tai miten vaan) se, että korostetaan pelkästään mystiikkaa tai kauneutta tai jotain jännyyttä ortodoksisessa kirkossa. Tai minulla herää ajatus, miksi osa on sitten varsinaisesti liittynyt ortodoksiseen kirkkoon. Katolisen kirkon yhteydessä ihmiset taas puhuvat enemmän opin oikeellisuudesta jne ja suppean tutkailuni mukaan sinne liittyy teologiaa opiskelleita miehiä tai muuten korkeakoulutettuja miehiä. Tällä kommentilla siis en tarkoita teitä täällä olevia (ort ja kat) mitenkään niputtaa samaan, enkä loukata millään muotoa. Tämä vaan on oma, ehkä täysin vääristynyt kuvani mutta tällaiseen olen törmännyt. @jkh kiitos vastauksesta. Teilläkö siis jkh ja filonilla ei ollut kiinnostusta katoliseen kirkkoon ennen päätöstänne liittyä ortodoksiseen? Oliko tuo liturgia yms juuri suurimpana erottavana vaikutteena?
1 tykkäys