Mä hahmotan tämän asian näin:
-
Ihmisellä on uskonnollisen vakaumuksensa pohjalta oikeus pitää homoseksiä syntinä.
-
Homoseksiä voi pitää syntinä ottamatta kantaa homoseksuaalisuuden syihin tai luonteeseen.
-
Kristityt kokevat kuitenkin laajalti niin, että jos homoseksuaalisuus todistetusti olisi (laajassa mittakaavassa) synnynnäistä ja asia johon ihminen ei voisi itse vaikuttaa, olisi väärin tuomita homoseksuaaliset teot.
-
Kohdasta 3 johtuen kristityillä on korostunut tarve kieltää, että homoseksuaalisuus voisi olla synnynnäistä tai asia, johon ihminen ei voisi itse vaikuttaa.
-
Kohdasta 4 johtuen kristittyjen on pakko keksiä selityksiä ja syitä sille, että homoseksuaalisuus olisi aina oma valinta ja asia, josta on opittavissa pois.
-
Merkittävin kohdasta 5 keksitty selitys on homoseksuaalin oletettu “rikkinäisyys”, jonka pohja on epäonnistuneessa lapsuudessa ja jota käsitellään mm. psykoanalyysin keinoin.
-
Rikkinäisyyttä hoitamaan on kehitetty “eheytys-instituutioita”, joiden keinoja on myös kritisoitu.
-
Rikkinäisyys-väitteen myötä kristityt ovat ajautuneet väittämään, että jokainen homoseksuaali on rikkinäinen.
-
Kohdassa 8 oleva väite homoseksuaalien rikkinäisyydestä (ilman poikkeuksia) ei perustu tietoon.
-
Tietoon pohjautumattomat negatiivissävyiset väitteet tietyistä henkilöryhmistä “rikkinäisinä” voidaan ajatella kansanryhmän mustamaalaamiseksi ja yksilötasolla kunnianloukkaukseksi.
-
Koska rikkinäisyys-väite ei perustu tietoon ja se voidaan tulkita mustamaalaamiseksi ja peräti kunnianloukkaukseksi, siihen perustuvaa “eheytystä” ei saa eikä pidä tarjota patenttiratkaisuna kaikille, sillä se olisi vastuutonta.
-
Kristittyjen tulee lakata kutsumasta jokaista homoseksuaalia tietoon perustumattomasti rikkinäiseksi.
-
“Eheytyshoitojen” sijaan selkeästi psykologisista ongelmista kärsiville tulee tarjota psykologisia palveluita; jos homoseksuaalisuus terapian myötä on muuttuakseen kohti heteroseksuaalisuutta ja ihminen löytää paremmin oman minuutensa ilman etukäteen asetettua ideologista tavoitetta, se on kannustettavaa.
-
Kristittyjen tulisi erottaa kohdassa 1 ja 2 ilmaistut oikeutetut uskonnolliset näkemykset sellaisista väittämistä, jotka eivät perustu tutkittuun tietoon.
-
Tutkitusta tiedosta tulisi voida keskustella objektiivisesti ja ilman maailmankatsomuksen tai sidosryhmän intressin kohtuutonta väritystä ja tarkoitushakuisuutta: todellisuuden parempi ymmärtäminen on kaikkien etu.