Onko homoseksi kaikissa tilanteissa syntiä?

Mä hahmotan tämän asian näin:

  1. Ihmisellä on uskonnollisen vakaumuksensa pohjalta oikeus pitää homoseksiä syntinä.

  2. Homoseksiä voi pitää syntinä ottamatta kantaa homoseksuaalisuuden syihin tai luonteeseen.

  3. Kristityt kokevat kuitenkin laajalti niin, että jos homoseksuaalisuus todistetusti olisi (laajassa mittakaavassa) synnynnäistä ja asia johon ihminen ei voisi itse vaikuttaa, olisi väärin tuomita homoseksuaaliset teot.

  4. Kohdasta 3 johtuen kristityillä on korostunut tarve kieltää, että homoseksuaalisuus voisi olla synnynnäistä tai asia, johon ihminen ei voisi itse vaikuttaa.

  5. Kohdasta 4 johtuen kristittyjen on pakko keksiä selityksiä ja syitä sille, että homoseksuaalisuus olisi aina oma valinta ja asia, josta on opittavissa pois.

  6. Merkittävin kohdasta 5 keksitty selitys on homoseksuaalin oletettu “rikkinäisyys”, jonka pohja on epäonnistuneessa lapsuudessa ja jota käsitellään mm. psykoanalyysin keinoin.

  7. Rikkinäisyyttä hoitamaan on kehitetty “eheytys-instituutioita”, joiden keinoja on myös kritisoitu.

  8. Rikkinäisyys-väitteen myötä kristityt ovat ajautuneet väittämään, että jokainen homoseksuaali on rikkinäinen.

  9. Kohdassa 8 oleva väite homoseksuaalien rikkinäisyydestä (ilman poikkeuksia) ei perustu tietoon.

  10. Tietoon pohjautumattomat negatiivissävyiset väitteet tietyistä henkilöryhmistä “rikkinäisinä” voidaan ajatella kansanryhmän mustamaalaamiseksi ja yksilötasolla kunnianloukkaukseksi.

  11. Koska rikkinäisyys-väite ei perustu tietoon ja se voidaan tulkita mustamaalaamiseksi ja peräti kunnianloukkaukseksi, siihen perustuvaa “eheytystä” ei saa eikä pidä tarjota patenttiratkaisuna kaikille, sillä se olisi vastuutonta.

  12. Kristittyjen tulee lakata kutsumasta jokaista homoseksuaalia tietoon perustumattomasti rikkinäiseksi.

  13. “Eheytyshoitojen” sijaan selkeästi psykologisista ongelmista kärsiville tulee tarjota psykologisia palveluita; jos homoseksuaalisuus terapian myötä on muuttuakseen kohti heteroseksuaalisuutta ja ihminen löytää paremmin oman minuutensa ilman etukäteen asetettua ideologista tavoitetta, se on kannustettavaa.

  14. Kristittyjen tulisi erottaa kohdassa 1 ja 2 ilmaistut oikeutetut uskonnolliset näkemykset sellaisista väittämistä, jotka eivät perustu tutkittuun tietoon.

  15. Tutkitusta tiedosta tulisi voida keskustella objektiivisesti ja ilman maailmankatsomuksen tai sidosryhmän intressin kohtuutonta väritystä ja tarkoitushakuisuutta: todellisuuden parempi ymmärtäminen on kaikkien etu.