Onko homoseksi kaikissa tilanteissa syntiä?

No ei se nyt kyllä aina ihan näinkään mene.

1 tykkäys

Useimmiten menee. Tympäisee tämä nykyinen identiteeteistä yms. jauhaminen. On sitä eletty ennenkin.

2 tykkäystä

HAH muistan asioita jopa 60-luvulta… En sentään ihan dementoitunut vielä ole. Ja niinhän ne sanovat, että vanhat asiat häipyy muistista viimeksi…

Mutta saathan sinä epäiillä ihan vapaasti. Mutta eniten tuolllainen kertoo kyllä sinusta itsestäsi…

Mitenkäs se menikään… Kaikki minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille

Haluaisitko itseäsi noin kohdeltavan ?

Tove Jansson syntyi v 1914 ja eli avoimesti homoseksuaalisessa suhteessa 50-luvulta asti.
1870 syntyi Magnus Enckell, jonka suhteista tiedettiin, vaikka ne eivät kamalan julkisia olleetkaan.

En tiedä, miten vanha Atte on.

1 tykkäys

1971 homous dekriminalisoitiin. Siihen asti se oli rikos.

Silti samansukupuolisia parisuhteita oli. Niistä tiedettiin yleisesti, mutta mitään meteliä ei nostettu. Elettiin ja annettiin toistenkin elää. Siihen aikaan oli muutenkin tavallista, että samaa sukupuolta olevat ihmiset asuivat yhdessä pelkästään tovereina. Vahtiminen keskittyi ennen miesten ja naisten välisiin suhteisiin. Yleensä seksuaalisia tekoja ei tehdä julkisesti, joten niistä kiinnijääminen oli harvinaista. On kuitenkin hyvä, että enää ei homoseksuaalisista teoista rangaista.

2 tykkäystä

Fiksuna kirjoittajana tiedät kyllä että avoimmuus ja hyväksyttävyys tavallisten arkisten ihmisten kohdalla ei ole ollut samanlainen kuin joidenkin taiteilijoiden kohdalla. Tiedät aivan varmasti miten pitkään piilottelu ja kaapissa oleminen on jatkunut ja varmaan olet tietoinen siitä, että elämä vaikkapa läheisiltä salaillen ei ole helppoa, miellyttävää ja toivottavaa täydellistä elämää. Uskon että osaat asettua myös tässä asiassa niiden ihmisten asemaan jotka ovat joutuneet elämään kulissielämää.

Eikö se että annetaan toisten elää tarkoita myös sitä, että toiset voivat elää vapaasti julkisuudessa piilottelematta omia läheisiä suhteitaan, läheisintä ihmistään? Ei “annettiin toistenkin elää” voi tarkoittaa vain sitä, että kielteisesti suhtautuvien täytyy saada elää niin että eivät näe eivätkä kuule sellaista mitä eivät itse hyväksy. Sehän tarkoittaa sitä, että toisten ei anneta elää kuten katsomme itsellämme olevan oikeuden elää.

Tästä sinulle pisteitä. Olen ollut toisenlaisessa käsityksessä ajatuksistasi.

Tämä keskustelu kuuluisi nyt jo johonkin muuhun otsikkoon. Yritän löytää sopivan kunhan aikaa löytyy. Ehdotuksia otetaan vastaan :slight_smile:

Ei minusta heteroseksistä tai-suhteistakaan pidä jauhaa julkisesti. Yksityiselämä on yksityiselämää. Minusta jonkinlainen arvokkuus pitää säilyttää.

2 tykkäystä

Irtosuhteet ja monenlaiset nykyään normaaleina heteroseksuaalisuuden muotoinakaan pidetyt asiat eivät olleet ennen hyväksyttyjä, ja pidätetyksi saattoi joutua heterokin seksuaalisuutensa vuoksi.

Tottakai homoseksuaaleja on kohdeltu ja edelleenkin kohdellaan väärin. Mutta ei pelkästään homoseksuaaleja, eikä pelkästään väärin. Jos irtoseksiä on haettu pimeistä puistoista, ja siitä on ihminen pidätetty, ei homoseksuaalisuus ole ollut se ainoa syy pidätykseen. Vaatimus hillitysti elämiseen parisuhteessa koski myös heteroseksuaaleja.

1 tykkäys

Ymmärrän kyllä, että seksuaalisuuden ylikorostuminen kaikella tavalla on nykyisin monia häiritsevää. Asialla on puolensa. Toisaalta on hyvä että siitäkin voidaan puhua, siitä voidaan kirjoittaa ja tehdä elokuvia. Ehkä ne tekevät asiasta myös helpommaksi niille joille se muuten muuttuisi ongelmaksi, monin eri tavoin. Toisaalta asia on aina henkilökohtainen ja siksi siinä mielessä yleensä ulkopuolisten ulottumattomissa.

Ymmärrän ja ajattelen niin, että jos heteroiden käytös voi olla avointa ja paljastavaa niin miksi vähemmistöjen tulisi pitää oma elämänsä piilossa ja salassa. Arvokkuuden käsitteen tiukkuuden suhteen eroa ei tule olla sen suhteen kuuluuko enemmistöön tai vähemmistöön. Se mikä on sopivaa tai sallittua toiselle tulee olla sitä myös toiselle.

1 tykkäys

Ai kamala. Eikä ole. Harva asia on niin ärsyttävää ja/tai vaivaannuttavaa kuin seksuaalisuus elokuvissa. Tämän suhteen heterot, homot ja kaikki muutkin mahdolliset voisivat mennä mahdollisimman syvälle kaappiin ja pysyä siellä.

5 tykkäystä

Samaa mieltä. Ei kaikkea tarvitse näyttää.

1 tykkäys

Tästä olen aika lailla samaa mieltä… Kyllä mulle riittää, että elokuvassa vanhan suomifilmin tyyliin näytetään myrskyä ja kosken pauhua kun pari menee latoon ja itse kukin voi arvata mitä siellä ladossa tapahtuu… :wink:

Miten tämä oikein käytännössä sitten toteutetaan… Ehkä pariskunnankin olisi hyvä kävellä noin viiden metrin etäisyydellä toisistaan julkisilla paikoilla, jotta ei vaan kenellekään tulisi mieleen, että ne saattaa harrastaa seksiä joskus keskenään, ja siten herättäisi pahennusta…

Mulle riittää, ettei pussailla ja halailla julkisesti. Sellainen on huonoa käytöstä, oli sitten kyseessä heterot tai homot.

Ehkäpä jokainen on nyt saanut sanoa sanottavansa tässä tänne siirtämässäni pätkässä. Jospa jatkossa sitten mennään tuon otsikon puitteissa eteenpäin.

Minua ei haittaisi, vaikka poistaisit koko keskustelun pätkän.