Onko koronavirusepidemia tosiaan historian käännekohta?

Seppo Häkkinen on kirjoittanut facebookin Suomen evankelisluterilaisen kirkon Rukousveljestön sivustolla 15.5.2020 seuraavasti:

"Kutsu rukoukseen

Elämme erikoista ja vaativaa aikaa pandemiakriisin keskellä. Keskusteluissa korostetaan usein kriisin ainutlaatuisuutta. Helposti unohdamme, että kulkutaudit, katovuodet, tulvat ja muut luonnonmullistukset, tulipalot ja sodat ovat olleet meitä edeltäneiden sukupolvien todellisuutta. Monin paikoin maailmaa ne ovat sitä edelleen.

Pandemia on osoittanut yhteiskunnan haavoittuvuuden. Näkymätön virus on aiheuttanut maailmanlaajuisen kriisin. Länsimaisen ihmisen käsitys elämän hallinnasta on rikkoutunut. Mitä voisimme oppia aiemmilta sukupolvilta?

Kirkkovuodessa viides sunnuntai pääsiäisestä, tänä vuonna 17.5., on rukoussunnuntai. Sen taustalla on vanha rukouskulkuekäytäntö. Roomassa järjestettiin 300-luvulta lähtien rukouskulkueita rukoussunnuntain ja helatorstain välisinä arkipäivinä. Sieltä ne levisivät kristinuskon myötä myös meidän maahamme.

Näiden ns. käyntipäivien alkuperäisenä tarkoituksena oli Jumalan avun pyytäminen koettelemusten keskellä sekä toimeentulon ja hyvän sadon rukoileminen. Rukouskulkueet jäivät pois ja käyntipäivät katosivat kalentereista 1700-luvun lopulla. Mutta rukoussunnuntai kehottaa yhä meitä turvaamaan Luojaan.

Koronapandemia tuo meidät perusasioiden äärelle: elämä on lahja, josta on syytä kiittää, samoin terveys ja jokapäiväinen toimeentulo. Ruoantuotanto ja omavaraisuus kriittisillä toimialoilla on noussut arvoonsa. Keskinäinen riippuvuus toisistamme on korostunut.

Kriisiaikoina suomalaiset ovat aina etsineet rukouksesta turvaa, toivoa ja lohdutusta. Luterilaisen kirkon piispat liittyvät rukouspäivien perinteeseen kutsuen kaikkia rukoukseen:

”Joudumme kysymään, minkä varaan elämämme rakennamme. Yhteiset vaikeudet pakottavat meidät etsimään elämämme suuntaa ja kääntymään Jumalan puoleen. Miten oppisimme kantamaan toisiamme ja pääsisimme vakavan ajan yli? Epätietoisuuden ja ahdistuksen keskellä luotamme Jumalan armoon ja pyydämme hänen apuaan. Rukoilemme toivoa ja turvallista tulevaisuutta kaikille Suomessa asuville ja koko maailmalle.”

Usko ja tiede, rukous ja tieto on valitettavasti myös koronapandemiassa asetettu virheellisesti vastakkain. Luottamus Jumalaan ei sulje pois sitä, että toimimme tutkimustiedon mukaan ja noudatamme annettuja ohjeita.

Viruksen tieteellinen selittäminen ei tee rukoilemista turhaksi. Me tarvitsemme voimaa kestääksemme.
Kristittyinä olemme kiitollisia tieteen lahjasta ja annamme kaiken tukemme tieteen ponnisteluille koronapandemian taltuttamiseksi. Samanaikaisesti voimme pyytää Jumalalta rukouksessa apua, viisautta ja siunausta.

Biolääketieteen professori, kliinisen mikrobiologian erikoislääkäri Pentti Huovinen on kiteyttänyt oivallisesti: ”Meille on annettu järki pyrkiä toimimaan viisaasti ja usko, jotta turvautuisimme Jumalaan.” (Seppo Häkkinen)

Minusta tuo on oikein hyvin kirjoitettu.

8 tykkäystä

Mitä auttaa se, ettet lue koko virkettä? Leijona kirjoitti: “Kuolema on voitto, sillä elämä jatkuu toisessa olomuodossa.” Tämän voi ymmärtää täysin kristillisesti. Jeesus sanoi toiselle ryöväreistä (Luuk. 23:43): “Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa.”

1 tykkäys

Hyvä kysymys, luin kyllä virikkeen kokonaan, mutta anteeksi kun näin vanhemmiten alkaa mielessään sotkemaan näitä Jeesuksen ohi meneviä henkilöitä , anteeksi.

2 tykkäystä

Tällä repliikillä ei kande aloittaa puhetta ekumeenisissa miitingeissä.

D

5 tykkäystä

Eiköhän se ole luonnollista, kun pääsiäisenä Venäjän kirkot olivat tupaten täynnä kirkkokansaa, monissa kirkoissa varmasti satoja ellei tuhansia ihmisiä, ja muinakin päivinä heitä oli varmasti paljon. Venäjä on Venäjä, vaikka voissa paistaisi.

3 tykkäystä

Tuli nyt jostain syystä mieleen tällainen 10.3.2020 päivätty viesti:

Tähän omana huomautuksenani vielä se, että tartunta ei toki välttämättä koronan tapauksessa tule eukaristiasta, vaan jo seisominen lähekkäin suljetussa tilassa tunnin-parin ajan altistaa hyvin huomattavasti tartunnalle. Luostareissa tämä vielä korostuu, kun yhteiselämää on myös kirkon ulkopuolella.

Ylipäätään koronaepidemian aikana uskonnollisilla tilaisuuksilla on ollut merkittävä osa tartunnan leviämisessä. Ollaan lähekkäin suuren joukon kanssa sisätilassa, mahdollisesti lauletaan yms.

Tuon timo k:n viestin kirjoittamisen aikoihin Venäjän mediassa esiintyi paljonkin kirkollisia henkilöitä, joiden mukaan ortodoksisuus suojaa Venäjän koronalta ja koko juttu on vääräuskoisten ulkomaalaisten ongelma…

6 tykkäystä

Juuri näin. Pääsiäisyön palvelus kestää yli kolme tuntia, Venäjällä ehkä pitempäänkin, kun ehtoollisella käy satoja ihmisiä. Kuorossakin on kymmeniä laulajia.

5 tykkäystä

Paljonko Venäjällä on ortodoksipappeja yhteensä? Entä mikä olisi heidän luonnollinen kuolleisuutensa samassa ajassa? Jos vuodessa kuolee sata pappia ja keski-ikä on 70 vuotta, niin ei tarvita kuin 7000 pappia, niin luonnollinen kuolleisuus heidän joukossaan kattaa tuon. Vähemmänkin riittää siinä tapauksessa, että väestöpyramidi on latvapainotteinen.

Yhteensäkin jos laitetaan 1) kausiflunssa, 2) luonnollinen kuolleisuus, 3) edellisten normaali vuosittainen vaihtelu, 4) poikkeustilan ja sen sisältämien rajoitusten aiheuttama kuolleisuuden lisääntyminen, 5) valtioiden taloudesta ja poliittisesta tilanteesta johtuvat haasteet ja 6) paniikissa tehtyjen, tarpeettomien hoitotoimenpiteiden aiheuttama kuolleisuus, niin jääkö jäljelle sellaista kuolleisuutta, minkä selittämiseen tarvittaisi erillistä ilmiötä nimeltä koronavirus?

Nyt näyttää siltä, että mikä tahansa kuolleisuus mistä tahansa syystä voidaan nostaa paniikin aiheeksi ja rajoitusten ja toimenpiteiden perusteeksi. Tai todisteeksi siitä, että jotain vakavaa ja ainutlaatuista on edelleen tai on yleensä ollenkaan ollut tekeillä. Tämä on vähän kuin se, mitä mietin eilen maitokaupassa, että jos koronavirusta ei olisi, niin me varmaan kaikki olisimme nyt kuolemattomia.

Tämä on vähän sama kuin se, että näin kerran laskelman, jossa oli Auschwitzin väkiluku ja siitä laskettu luonnollinen kuolleisuus. Sitten oli perusteltu, että alkuperäinen ruumishuoneiden ja krematorioiden kapasiteetti meni jostain syystä aika hyvin yhteen sen kanssa. Lavantautia ei ollut mukana laskelmissa, ja siksi sen levitessä syntyi pientä paniikkia. Uskoo ken tahtoo, mutta muunlaisia laskelmia ei ole kukaan esittänyt. Virallisessa versiossa uuni, jossa valmistajan ohjeen mukaan sai hävittää kaksi, korkeintaan kolme ruumista päivässä, jos ei halunnut koko hökötyksen sortuvan tiilien ja laastin haurastumisen myötä, ynnä johon mahtui ruumiita yksi kerrallaan per luukku, suhauttikin niitä tuhkaksi seitsemän samaan aikaan kahdessakymmenessä minuutissa.

Nyt minun tekee mieli sellaisia valistuksenomaisia kuvia, missä on joku tosi kivan näköinen kuoro, lapsia tai nuoria naisia vaikka. Kuvassa neljä tai viisi henkilöä laulaa söpösti että “aaa…” ja jokaisen edessä lentelee parvi koronaviruksia.

1 tykkäys

Venäjän ortodoksisessa kirkossa on oman ilmoituksensa mukaan 35 677 pappia, joista tosin ilmeisesti noin 30-40 % on Ukrainassa ja muissa lähiympäristön maissa. Keski-ikä on mitä luultavimmin paljonkin alle 70 vuotta, koska vuonna 1988 pappeja oli vain 6674 (ennen vallankumousta noin 50 000).

Toisaalta Venäjällä koronakuolemien määrää ei ainakaan liioitella. Sairaalan ulkopuolelta saadun keuhkokuumeen kuolleisuus on sen sijaan viime kuukausina paikoitellen ollut 20-kertainen koronaan verrattuna ja moninkertainen normaaliin verrattuna…

Jeps. Myös ehtoollisenjakotilanteessa voi tulla pisaratartunta. Vaikka ajateltaisiin että ehtoollinen ei levitä tauteja, niin ehtoollisen jakaja siihen kyllä pystyy…

5 tykkäystä

Itse uskon, että kuuliaisuuden puute voi vaikuttaa myös noihin kuolleisuuslukuihin. Jumalaa ei pidä asettaa koetteelle turhaan. Ensin on aina käytettävä loppuun inhimilliset keinot ja sen jälkeen loppu jätetään Jumalan huomaan.

3 tykkäystä

Nythän ei puhuta vuodesta vaan muutamasta viikosta.

5 tykkäystä

Niin, yhteismaljan välttäminen kuulunee inhimillisiin keinoihin.

8 tykkäystä

Kappas vaan. Taannoinen kirjoitukseni saa tukea ihan ammattimaiselta tasolta:

“– Meidän olisi täytynyt määrätä selvästi kovempia rajoitustoimia jo alkuvaiheessa. Olisi pitänyt ymmärtää, kuinka huonosti terveyden- ja vanhustenhuoltomme oli valmistautunut. Sulkeminen olisi antanut meille mahdollisuuden valmistautua, pohtia asioita ja minimoida tartuntojen leviäminen.”

Tuntuu tosin kummalliselta, jos kellään vaastuussa olevalla henkilöllä ei ole käsitystä siitä, että kouluttamattomat lähihoitajat eivät voi olla hyvää työvoimaa riskiryhmien hoidossa.

1 tykkäys

Laskin sen niin, että vuodessa noin sata, sanotaan vaikka 120, olisi kuukaudessa kymmenen. Tämä ilmiö on kestänyt sellaisen neljä kuukautta nyt ainakin. Jos kuolleita olisi neljäkymmentä, niin he olisivat ilmiön aikana kuolleet luonnollisesti. Eli minäkään en varsinaisesti puhunut vuodesta. Mutta en myöskään muutamasta viikosta.

Ensin olin kiinnostunut siitä, että voisiko suuruusluokka mennä kohdalleen. Oletan myös, että ilmoitettuihin lukuihin helposti ja mieluusti lasketaan mukaan kaikki mahdollinen, minkä niihin voi helposti laskea. Saadaan paljon pienempi uutinen jos aletaan rajaamaan, että tietyn pisteen jälkeen vain tietystä syystä tai tietyn päätöksen seurauksena kuolleet. Jos edes tällaista luokittelua on mahdollista tehdä. Mutta jos ei ole, niin sitä suuremmalla syyllä pitäisi välttää ajatusta, että sillä voisi täsmällisesti argumentoida jotain.

Venäjän tilanteesta ei varmaan saa mitään luotettavia lukuja, mutta kokonaiskuolleisuuslukuja on kyllä saatavissa muista maista:

Esim Britannian kuolleisuusluvut ovat noin 60% korkeammalla kuin esimerkiksi viime vuonna vastaavaan aikaan.

Ilman tarkkoja tilastoja ei noista Venäjän ortodoksikirkonmiesten kuolleisuudesta voi tehdä täsmällisiä johtopäätöksiä, mutta huolestuttavia nuo uutisoidut asiat kaikenkaikkiaan ovat. Yleensä asia on niin, ettei savua ilman tulta.

Ruotsalaisvelikullat vauhdissa.

Aktiivista kuolinapua vanhuksille maassa, jossa sellainen on laitonta. Mikäpä siinä muukaan on kyseessä kuin murha?

Vaikka itse kannatan jonkilaista eutanasiaa tapauksissa joissa on edessä tuskallinen luonnollinen kuolema, niin vastustan ankarasti eutanasiaa, jossa ‘tuottamattomia’ ihmisiä, joilla olisi edessä vielä lukuisia suhteellisen laadukkaita elinvuosia, raivataan tylysti pois tieltä.

Sotarikosoikeuden rinnalle pitäisi perustaa kansainvälinen tuomioistuin, jossa ruodittaisiin valtion rikoksia omia kansalaisiaan kohtaan. Rikokseen syyllisiä ovat ihmiset, jotka määräävät hoidoksi tappavan hoidon vain sen takia, että potilas on vanha.

Syyllisyys tulee ilmi tavalla tai toisella. Jos naapurimaissa tietyssä tilassa olevat ihmiset ovat toipuneet taudista asianmukaisella hoidolla, niin syyllisyys tulee ilmi viimeistään tilastoista, eikä syyllinen voi sanoa, että kaikki olisivat kuolleet joka tapauksessa.

Liiketoiminnan yhteydessä tunnetaan käsite ‘peitelty osingonjako’. Tässä tapahtuu ‘peitelty aktiivinen eutanasia tuottamattomia ihmisiä kohtaan’.

3 tykkäystä

Tämä on fakta, mutta vain jos pidämme (terroristijärjestö) PKK:n feminismillä hieman marxilaista kurdi-etnonationalismiaan päivittäneitä kurdeja sellaisina. Tässä syytä muistaa sekin, että kurdit ovat tähän päivään asti uskonnollisesti kuin klaaniensa puolesta maantieeteellisesti hyvinkin jakautuneita. Sotineet toisiaan vastaan erinäisten ulkovaltojen tuella kuin "ääri-islamistit konsanaan. Irakin Barzanikin tukeutui diktaattori-kaasuttaja Saddamin apuun päästäkseen hänen kanssaan erimielisten Irakin kurdien niskan päälle.(Kurdit osallistuivat 1,5 miljoonan armenialaisen kansanmurhaan 1900-luvun alkupuolella!)

Pointtini, Suomessa sellaiset näkyvät kurdiaktivistit kuin “politiikan asiantuntijana” esiintyvän Alan Salehzadeh, Kokoomuksen “sekulaari” Seida Sohrab ja “islam-krittiisiä” lipittävä Anter Yasa systemaattisesti vähättelevät kurdien keskinäistä erimielisyyttä tai ideologis-paikallis-kulttuurista erilaisuutta, kurdien ei-kurdeja lähi-itäläisiä kansoja kurmoottavaa politiikkaa ja PKK:n harjoittamaa terrorismia ja äärinationalismia (jota Suomessa pidettäisiin äärioikeistolaisuutena tai vähintäänkin perussuomalaisuutena!).

Jokainen Alania, Seidaa ja Yanteria lukeva lienee huomannut sen, että Lähi-Idässä (erit. Irakissa ja Syyriassa) kurdit ovat muka samalla suurimpia ISIS:ksen uhreja että ISIS:ksen lyöjiä. Tämä ei pidä kuitenkaan kutiaan jos ihminen vaivautuu tutustumaan asiaan tarkemmin. Esim. Irakissa ISIS:ksen löivät juurkin Irakin armeija ja shia-militiat, Irakin kurdien yksinvaltias Barzani suhtautui positiivisesti ISIS:kseen sen alkuvaiheessa, koska katsoi sen edistavän sitä “Itäsenäistä Kurdistania”; sitovan Irakin sunni-arabit ja shiaat keskinäiseen taisteluun. Syyriassa, maan armeija ja sen militiat, osin jopa opposition joukot osallistuivat myös ISIS.ksen tuhoamiseen - eivät ainoastaan Syyrian kurdit!.

Maamme "leppoisat "julkkiskurdit ovat kuitenkin onnistuneet luomaan kuvan kurdeista liberaalina, yhteinäisenä ihmiskasvoisena joukkona. Tämä ei pidä kuitenkaan paikkaansa. En tietty syytä näitä pro-PKK -kurdiaktivisteja tästä, vaan tätä “liberaalia” kuvaa ovat rakentaneet myös maamme tiedotusvälineet osin juurikin siitä syystä, että “kurdit” niin sekulaareja, niin ihgun demokraattisia. Tätä he osin ovat PKK:laisessa kontekstissa, mutta eivät sanottavimmin sen ulkopuolella.

Sekulaarisuus ja naisten näkeminen taistelijoina, miesten lailla on kuitenkin niin tätä tasa-arvoista päivää, että housut pois. Ja kun viedään kunnia vielä muilta ISIS.tä vastaan taistelleilta, niin johan housu kostuu kenellä tahansa länkkäri-toimittajalla ja tasa-arvo -ihmisellä entisestään.

Alanin, Seidan ja Yanterin kontribuutio maamme maahanmuutto/islam -kriitiseen keskusteluun ei nouse objektiivisuudesta, vilpittömästä halusta osallistua yhteiskunnalliseen diskurssiin maahanmuuttajina paremman Suomen hyväksi, vaan he rakentavat argumenttinsa aina tavalla, jossa kurdit ovat neroja, fiksuja, sekulaareja länsimielisiä ihmisiä. Musut, sunnit, shiaat ja ei-kurdit (kristityt mukaanlukien) ovat paskaa sakkia, jonka saa järjestykseen vain Turkista, Syyriasta, Irakista ja Iranista muodostettava Itsenäinen Kurdistan.

Tietty punahilkka tms. saattaa sanoa, että kurdit ovat maansa ansainneet. Hyvä, niin, mutta miksi ei assyyrit tai jesidit. Milloin armenialaiset saavat maansa takaisin tai edes Turkilta tunnustuksen kansanmurhasta? Million näemme itsenäisen Palestiinan? Löytyy kosolti muitakin kansoja ilman maita, jotka ovat kurdien lailla kärsineet.

Ja kyllä. PKK on terroristijärjestö ihan samoilla kriteereillä kuin joku Hamas, Hizzbollah tai AlQaida. Ihan perustellusti. Sivullisia ja syyttömiä turkkilaisia, iranilaisia jne. on kuollut PPK:n ja sen affiliaattien iskuissa.Se että “vastarintaliike” on sekulaari (marxilainen) ja naissotilaita käyttävä, näyttää kuitenkin olevan aika monelle pop ja kliffa juttu.

Syytä muistaa sekin, kun sillä Venäjällä, Putinilla tai Neukkulalla on tänään kaikkialla merkitystä, että ilman Neuvostoliiton tukea PKK ei olisi tänään niin merkittävä toimija kuin se tänään näyttää Turkin, Syyrian, Irakin ja Iranin suunnalla olevan. Neuvostoliiton marxilainen ideologian “geneettinen perimä” on yhä osa PKK:n opillista perimää. Näin näyttää olevan myös PKK:n tavassa toimia paikallisesti ei-kurdien keskuudessa.

Kysykääs muuten Alanilta, Seidalta ja Anterilta, jotka osaavat aina puhua sunnien, shiiojen ja arabien terroristijärjestöistä, sanoutuvatko he irti Turkin lisäksi Syyriassa, Irakissa ja Iranissa operoivista terroristijärjeistöjen toiminnasta? Tuskinpa. Kierrellään, selitellään parhain päin ja jopa puolustellaan, vaikka ihan samalla tavalla ko. PKK:n ja sen paikallistoimijoiden iskuissa kuolee sivuliisia kuin muuallakin maailmassa terroristien iskiessä.

1 tykkäys

Moldovan ortodoksinen kirkko on virallisessa dokumentissa kertonut kansalle, että COVID-rokotus on Bill Gatesin juoni nanopartikkelien pistämiseksi ihmisiin. Nämä sitten 5G-verkon avulla saadaan aktivoitua niin, että ihminen on ulkopuolelta ohjailtavissa.

7 tykkäystä

Tämä menee jo melkein Leo Mellerin tasolle. Tuossa on hyvin saatu liitettyä mukaan myös kamala 5G.

7 tykkäystä