Okei. Minun osaltani vanha meno jatkuu. En tiedä, mihin täsmälleen vastaisin tässä keskustelussa, niin vastaan kaikkeen. Jotta ei tulisi aivan liian pitkä, niin jätän perusteluita pois välistä.
Joh. 3:14 Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän, 15 että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
Seuraava jaehan menee, että 16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Tuosta on tärkeää käsittää, että ‘niin’ ei tarkoita “niin paljon”, kuten helposti luulee jos jae luetaan yksinään, vaan “sillä tavalla”, eli viittauksena edellä sanottuun.
4Moos. 21:8 Silloin Herra sanoi Moosekselle: “Tee itsellesi käärme ja pane se tangon päähän, niin jokainen purtu, joka siihen katsoo, jää eloon”. 9 Niin Mooses teki vaskikäärmeen ja pani sen tangon päähän; jos ketä käärmeet sitten purivat ja tämä katsoi vaskikäärmeeseen, niin hän jäi eloon.
Ei siis “niin paljon”, vaan “sillä tavalla”.
Joh. 12:30 Jeesus vastasi ja sanoi: "Ei tämä ääni tullut minun tähteni, vaan teidän tähtenne. 31 Nyt käy tuomio tämän maailman ylitse; nyt tämän maailman ruhtinas pitää heitettämän ulos. 32 Ja kun minut ylennetään maasta, niin minä vedän kaikki tyköni." 33 Mutta sen hän sanoi antaen tietää, minkäkaltaisella kuolemalla hän oli kuoleva.
Room. 6:5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa, 6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi; 7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
Ongelma on, että näissä asioissa on valtavasti väärinkäsityksen mahdollisuuksia. En tiedä, mitä kautta lähtisin kertomusta tekemään, ettei siitä tulisi kohtuuttoman pitkä. Kyseessä on kuitenkin itse evankeliumin keskiö, joten en missään tapauksessa haluaisi jättää kesken.
Tausta on siis se, että ihmiskunta on lankeemuksessa lähtenyt omille teilleen. Ilman yhteyttä Jumalaan ihminen kuolee. Ja ihmiskunnalla on ongelma pahuuden kanssa. Jonka se osaa ratkaista niin, että pahuus siirretään tiettyyn yksilöön, ryhmään tai hetkeen. Mutta tämä on aina väliaikainen ratkaisu. Kuten ovat kaikki uhraamiset kaikissa uskonnoissa kaikkina aikoina. Sekä se, että joitain kiusataan koulussa, että se, kun duunarit ryyppäävät perjantaina, ovat osia tästä samasta ilmiöstä. Ihminen “siirtää” tai “kohdistaa” kaaoksen johonkin tiettyyn paikkaan tai hetkeen, jotta muu elämä saisi olla siitä vapaa.
Jumalan armo ei ole sitä, että ihminen välttää synnin seurauksena tulleen fyysisen ja ajallisen kuoleman. Vaan Jumalan armo on sitä, että Kristus “ottaa mukaan” tai tekee ihmisen osalliseksi kuolemasta.
Yksi virhe tulee siinä, että ihminen nähdään neutraalina osapuolena, jolla menisi “ihan hyvin”, mutta sitten Jumala asettaa lain muodossa tiukat vaatimukset, ja ihminen joutuu ahtaalle. Sitten tulee Jeesus ja ottaa selkäsaunan ja ihminen onkin yllättäen vapaa niistä vaatimuksista.
Ei. Ongelma on siinä, että ihminen on paossa tietoisuutta ja ymmärrystä välirikon eli lankeemuksen eli Jumalasta sattuneen eron seurauksista. Ihminen luulee vilpittömästi voivansa määritellä, luoda ja pystyttää hyvän Jumalasta riippumatta, eikä ole kykenevä omasta tahdostaan muuta luulemaan. Jumala tarjoaa lain ihmiselle vähän kuin “lisätiedoksi”, että minkä kokoinen urakka ihmisellä oikein olisi edessä. Ihminen saa aavistuksen, että “ei tästä tuu mitään, mä kuolen”. Jeesus tulee ihmiseksi ajatuksella “ei hätää, näytän miten se tehdään turvallisesti” ja “teet vain sydämessäsi saman perässä kun aikasi tulee”.
Evankeliumin ydin ja ristinkuoleman merkitys on siis saada Jumala ja ihminen samalle sivulle ihmisen asemaa, tekoja ja niiden seurauksia koskien.