Onko varastaminen synti?

Jatkoa ketjulle Lähetyshiippakunnan kuulumisia:

Onko kuitenkin raamatullisia perusteita sanoa, että joissain tapauksissa varastaminen ei ole synti?

Esimerkiksi Sananl. 6:30 viittaa siihen, että syödäkseen varastaminen ei ole synti: “non grandis est culpae cum quis furatus fuerit furatur enim ut esurientem impleat animam” (Vulgata) Uusi raamatunkäännös kääntää toisin tässä…

KJV: Men do not despise a thief, if he steal to satisfy his soul when he is hungry;
Green’s literal: They do not despise a thief, if he steals to fill his appetite when he is hungry

No, tässä on selkeästi eri tulkintoja itse tekstin ymmärtämisestä.

Joka tapauksessa, minusta on ihan relevantteja perusteita pitää enintään vain lievän synnin - ehkäpä ei syntiä lainkaan - tekevänä sitä, joka varastaa nälkäänsä, jos ei muuten voi ruokaa saada ja on hädässä.

1 tykkäys

Kristus opettaa, että David ei tehnyt väärin, kun söi näkyleipiä temppelissä. Ihmisellä on tarve saada jostain henkensäpitimiksi välttämätön ravinto. Varastaminen on kuitenkin syntiä. Hätätilanne on toki olemassaoleva asia, se ei tee asiaa oikeaksi, mutta se voi tehdä sen välttämättömäksi. On olemassa vaikkapa perusteltuja syitä siihen, että viedään toisen henki. Syödkseen voi varastaa monesta syystä.

1 tykkäys