Ortodoksien ja luterilaisten vuoropuhelu

Tämä on täysin luterilaista. Jokainen kristitty voi julistaa synninpäästön toiselle yleisen pappeuden perusteella. Minä antaisin sinulle huomautuksen kohta provoilemisesta.

3 tykkäystä

Katolilaiset käyttivät ja käyttävät öljyvoitelua kasteen yhteydessä sekä uudestaan konfirmoinnin yhteydessä. Ette ilmeisesti halunneet periä tätä.

Tästä muuten käytiin Usko ja Elämä -foorumilla kädenvääntöä ja päädyttiin siihen että se ei varsinaisesti kuulu klassiseen kristinuskoon vaan on luterilaisuudessakin reformoiduilta lainattu.

1 tykkäys

Jep, oma moka ja ajatusvirhe.

En muistanut että kyseinen termi tarkoittaa ortodokseilla konfirmaatiota. Käytetään meilläkin muuten öljyä, mutta se ei ole missään tilanteessa pakollista. Kastoin kerran lapsen kirkossa ja silloin tein ristinmerkin öljyllä lapsen otsaan. Ei mikään estäisi konfirmaatiossakaan ristinmerkin tekemistä öljyllä. Koska kyseessä ei ole sakramentti niin tällainen kuuluu ehdonvallan käytäntöihin.

Konfirmaatio on tietenkin oma lukunsa tässä väännössä. Alunperinhän… tai no alkukirkossa se kuului kasteen yhteyteen. Toki Raamatussa Pyhä Henki voidaan saada myös kätten päälle panemisen kautta.

Sakramentti öljyllä voitelu ei ole. Siitä ei ole suoraa Jeesuksen käskyä.

D

Otatko huomioon, että tämä ei ole Usko ja Elämä- foorumi ja lue sääntöjen alusta Yleiset periaatteet;

”Yhdistyksen tarkoituksena on klassisen kristinuskon ja ekumenian hengessä tukea ja edistää tietoverkoissa hengellistä elämää sekä uskonnollista, ekumeenista ja teologista keskustelua, teologisen tutkimuksen popularisointia ynnä teologista tutkimusta.” Yhdistys ei ole sitoutunut mihinkään yksittäiseen kristilliseen kirkkokuntaan, vaan toivottaa kaikki tervetulleiksi osallistumaan keskusteluun!"

Mikäli täällä saisi keskustella vain jakamattoman kirkon hengessä, täällä olisitte ilmeisesti ortodoksit ja katolilaiset keskenänne.
Sinun keskustelutyylisi on välillä vihamielinen ja se sovi foorumin ekumenian henkeen.

5 tykkäystä

Ja näin ainakin Suomen evl kirkko yrittää opettaa tänä päivänä. Itse korjaan tuota virhettä jatkuvasti. Tilanne on hieman samanlainen kuin 1500-luvulla. Kansalla (katolisilla) oli monella ajatus siitä, että itse anteeksianto ostettiin rahalla. Kyllä Luther tiesi, että anteeksianto oli ehdoton eikä siihen tarvittu rahaa. Luther kritisoi rippiä toisista syistä.

D

Ei se tarkoita konfirmaatiota, vaan Pyhän Hengen lahjan sinetin saamista. Kaste liittää seurakuntaan, mirhavoitelussa saadaan Pyhän Hengen lahjan sinetti.

Öljyllä sen sijaan siunataan yleensä aina vigiliassa. Samoin sairaiden voitelussa käytetään ihan tavallista oliiviöljyä.

1 tykkäys

Sairaanvoitelusta:

Mark. 6:13 He karkottivat monta pahaa henkeä sekä voitelivat öljyllä sairaita ja paransivat heidät.

Jaak. 5:14-15 Jos joku teistä on sairaana, kutsukoon hän luokseen seurakunnan vanhimmat. Nämä voidelkoot hänet öljyllä Herran nimessä ja rukoilkoot hänen puolestaan, ja rukous, joka uskossa lausutaan, parantaa sairaan. Herra nostaa hänet jalkeille, ja jos hän on tehnyt syntiä, hän saa sen anteeksi.

3 tykkäystä

Juu, mutta kun noissa ei ole sitä käskyä Kristukselta tai muuta selkeää muotoilua Kristuksen sanomana. Edes tuota rukousta joka mainitaan Jaakobilla, ei löydy mistään. Rukous parantaa sairaan, ei öljy. Ja sairaita parannettiin myös ilman öljyä.

D

Mutta emme kieltämättä silti voi luterilaisinakaan kiistää, etteikö öljyllä voitelu olisi raamatullinen tapa.

En kiistä. Olen itsekin öljyllä voidellut.

D

1 tykkäys

Ajattelen niin, että Jumala on johdattanut myös siinä, mitkä apostolien kirjoitukset Raamattuun päätyvät. Ilmeisesti ainakin Paavali kirjoitti muutakin, mutta ne ovat kadonneet. Ehkä niissä kirjeissä olisi ollut, jos ei nyt väärää oppia, niin ainakin kannanottoja sellaisiin asioihin, jotka Jumala on halunnut jättää ihmisten omiksi omantunnon asioiksi. Ja jos tällainen kirje nyttemmin sitten löytyisi, ei sitä välttämättä automaattisesti otettaisi Raamattuun, vaikka saataisiinkin kohtalainen varmuus siitä, että kyseessä on Paavalin teksti. Raamatun inspiraatio kun ei perustu henkilöihin (eikä siksi ole myöskään niin oleellista, kuka minkäkin tekstin loppujen lopuksi onkaan kirjoittanut).

1 tykkäys

Mielestäni kaikkiin asioihin, mitä apostolit opettivat ja ohjeistivat, löytyy myös Kristuksen valtuutus. Kristus valtuutti apostolinsa tekemään samoja tekoja kuin hänkin. Vaikka käsky olisi apostolilta, se annetaan Kristuksen arvovallalla ja on siten myös Kristuksen käsky.

Kyllä, rukous ja Jumalan voima parantaa sairaan. Ja jos on kehotettu käyttämään öljyä, kannattaa sitä mahdollisuuksien mukaan käyttää. Öljyä käytetään normaalisti rukouspalvelussa.

2 tykkäystä

On muistettava, että se oli nimeomaan tapa, ei missään mielessä sakramentti, koska siitä puutuu asetus. Kannattaa lukea tästä asiasta Martin Chemnitzin perusteellinen selonteko Examination of the Council of Trent kirjasarjan toisesta osasta.

Protopresbyter Michael Pomazansky: Orthodox Dogmatic Theology p. 308:

The Apostle speaks here not of a special “gift” of healing: rather he prescribes the sacred action in a definite form, which was to enter into the custom of the Church: the performance of it by the presbyters of the Church, prayers, anointment; and he joins to this, as its consequence, the easing of bodily illness and the forgiveness of sins.

One cannot understand the words of the Apostle James about anointment with oil as referring to a usual healing method of those times, since oil, with all its beneficial attributes, is not a means of healing against every disease. The Apostles did not introduce anything of themselves, but they taught only what the Lord Jesus Christ had commanded them, and what the Holy Spirit had inspired in them; and they called themselves not the “institutors” of the Mysteries of God, but only the “stewards” of the Mysteries and the “servants of Christ.” Consequently, Unction [sairaanvoitelu] also, which is commanded here by the Apostle James, has a Divine institution.

Tämä on ihan totta. Mutta se ei tee kaikesta sakramenttia. Evl:ssä on kaksi sakramenttia. Niille on selkeä Kristuksen käsky ja tähän liittyvät Kristuksen itsensä lausumat sanat.

D

3 tykkäystä

Saitte kyllä. Sitä kutsutaan teillä konfirmaatioksi, tosin voitelua on jätetty pois :slight_smile:

Joo, mutta ei sakramenttina.

D

Tuo nyt kyllä ei valitettavasti ole totta kaikkien ortodoksisten kirkkojen osalta, eikä varsinkaan kaikkien maallikkojen kummallakaan puolen aitaa. Varsinkin Venäjällä saattaa useinkin törmätä ajatteluun, jossa sanojan katolisuus riittää todisteeksi sanotun harhaoppisuudesta.

1 tykkäys

Kyllä, asiaa voi perustella näin. Kaikki mitä apostolit tekivät, he tekivät koska Jeesus sanoi niin, vaikka esim. siitä mitä öljyllä voitelun yhteydessä sanottiin, ei kerrota missään. Joka tapauksessa se ei ole luterilaisille sakramentti, vaikka se voidaankin toimittaa ja minun mielestäni pitäisi enemmänkin toimittaa.

Mutta ei öljy tänäkään päivänä paranna kaikkia sairauksia. Eikä sairaan voitelukaan.

D

Vaarallisinta tuossa öljyllä voitelussa sakramentiksi miellettynä silloin kun se toimitetaan kuolemansairaalle on uskon syrjäyttäminen syntien anteeksiantamuksen välineenä. Ajatellaan sakramentin, öljyllä voitelun, toimittamisen itsessään tuottavan syntien anteeksiantamuksen.