Ortodoksien ja luterilaisten vuoropuhelu

Päätin avata oman ketjun luterilaisten ja ortodoksien vuoropuhelulle jakaakseni kirjoituksiani täällä. Olen kokenut, että jos postaan linkin luterilaisuutta käsittelevään ketjuun, kirjoitukseni värittyvät turhan poleemisina. Toisaalta nämä palaseni eivät oikein kuulu täysin ortodoksista uskoa käsittelevään ketjuunkaankaan. Sinnehän on syntynyt hirveää vääntöä luterilaisesta vanhurskauttamisopista kirjoitusteni tähden.

Käsittelen blogillani tässä lähiaikoina vanhurskauttamisoppia. Aloitin viime torstaina aiheen taustoittamisen pienellä katsauksella syntiinlankeemuskertomukseen ja Vanhan testamentin teologisiin painotuksiin. Ensi torstaina olisi tarkoituksena käsitellä lankeemuksen seurauksista kuolemaa vähän syvällisemmin.

Jotta en lankea taas kirjoitelemaan tänne sen pidemmin, sanon jo tässä vaiheessa, että voin hyvin vaihtaa kirjoituksista ajatuksia yksityisviestien tai sähköpostin kautta. En kuitenkaan kommentoi niitä mitenkään julkisesti. Tämä ei tietenkään estä muita käymästä keskustelua kirjoituksistani tai ylipäätään luterilaisuuden ja ortodoksisuuden suhteesta, jos siltä tuntuu.

1 tykkäys

Siis julkaiset blogiasi täällä kommentoimatta sitä, tai mitä muut puhuvat siitä? Ei kait siinä sitten mitään.

Eikö blogialustallasi voi kommentoida. Tämä ei ole kysymys, koska et vastaa. Kunhan mietin.

D

Muutin otsikon ja hioin viestiäni, jottei olisi niin itserakasmeininki!

En minä ainakaan lukenut sitä itserakkautena. Ilmiönä jostakin kyllä, mutta en itserakkaudesta. Blogissasi on muutama hyvä huomio, joita oma edustamani luterilaisuuteni nostaa ja on nostanut myös esiin jatkuvasti. Mutta ei siitä sen enempää.

Dialogiahan blogisi ei ole. Se on “Ennen luterilaisena ajattelin tästäkin asiasta väärin, kunnes hylkäsin edustamani marginaaliluterilaisuuden.” Tämä ei ole moite. Minäkin jättäisin pitkällä tikulla koskematta moneen asiaan joita luterilaisuuden nimissä esitetään. Ja moni jättää koskematta minun esittämiini asioihin.

Pointti on se, että blogejasi ei voi kommentoida julkisella alustalla ja tunnut kuitenkin tarvitsevan reflektiota esittämistäsi asioista. Se hieman huolestuttaa.

D

1 tykkäys

Ihan hyvä avaus, mutta ei ilmeisesti keskustelun avaus? :crazy_face:

Tänään käsittelen kuolemaa syntiinlankeemuksen rangaistuksena ja myös saatanan valtaa kuolemaan liittyen. Uskon, että sekä ortodoksit ja luterilaiset voivat hyväksyä, vaikka tulkinta käärmeen rangaistuksesta voikin vaikuttaa aluksi hämmentävältä.

1 tykkäys

Koska tämä on pääasiallisesti keskustelu, eikä julistusfoorumi ja sinä et suostu keskustelemaan näkemyksistäsi, esitän, että moderaattorit sulkevat ja ehkä poistavat tämän ketjun. Eihän kukaan ole vihkinyt sinua julistamaan yksipuolisesti näkemyksiäsi täällä. Sitä paitsi annat itsestäsi kovin ylimielisen vaikutelman.

No, lankean taas kirjoittamaan pienen täsmennyksen…

Suostun mielelläni keskustelemaan näkemyksistäni yksityisviesteillä tai sähköpostilla (ks. blogin yhteys-sivu). Jos tänne kirjoitusten linkittämisen edellytys on kuitenkin se, että osallistuu julkiseen keskusteluun niistä, pyydän, että minun tunnukseni poistetaan.

1 tykkäys

Eikös tämä ole keskustelufoorumi? Voit toki postata blogejasi, ylläpidon tehtävä on viimekädessä pohtia onko tämä oikea paikka (varjo)blogialustalle. Varsinaisella blogialustallasikaan ei näemmä voi kommentoida.

Siis tämä vain ihmetyttää. Käsitän että voit/haluat keskustella kahden kesken kenen kanssa vain, mutta et halua käydä julkista keskustelua. Minusta blogisi pohdinnat ovat julkisia asioita. Tämä on tietenkin vain minun mielipiteeni.

Tapasi asettaa ehtoja tunnuksesi olemiselle tällä foorumilla ei ole mielestäni kovin fiksusti tehty. Eikä se ole dynamiikaltaan kristillistä.

D

3 tykkäystä

Sanon tähän vielä sen, ettei tarkoitukseni ole painostaa modeja hyväksymään kirjoitusteni postaamista sellaisella “muuten lähden kyllä vetämään” -meiningillä. Ainoa syy, miksi käyn täällä, on siinä, että joku hassu pyysi minua linkittämään kirjoituksiani tänne. Jos linkittäminen on kielletty, se on minulle ihan ok. Silloin minulta menee ainoa syy olla tällä foorumilla enkä halua, että minulla on turhaan tunnuksia. Silloin olisi vähemmän kiusauksia/mahdollisuuksia juuri tällaiseen mielensä pahottamiseen, mikä olisi suuri siunaus. Ei siis tarkoituksena uhata tai kiristää.

En pahoittanut mieltäni. Kunhan ihmettelin. Eikä se että joku mahdollisesti pahoittaa mielensä, ole mikään perustelu olla kirjoittamatta. Jokuhan pahoittaa mielensä aina.

D

1 tykkäys

Olin juuri kirjoittamassa, että tämä on keskustelufoorumi, kuten Diakoni sanoi, mutta ei mielestäni blogialusta, ainakaan siinä tapauksessa, ettei aio keskustella niistä aiheista, joita tänne postaa.
On ollut sellainen kirjoittamaton sääntö, ettei pelkkiä linkkejä postata, ellei niitä jotenkin myös referoi.

Mitä tulee tunnuksien poistamiseen, siihen suhtaudutaan myös hiukan nuivahkosti, voithan olla kirjoittamatta.
Sinulta kysyttiin viimeiksi, että oletko tosissasi tunnuksien poistamisen suhteen ja harkinnan jälkeen halusit, että niitä ei tarvitse poistaa.
Ymmärrät varmaan minkälaisen kuvan annat tällä vekslaamisella ?

2 tykkäystä

Varmaan tätä keskustelupalstaa luetaan enemmän kuin sinun blogejasi, joten kannattaa kirjoittaa mieluummin tänne. Linkittäminen ei ole hyvää keskustelua. Itse asiassa se on aika ärsyttävää, varsinkin, jos blogialusta ei sallli kommentointia. Myös Lars Ahlbeck linkittää tänne muualle kirjoittamiaan blogeja, mutta ei osallistu itse keskusteluun. Yllläpito ottakoon kantaa siihen voiko näin tehdä.

1 tykkäys

Jos tämä sallitaan, niin sittenhän me voimme kaikki ryhtyä julistamaan täällä omaa agendaamme. Minullakin on tuolla valmiita tekstejäni reilut 5000 kappaletta.:sweat_smile:

2 tykkäystä

Asia selvä. Minun mielenmuutostani tunnukseni poistamisen suhteen selitti tosiaan se, että minua pyydettiin pysymään, jotta voisin mainostaa blogikirjoituksiani täällä. Ymmärrän hyvin, että foorumin pitäminen “blogialustana” on foorumin tarkoituksen vastaista ja siksi palaan takaisin alkuperäiseen kantaani: pyydän, että tunnukseni poistetaan.

Samalla sanon, että minulle on tullut tästä viimeisestä viestinnästä aika paha mieli. Ehkä olen ansainnut nämä ikävänsävyiset viestit. Jos olen rikkonut teitä vastaan, antakaa anteeksi. Toivon, että tunnukseni poistaminen on tällä selvä. Jos on, toivotan kaikille hyvää jatkoa!

1 tykkäys

Vaihtoehto: joku muu linkittää sinun kirjoituksiasi ja kommentoi niitä. Sehän on sallittua. Ehkä se joka sinua pyysi tuomaan blogin antimia tänne olisi voinut tehdä sen itse.

Siis tähän edellä kommentoin.

Kyllähän täällä paljonkin tuodaan matskua keskustelun pohjaksi tai välipaloiksi. Jos joku hassu siis toimisi niin kuin muutkin.

Ei ollut henkilökohtaista. Tahdoin vain selventää palstan peraatteita. Jos tänne lähettää jotain, niin tarkoitus on, että siitä keskustellaan foorumilla. Myös keskustelun aloittajan tulisi itse osallistua keskusteluun. Ei siis pelkkiä linkkejä. .

4 tykkäystä

Jep, ymmärrän. Kirjoitin edellä epäselvästi, koska tarkoitukseni ei ollut viitata viestiisi. Mutta hyvää jatkoa myös sinulle! :slight_smile:

Minusta täällä on puhuttu aika asiallisesti eikä henkilöön ole käyty. On vain ihmetelty ihan oikeaa asiaa. Itse ihmettelen että edes omalla blogialustallaan näillä teksteillä ei ole kommentointimahdollisuutta.

D