Tahtoisin korostaa että luterilainen sola scriptura ei ole koskaan yksin scriptura. Alun perin ja luterilaisille (ainakin itselleni) se tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että Jumalan ja ihmisen väliin ei saa tuoda mitään pakkoa mikä ei ole lopullisesti Raamatulla perusteltavissa. On olemassa paljon tapoja olla kristitty. Ihmisten elämät tavat olla kristitty ja mitä se tarkoittaa, eivät saa olla kenenkään pakkoja. Hyvinkin toimivat tavat ovat yhteisöissä syntyneitä ja siksi erilaisia eri puolilla maailmaa. Ikoneja saa kunnioittaa, mutta siitä ei saa tehdä pakkoa. Pyhiä saa huutaa avuksi mielummin kuin jumalautaa tai perkelettä, mutta ei ole pakko. Esirukouksia saa pyytää keneltä vain, mutta ei ole pakko. Jne. Luterilaisuus syntyi pastoraalisena huolena: Olenko tehnyt tarpeeksi? Miten voin tietää olenko tehnyt tarpeeksi? Tunnustuskirjat sanovat tästä:
XV Kirkon säätämät tavat
Kirkollisista tavoista seurakuntamme opettavat, että sellaiset tavat tulee säilyttää, joita voidaan noudattaa ilman syntiä ja jotka edistävät rauhaa ja hyvää järjestystä kirkossa. Sellaisia ovat vakiintuneet pyhäpäivät, juhlat jne.
Ihmisiä kuitenkin varoitetaan näissä asioissa rasittamasta omiatuntojaan käsityksellä, jonka mukaan sellainen kultti on välttämätön pelastuksen saavuttamiseksi.
Samoin meidän keskuudessamme muistutetaan, että ihmisten perinnäissäännökset, jotka on säädetty siinä tarkoituksessa, että sovitettaisiin Jumala, ansaittaisiin armo ja suoritettaisiin hyvitys synneistä, ovat evankeliumin ja uskonopin vastaisia. Sen tähden luostarilupaukset sekä ruokia ja paastopäiviä ym. koskevat erikoissäännökset, jotka on asetettu armon saavuttamiseksi ja syntien sovittamiseksi, ovat hyödyttömiä ja evankeliumin vastaisia.
Mitään kirkollisia tapoja (paitsi niitä joista katolinen kirkkokin luopui Trentossa) ei kielletä per se, vaan se, että niitä käytetään väärään tarkoitukseen ja ihmisten omientuntojen rasittamiseksi.
Jo kirkkoisät tunnistivat Raamatun lopullisen auktoriteetin. Ja vaikka useita tapojamme ei löydy Raamatusta, niin niiden intentio ja dynamiikka punnitaan joka tapauksessa Raamatulla lopullisesti. Perusteluja tässä viestissä toisessa ketjussa. Luterilainen sola scriptura - #249 käyttäjältä Diakoni
Mutta itse otsikon teemaan
- Usko Jeesukseen Kristukseen kolmiyhteisen Jumalan yhtenä persoonan
- Usko siihen, että aina ja kaikkialla on ollut kristillisiä yhteisöjä jotka pitävät itseään oikeassa olevana ja ainoana oikeana tienä ja että muut ovat väärässä.
Näillä pelastuu ja näissä annetaan pelastus. Ne ovat vanhempia kuin mikään traditio .
D