Kun kyse on vuoropuhelusta, niin toin ja tuon esille sen ortodoksisen kirkon näkemyksen, että Raamattu on osa Kirkon pyhää traditiota ja siksi esimerkiksi pyhien esirukousten pyytämistä ja ikoneita ei tarkisteta pelkällä Raamatulla vaan Kirkon opetuksella. Kirkolle Kristus antoi lupauksensa ja auktoriteettinsa, ei antanut Raamattua käteen opetuslapsille.
Eräs australialainen pappismunkki kertoi esimerkin youtube-videossaan: Yksi, ilmeisesti hiljattain kääntynyt ortodoksimaallikko kävi dialogia jonkin kristillisen tai puolikristillisen yhteisön kanssa, kenties oli kyse Jehovan todistajista, ja sanoi, että “heidän kanssa on hyvä keskustella kun itse tuntee hyvin Raamatun ja hekin tuntevat”. Väittelyn aiheena oli ollut mm. juuri Pyhien asema Kirkon elämässä. Lopulta tämä ortodoksi päätyi vähättelemään Pyhien asemaa, kun “eihän sitä oikeastaan ole Raamatussa”. Pappismunkki totesi tämän olleen karkea virhe ja se aiheutui juuri sitä, että tämä ortodoksi kävi dialogia tämän protestanttisen Sola Scripturan pohjalta.
Sama pappismunkki sanoi toisessa puheessaan, että jos joku tulee kysymään, että mitä se ja se jae tai kohta Raamatussa tarkoittaa, niin hän joutuu usein sanomaan, että hänen täytyy tarkistaa mitä Kirkko opettaa asiasta. Ei Raamatusta löydy mitään ilmeistä teologiaa, jonka kuka tahansa voi tarkistaa. Reformaation jälkeläisten luulisi tämän itsekin ymmärtävän, kun laskutavasta riippuen erilaisia protestanttisia lohkoja ja lahkoja on jopa kymmeniä tuhansia.
Kyllä minä olen käsittänyt, että luterilaisillakin pidetään pyhitystä tärkeänä ja katsotaan, että ihmisen tulee kasvaa uskossa, hyveissä ja omien syntien tunnossaan. Tämä vaatii suhdetta Jumalaan, sen voi varmaan kuka tahansa kristitty myöntää, ja suhde taas vaatii aikaa, energiaa ja omistautumista (kuten vaikkapa avioliitto, jota sangen paljon käytetään vertauksena suhteestamme Jumalaankin) = työtä.
Mielestäni luterilaisilla ja ortodokseilla on yhteistä siinä -verrattuna vaikka menestysteologiaan kallellaan oleviin karsimaatikoihin- että syntisyyden tunto ja katumus ovat keskeisiä, ei niinkään ihmeet, merkit yms.
Se minua vaivasi luterilaisuudessa, että siitä pyhittymisestä puhuminen tuntui käytännössä mahdottomalta, kun silloin alettiin taas puhua siitä lahja-vanhurskaudesta -vaikka siis myönnettiin, että pyhittymispuolikin on olemassa.