Ortodoksinen kirkko ja usko

Jutussa haastatelluilla ei ollut tosin kyse pelkästään näkemyseroista ja taipumuksesta, vaan he myös elävät parisuhteessa, joka on kirkon opetuksen vastainen.

2 tykkäystä

7 viestiä siirrettiin uuteen ketjuun: Kirkkokurin teoria ja käytäntö

Epähienoa on keskustella yksittäisten ihmisten elämäntilanteista, mutta epähienoa on niitä julistella myöskään lehtien sivulla. Silloin on avannut sen osan yksityiselämästään. Ihan yleisenä huomiona.

4 tykkäystä

Me langenneet ja syntiset ihmiset langenneessa maailmassa emme kykene elämään kaikessa ideaalin mukaisesti. Mutta jotta edes yrittäisimme, ja jotta tietäisimme, mihin pyrkiä, on kirkon opetuksen, ja kirkon oppeja julkisuudessa julistavien viestin oltava kirkon opin mukaisia.

En ole synneistä vapaa itsekään, kaukana siitä, mutta edes joistakin helmasynneistäni olen onnistunut uskoontuloni jälkeen irtautumaan, seuraamalla Raamatun ohjeita, ja kirkon opetusta, joka vielä tuolloin oli lähempänä Raamattua.

Homoseksuaalisia suhteita harjoittavia, avionrikkojia joka seksuaalisesta suuntauksesta, varkaita ja tiesmitä syntisiä löytyy meistä seurakuntien jäsenistä varmaan joka kirkossa. Mutta kuinka kenellekään voisi olla elämänsä parantamiseksi apua kirkosta, joka ei edes kerro ihmiselle, miten Jumala on ilmoittanut ihmisten oikeasta ja hyvästä elämästä.

Omasta evl-kirkostani on tullut saarnatuolista ja mediasta silmille (kaikista kys. organisaation piispa/pappis-tasoista) kirkon opin vastaista puhetta. Ortodoksikirkosta en ole moista ainakaan vielä kokenut vaikka olen jo kolmatta vuotta kiertänyt ort.kirkkoja ja tilaisuuksia Suomen eri puolilla.

Samassa lehdessä arkkipiispa Leo sanoo taas ja taaskin, että ortodoksisen kirkon opetuksessa avioliitosta ei mikään ole muuttunut. Kaikki me olemme syntisiä, mutta me joudumme siitä tilille paitsi rippi-isän myös Kristuksen peljättävän tuomioistuimen edessä.

Katumuksen sakramentti

3 tykkäystä

Ymmärrän oikeastaan ihan hyvin sen, että virallinen oppi painaa. On tärkeää, että kirkolla on edes julkisesti selkeä ääni, vaikka käytäntö olisi sekavampi.

Vaikuttaa siltä, että vastaavanlaisia näkemyksiä homoseksuaalisuuteen liittyen, kuin linkittämässäni Ortodoksiviestissä, on esiintynyt ortodoksissa julkaisuissa jo aiemmin viimeisen parin kymmenen vuoden ajalta. Tässä on raportti, joka kuvaa tätä ikävää ilmiötä ja sen saaman suosion kasvua: http://docplayer.fi/7794817-Raportti-homoseksuaalisuutta-koskevasta-keskustelusta-suo-men-ortodoksisessa-kirkossa.html

Oikeastaan, kun raportin lukee, saa kuvan, ettei Suomen ortodoksisen kirkon ääni ole selkeä.

Jaksoin lukea linkkisi viittaamaa tekstiä jokusen sivun. Vaikuttaa koskettelevan paljon joitakin 1990-2000-vuosien yksittäisten kirkon palveluksessa olleitten irtiottoja opista, ja Yhteys-liikkeeseen sekaantuneiden “tulkintoja”. Niitä yksittäismielipiteitä ja erityistulkintojahan löytyy joka yhteisön kapinahenkisten polemiikissa.

Arkkipiispa Leon puhe antaa ainakin selkeämmän ja kirkkaamman äänen sekä avioliitosta, ja ekumeniasta Suomessa:

(Karjalan ja koko Suomen arkkipiispan Leon avauspuhe kirkolliskokouksessa Valamon luostarissa 28. marraskuuta 2016)

http://www.ort.fi/uutiset/arkkipiispan-puhe

Kateudella kuuntelen evl-kirkon jäsenenä em toisen valtiokirkkomme arkkipiispan puheen selkeitä kannanottoja, ja traditioon ja Raamattuun luottamista.

2 tykkäystä

Lain sana näkyy tässä kohdassa ainakin olevan selvää. Evankeliumin kohdalla se ei näyttänyt olevan yhtä selvää, ei ainakaan siinä mikä koski armoa tuolla jossain toisessa ketjussa. Siinä ei vedottu siihen, mitä sana sanoo, vaan ihmiseen.

Niin aina.

1 tykkäys

Myös Konstantinopolin ekumeenisen patriarkan tervehdys on kirkas ja selkeä, mitä tulee käsitykseen avioliitosta:

http://www.ort.fi/uutiset/patriarkan-tervehdys

Näitä, patriarkan ja arkkipiispa Leon julkilausumia on hyvä verrata siihen sekavuuteen ja älämölöön, mitä on kuultu evl-kirkon suunnalta aiheeseen liittyen. Ja mitä vielä kuullaan kevään 2017 myötä, kun maaliskuu saapuu.

Heh, kerran yksi Napolilainen tyyppi, kun sattui kuulemaan kun hieman valitin autoilun kaoottisuutta tietyissä Milanon paikoissa, naurahti ja totesi, ettei minun varmaan koskaan kannata tulla autolla Napoliin. Epäilemättä totta.

2 tykkäystä

Heh!

Ehkäpä se juuri siksi vetoaa minuun niin vahvasti, ja tunsin heti olevani kotonani.
:upside_down:

1 tykkäys

Patriarkalta tuli kyllä aika jykeviä lausuntoja. Onkohan asiasta kanneltu vai onko kissa nostetttu pöydälle, koska tilanne yleisemmin länsimaissa.

Olenko minä lukenut tältä, vanhalta foorumilta vai muualta tarinan siitä venäläisestä laivastoupseerista tms. josta tuli Pyhä, ja jolla oli ikonissa peruukki (jos muistan oikein)? Mistä sen tarinan löytäisi, jos se on olemassa?

Ainakaan edelliseltä foorumilta ei löydy hakusanalla peruukki. Minähän en ole koskaan - siis koskaan - kirjautunut sieltä ulos, joten pääsen sinne yhä.

Missähän ihmeessä oon törmänny tohon juttuun vai oonko nähnyt unta.

Olen lukenut melkein kaikki Synaksarionit, mutta en muista tuollaista pyhää.

Onko se pyhä vanhurskas Feodor Ušakov, kuollut 1817? Muistopäivä 23.7., tulee siis vasta heinäkuun Synaksarioniin, joka ei ole vielä ilmestynyt.

Fyodor Ushakov

Icon

1 tykkäys

Just tuo tyyppi. Se mistä mie luin sisälsi myös selostuksen juuri noista pyhäksi kanonisoinnin sekä sen jälkeisistä vaiheista suhteessa Venäjän armeijaan.

Kelaa alaspäin, siellä on vaikka mitä:

Kuvia

Pitkä elämäkerta