Ortodoksinen kirkko ja usko

Itselleni Innokenti oli ihan riittävän - ja verrattain - rohkea. Esim. Länsi-Euroopassa venäläiset piispat ovat kiltisti laulaneet Kirillin virttä.

Hyvä on muistaa, ettei Innokenti johda autonomista kirkkoa, vaan tosiaan “provinssia” ja käytännössä voi saada kenkää heti kun pyhä synodi kokoontuu.

Lars Ahlbäck

3 tykkäystä

Nationalismia on ortodoksien parissa ollut ennenkin, ja oikeastaan se onkin piirre, jota kirkkokunnassa eniten oudoksun.

2 tykkäystä

Kyllä luterilaistenkin kirkkojen parissa on ollut nationalismia. Tämä johtuu siitä, että ne ortodoksisten kirkkojen tavoin ovat olleet järjestäytyneitä maakirkoiksi. Tässä järjestelmässä itsenäisessä maassa on aina itsenäinen kirkko. Luterilaiset kirkot ovat olleet pohjoismaissa myös valtiokirkkoja meidän päivimme saakka. Tanskassa taitaa vieläkin olla valtiokirkko, jonka pää on kuningatar.

Evlut.fi osallistui jatkosodan aikana, kun Suur-Suomea oltiin tekemässä, innokkaasti sotapropagandaan. Suomen ortodoksinen kirkko empi siihen osallistumista paljon enemmän.

2 tykkäystä

Venäjällä Kirillin ja Putinin välit ovat läheiset. Putinin hallinnon propaganda syyttää vastustajiaan juuri niistä rikkomuksista, jotka ovat sille itselleen ominaisia eli kiihkeä nationalismi ja siviileihin kohdistuva väkivalta.

1 tykkäys

Erinomainen venäläinen maailma -aatteen kritiikki ja selitys on Russian World: the heresy driving Putin’s war. Vahva lukusuositus.

P.S. Krementšukin hiippakunta Moskovan patriarkaatin Ukrainan ortodoksisessa kirkossa lopetti Kirillin mainitsemisen jumalanpalveluksissa. Nyt on jo 19 kasassa. Tämä oli jo aika itäinen hiippakunta.

Lars Ahlbäck

5 tykkäystä

Tämänpäiväisen ristinkumartamisen sunnuntain veisuista:

Leimuava miekka ei enää vartioi Eedenin porttia, sillä ristin puu on ilmestynyt, kuolema on karkotettu ja Vapahtaja lausuu: Tulkaa jälleen paratiisiin.

6 tykkäystä

Ihmettelen suuresti asian uskonnollista puolta, ts. miten Putinin ja Kirillin ristiretkeen sopii rekrytoida Syyriasta vääräuskoisia muslimeita tappamaan oikeauskoisia ortodokseja? Ukrainassahan on paljon myös Moskovan patriarkaatin alaisia seurakuntia.

5 tykkäystä

Moskovan patriarkaatti on toisinaan korostanut tiettyä yhteenkuuluvuutta vaikkapa islamin kanssa.

Tällöin on kyse siitä, että heillä on ratkaisevat “perinteiset arvot”. Se yhdistää. Mm. Ilarion Alfejev on tästä puhunut. Kakkosmies Moskovassa.

Osa ortodokseista Ukrainassa on Moskova jo aika lailla demonisoinut. Ei ne taida heidän silmissään olla ortodokseja lainkaan.

Kysymysmerkki on kyllä Moskovan patriarkaatin seurakunnat Ukrainassa. Moskova ei oikeasti tunnu välittävän heistä nykymuodossaan.

Ymmärtääkseni Moskovassa ei olla hyvällä katsottu Ukrainan omatahtoisuutta.

Tämän huomattuaan jo lähes 20 hiippakuntaa lopettanut Kirillin mainitsemisen jumalanpalveluksissa. Puolivälissä ollaan pian.

Analyysia varmasti tulee pikkuhiljaa. Tämä vain minun aatoksia.

Lars Ahlbäck

1 tykkäys

Minkähänlainen demoni on Ukrainan Kreikkalaiskatolinen Kirkko Moskovan silmissä?!? Paavin agentti ja viides kolonna…

Ainakin. Punainen vaate vähintään.

Lars Ahlbäck

Ainakin Ilarion tuntee uniaatteja kohtaa silmitöntä vihaa, se on tullut ilmi monista hänen lausunnoistaan matkan varrella. Ikävä kyllä Suomen ort. kirkossakin tämmöistä esiintyy.

“Venäjän hyökkäyksen jälkeen useat jalkapallomaajoukkueet ilmoittivat, etteivät ne osallistu maailmanmestaruuskisoihin Venäjän kanssa. Toivottavasti kirkot osoittaisivat samanlaista moraalista päättäväisyyttä”, kirjoitan blogikirjoituksessa Eristäkää Venäjän kirkko liittyen Kirkkojen maailmanneuvostoon.

Lars Ahlbäck

1 tykkäys

Kysymys isä Larsille ( tai asiasta tietäville):

Meneekö se näin: Moskovan patriarkaatti on katkaissut ehtoollisyhteyden Konstantinopolin suuntaan mutta Konstantinopoli ei ole vastaavat tehnyt? Jos näin on, niin Moskovan patriarkaatin jäsenet voivat osallistua ehtoolliseen esimerkiksi Suomen ortodoksisessa kirkossa. Vai?

Kyllä, Venäjän patriarkaatti on katkaissut yksipuolisesti ehtoollisyhteyden ekum. patriarkaattiin vastalauseena sille, että ekum. patriarkaatti myönsi autokefalian Ukrainan ort. kirkolle. Toisin päin yhteyttä ei ole katkaistu.

2 tykkäystä

Minun mielestä asialle saisi tehdä jotain.

Minun mielestä.

Aamun Koitto sai vapauttavan ratkaisun Julkisen sanan neuvostolta (JSN).

JSN kiteyttää asian hyvin.

Lehden julkaisemassa sitaatissa ei ollut olennaista asiavirhettä, mutta lehden käyttämillä, sitaattia levittäneillä lähteillä saattoi olla vahingoittamistarkoitus. Ne olivat tehneet sitaatista vääristyneen tulkinnan, joka välittyi myös lehteen. Lehden lähdekritiikki oli moitittavan heikkoa. Lehti kuitenkin pyrki korjaamaan tilanteen kertomalla lähteistään lukijoille selvästi ja niin nopeasti kuin oli mahdollista.

1 tykkäys

Kristus nousi kuolleista!

Seraphim Rose: Nihilismi. Modernin aikakauden vallankumouksen alku ja juuri

Valamon luostari julkaisi hiljattain tämän kirjan, joka on kirjoitettu 60 vuotta sitten, mutta se on nyt maallistuneessa yhteiskunnassa vielä ajankohtaisempi. Seraphim Rose oli amerikkalainen pappismunkki, mutta hän kirjoitti tämän ennen ortodoksiseen kirkkoon liittymistään.

Takakannen teksti:

Vuonna 1962 nuori Eugene Rose (tuleva isä Seraphim) otti tehtäväkseen kirjoittaa monumentaalisen teoksen nykyajalle ominaisesta Totuuden hylkäämisestä. Niistä sadoista sivuista, jotka hän koosti tätä teosta varten, on ainoastaan nyt käsillä oleva essee säilynyt loppuun asti viimeisteltynä käsikirjoituksena. Tässä kirjoituksessa hän paljastaa nykyaikaista ajattelua ja elämäntapaa kannattelevan perususkomuksen ”kaikki totuus on suhteellista” ja osoittaa, miten tuo uskomus on valjastettu käytännön toiminnaksi. Nyt, kuusikymmentä vuotta sen jälkeen, kun hän laati käsikirjoituksen, tämä essee on ajankohtaisempi kuin koskaan. Se selvittää selkeästi, miksi nykyaikaiset ajatukset, arvot ja ”ajanhengen mukaiset” asenteet niin nopeasti suuntautuvat kohti moraalista sekasortoa samalla, kun nihilismin filosofia tunkeutuu yhä syvemmälle yhteiskunnan eri osa-alueilla. Nietzsche oli oikeassa ennustaessaan, että 1900-luku johdattaa ”nihilismin riemuvoittoon”.

Sisällys
Lukijalle. Suomentajan alkusanat
Esipuhe englanninkielisessä laitoksessa
Eugene Rosen teoksen Ihmisen valtakunta ja Jumalan valtakunta hahmotelma
I Johdanto: kysymys Totuudesta
II Nihilistisen dialektiikan tasot

  1. Liberalismi
  2. Realismi
  3. Vitalismi
  4. Tuhon nihilismi
    III Nihilismin teologia ja henki
  5. Kapina: sota Jumalaa vastaan
  6. Tyhjyyden palvonta
    IV Nihilismin toimintaohjelma
  7. Vanhan järjestyksen tuhoaminen
  8. ”Uuden maan” luominen
  9. ”Uuden ihmisen” luominen
    V Nihilismin tuolla puolen
    Viitteet
2 tykkäystä

BB!!! Totisesti nousi!!!

Isä Serafimin blogaus MP:n sairaasta tilasta:

6 tykkäystä

Isä Serafim kirjoittaa:

“Moskovan patriarkaatin harhat ovat paljon pahempia kuin etnofyletismi. Käytännöllisesti määritellen etnofyletismi on sitä, että pitää alempiarvoisena ortodoksina sellaista, joka ei osaa kreikkaa tai karjalaa tai on syntynyt jonkun rajan väärällä puolella. Mutta jos vaaditaan, että nuo alempiarvoisemmat pitäisi tappaa ja tuhota ja ottaa heidän alueensa oman vallan alle, se ei ole enää etnofyletismiä, vaan jotain saatananpalvontaakin pahempaa.”

6 tykkäystä