Ortodoksinen kirkko ja usko

Hurja ortodoksisten kirjojen myynti menossa Facebookin Ortodoksisella kirppiksellä.

1 tykkäys

Minusta tämä on vähän tympeää. Isämme ja äitimme ovat laulaneet slaavilaisesti. Laulakaamne mekin.

Kanttorina kommentoisin, jotta molempi parempi. Vaan se kyllä riitelee mun korvissani, jos saman palveluksen aikana veisataan sekä että.

Uusi Aamun Koitto -lehti numero 4/2017 on nyt netissäkin. Aamun Koitto on ortodoksinen lehti, joka on perustettu vuonna 1896, mutta kun se uhkasi hiipua, siitä tehtiin muutamia vuosia sitten Karjalan hiippakunnan seurakuntien ja Pyhien Sergein ja Hermanin Veljeskunnan lehti, jonka saavat näiden seurakuntien jäsenet automaattisesti ja muut voivat tilata sen.

Sivulla 15 on piispa Arsenin hieno artikkeli rukouksesta. Lehdessä on useita artikkeleita ortodoksisuudesta kiinnostuneille, koska suurimmissa seurakunnissa alkavat syyskuussa katekumeenikurssit, jotka jatkuvat kevääseen asti, ja ne, jotka haluavat liittyä ortodoksiseen kirkkoon, liitetään siihen pääsiäisen alla. Sivulla 24 on esitelty lyhyesti kirjoja, jotka ovat hyödyllisiä kenelle tahansa mutta erityisesti niille, jotka ovat kiinnostuneita ortodoksisuudesta:

  • Seisokaamme hyvin, ortodoksisen kirkon aikuiskasvatuksen oheismateriaali
  • Pyhät perinteet, ortodoksinen uskontokirja
  • Piispa Arseni: Ortodoksinen sanasto
  • Piispa Arseni: Ikonikirja
  • Tito Colliander: Ortodoksinen usko ja elämännäkemys
  • Piispa Kallistos Ware: Sisäinen valtakunta
  • Vaeltajan kertomukset
  • Serafim Seppälä: Tie ylösnousemukseen
  • Piispa Kallistos Ware: Ortodoksinen tie
  • 12 ikkunaa ortodoksisuuteen Suomessa
  • Arkkipiispa Paavali: Miten uskomme

S. 18 - 19 pastori Marko Mäkinen kertoo pyhän Feofan Erakon (1815 - 1894) mukaan, miten me voimme pelastua. Ortodoksit eivät pelastu “yksin armosta”. Tässä lyhyt katkelma artikkelista:

"Pelastus on paluuta Jumalan luo. Pelastus ei ole kuitenkaan langenneen ihmisen omassa vallassa, vaikka ihmisellä on vastuu pelastuksestaan: eksynyt ei tunne tietä eikä voi pakottaa Valtiastaan etsimään häntä. Jokaisen on ensin yhdistyttävä Jumalan kanssa, jotta voisi astua oikealle tielle ja seurata sitä.

Siksi pelastukseen tarvitaan Jumalan Poika, joka ottaa vastaan etsivän ihmisen, antaa synnit anteeksi ja valaisee mielen Jumalan armolla. Juuri tätä varten Jumalan Poika Jeesus Kristus syntyi ihmiseksi, kärsi, kuoli ristillä, nousi kuolleista ja nousi taivaaseen. Pelastus ei voi toteutua, ellei ihmiseen asetu asumaan Jumalan Henki.

Pelastukseen, matkaan Jumalan luo, liittyy Jumalan tahdosta myös ihmisen oma pyrkimys eli taistelu himojen karkottamiseksi ja kukistamiseksi, koska ikuinen pelastus saavutetaan vapaasta tahdosta.

Nämä seikat, Jumalaan yhdistymisen ja ihmisen oman pyrkimyksen välttämättömyys, johdattavat pelastusta etsivän sekä kirkon yhteyteen että sisäisen eli hengellisen työskentelyn äärelle."

Aamun Koitto 4/17

2 tykkäystä

Kuudellatoista paikkakunnalla alkaa katekumeeniopetus ortodoksisuudesta kiinnostuneille lähiaikoina:

Katekumeeniopetus käynnistyy seurakunnissa

Muissa seurakunnissa saattaa olla muuten vain “ortodoksisuus tutuksi” tai muulla nimellä tilaisuuksia, joissa voi tutustua erilaisiin ortodoksisiin aiheisiin. Ja Valamossa on sarja muutaman päivä kursseja tällä nimellä.

Tuosta luettelosta pomppasi aika voimakkaasti silmään Utsjoki, sillä sen kirkollisesta tilanteesta ollaan hiljan keskusteltu toisessa ketjussa: Naispappeuden vastustajien kotipaikkaoikeus evl.fi:ssä Ottaen huomioon sen, että Utsjoki on Lapin ortodoksiselle seurakunnalle periferiaa (Nähtävästi nytkin siellä luvassa vain ensi ja sitä seuraavassa kuussa yksi ehtoopalvelus, jonka yhteydessä katekumeenikerho kokoontuu: https://www2.ort.fi/lappi/jumalanpalvelukset) on mielenkiintoista, että koko laajan seurakunnan ainoa katekumeenikurssi pidetään juuri Utsjoella, ei toiminnaltaan vilkkaimmissa kunnissa Rovaniemellä tai Inarin Ivalossa. Mahtaako osaltaan olla kyse seurakunnan nykytilanteen aiheuttamasta liikehdinnästä? Ortodoksinen kirkko vaihtoehtona tuntui ensin erikoiselta, mutta toisaalta, sen toiminta naapurikunta Inarissa on vilkasta, joten monella voi olla jo ennestään omakohtaisia kokemuksia ortodoksisuudesta. Itse oletin, että suunta olisi ollut kuitenkin enemmän esimerkiksi Lähetyshiippakuntaan. Noh, voi toki olla ettei tällä kurssilla ole mitään tekemistä Utsjoen ev. lut. seurakunnan tilanteen kanssa.

Lapin seurakunnan toinen pappi ja kanttori ovat sijoittuneet Ivaloon, josta on Lapin oloihin nähden kohtalaisen lyhyt matka Utsjoelle.

Ivalossa on niin syrjäiseksi paikaksi paljon toimintaa, marraskuussa on 26 jumalanpalvelusta, kun Rovaniemellä on vain 10. Sen lisäksi on muillakin paikkakunnilla palveluksia, ja matkat niihin ovat pitkiä.

Vuoden 2018 kirkkokalenteri “Ortodoksinen kalenteri” on ilmestynyt. Minua ilahduttaa, että se on isompi kuin viime vuosina eikä teksti ole niin vaalean harmaata kuin tänä vuonna.

Johtunee kolttaväestöstä.

Saamenkieliset eivät ymmärrä toistensa kieliä. Ortodoksisia kirkollisia tekstejä on käännetty koltan kielelle, mutta eivät muut saamelaiset ymmärrä niitä. Koltan kieli on sellainen, ettei sillä pärjää edes Inarin kirkolla, niin kuin eräs nuori asian ilmaisi. Kuitenkin on tärkeää, että ortodoksinen kirkko on läsnä joka puolella Suomea, ja osa palveluksista on tietysti suomeksi, jota kaikki ymmärtävät.

1 tykkäys

Muut saamelaiset ovatkin perinteisesti luterilaisia.

1 tykkäys

Nyt taisi tulla freudilainen. Fraasi kun on suoraan P. Paavalilta. :smiley:

2 tykkäystä

Luenkin juuri Freudin elämäkertaa. Tarkoitus oli sanoa “yksin uskosta”.

2 tykkäystä

Kun suuri kirkollinen juhla osuu maallisen kalenterin arkipäivälle, niin kuin tänään Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian syntymäjuhla, täytyy varautua arkisiin häiriöihin. Seisoimme aamulla juhlan liturgiassa, kun yhtäkkiä jotakin valtavaa vyöryi kirkon ikkunoiden ohi, piti hetken jonkinlaista melua ja vyöryi sitten taas kirkon toisella puolella ikkunoiden ohi. Se oli jäteauto.

Suuren juhlan takia tänään saa syödä kalaa, vaikka on perjantai.

Juttu on jo muutaman vuoden takaa ja ehkä linkitetty jo edelliselle foorumille mutta suvaitsee tulla luetuksi vielä tänäkin päivänä. Toisaalla tällä foorumilla luterilaiset keskustelevat uskosta, ja siihen sopii kommentiksi sitaatti mp. Ilarionilta:

“It is impossible to believe through books or someone’s pervasive words. To learn that God exists and opens eyes of the blind is possible only from one’s own religious experience. This is a great mystery, the heart of which no man can perceive."

1 tykkäys

Ortodoksisessa kirkossa “The ultimate teaching authority resides with the Church - not with the Bible!”

(Father Emmanuel Hatzidakis: The Heavenly Banquet. Understanding the Divine Liturgy)

3 tykkäystä

P. Johannes Ihmeidentekijän e-kirja Jumalanäidistä on tarjouksessa neljällä eurolla Google Booksissa:

https://play.google.com/store/books/details?id=Dgd8BAAAQBAJ

Luterilaisen kirkon ehtoollisvieraanvaraisuudesta on käyty keskustelua luterilaisten ja ortodoksisten pappien välillä:

Keskustelua

"Evankelisluterilaisen kirkon päätöksen mukaan osallistujalla tulee olla ehtoollisoikeus omassa kirkossaan. Osallistujan tulee perustelujen mukaan hyväksyä luterilainen liturgia ja uskontunnustus ”eli näin käytännössä tunnustaa oikeaksi Suomen evankelisluterilaisen kirkon ehtoollinen.”

Arkkipiispa Leo on ilmaissut toistuvasti, ettei ortodoksisen kirkon jäsen voi osallistua toisen kirkon ehtoolliselle. Toisen kirkon uskon tunnustaminen ja toisen kirkon ehtoolliselle osallistuminen nähdään ortodoksisen uskonperinteen vastaisena ja siitä irtaantumisena."

1 tykkäys

Tuosta näkökulmasta katsottuna esimerkiksi ortodoksi tai katolilainen ei siis voi osallistua evlut kirkon ehtoolliseen. Koska kun ortodoksi tai katolilainen päättää osallistua toisen kirkon ehtoolliseen, hän hylkää samalla ortodoksisen/katolisen uskon, ja ei ole enää “oikeutettu” (jos tuota sanaa nyt on järkevää käyttää) ehtoolliseen omassa kirkossaan.

4 tykkäystä

Ja kun ortodoksi menettää oikeutensa ehtoolliseen ortodoksisessa kirkossa, hän ei voi edes luterilaisen kirkon sääntöjen mukaan mennä luterilaiselle ehtoolliselle, koska “ehtoollisvieraanvaraisuus” koskee vain niitä, joilla on omassa kirkossaan ehtoollisoikeus.

On myös kuultu sellaista, että luterilaisia pappeja on kehotettu keskustelemaan ehtoolliselle pyrkivien ihmisten kanssa, jotka eivät ole luterilaisen kirkon jäseniä, voidakseen olla varmoja, että ehtoolliselle pyrkijä hyväksyy luterilaisen ehtoolliskäsityksen, niin kuin luterilaisen kirkon säännöt vaativat, mutta papit eivät ole halukkaita käymään tällaista keskustelua, koska siinähän väistämättä kävisi ilmi, että ortodoksi ei hyväksy luterilaista ehtoolliskäsitystä.

1 tykkäys