Ortodoksinen kirkko ja usko

Isä Damaskinos on näköjään aloittanut podcast-sarjan ortodoksisuudesta:

http://ortodoksisestamaailmasta.blogspot.nl/2017/02/podcast-jakso-1-hengellisen-elaman.html?m=1

2 tykkäystä

Suuren paaston ja pääsiäisen veisuja CD-levyillä, joita on varmaankin yhä saatavana.

ÄLÄ ITKE MINUA, ÄITINI. TIE PÄÄSIÄISEEN, Turun ortodoksisen kirkon kuoro, johtajana Pekka Torhamo

  1. Synninkatumuksen ovet 2. Baabelin virtain vierillä 3. Älä peitä kasvojasi 4. Minun sieluni, voi minun sieluni 5. Nouskoon minun rukoukseni 6. Nyt taivasten voimat 7. Maistakaa ja katsokaa 8. Katso, Ylkä tulee 9. Minä näen, oi Vapahtajani 10. Tulkaa, uskovaiset 11. Sinun luoksesi, oi Jumalan Sana 12. Jumalalliset nuorukaiset 13. Me ylistämme Sinua 14. Viisaan ryövärin 15. Sinä olet laskenut minut syvimpään hautaan 16. Kunniallinen Joosef 17. Tulkaa, ylistäkäämme 18. Kiitetty olet Sinä, Herra 19. Totisesti oikein on 20. Minun Kristukseni! 21. Hänet, joka muinoin 22. Luomakunta nähden Sinut 24. Sinun ylösnousemistasi, Kristus Vapahtaja

KUMARRAMME KÄRSIMYKSIÄSI, OI KRISTUS. Suuren viikon jumalanpalvelusveisuja. Tikkurilan ortodoksisen kirkon kuoro, johtaa Helena Tchervinskij

  1. Kuusi päivää ennen Pääsiäistä 2. Sinun salaiseen Ehtoolliseesi 3. Silloin kun kunnialliset opetuslapset 4. Ruokkiessasi illallisella opetuslapsiasi 5. Näin sanoo Herra juutalaisille 6. Kun Sinä, Jumala, seisoit Kaifaan edessä 7. Tänään riippuu puussa Hän 8. He jakavat keskenänsä minun vaatteeni 9. Tulkaa, tulkaa uskovaiset 10. Sinä olet laskenut minut syvimpään hautaan 11. Joosef Nikodeemuksen kanssa 12. Kunniallinen Joosef 13. Tulkaa, ylistäkäämme ikimuistettavaa Joosefia 14. Kiitetty olet Sinä, Herra 15. Lukekaamme profeetta Hesekielin kirjasta 16. Vaietkoon jokainen ihmisen liha 17. Älä itke minua, Äitini

VALAMON PÄÄSIÄINEN. Suuren viikon ja Pääsiäisen veisuja. Valamon juhlakuoro, johtaa Anu Laine

Suuren perjantain, suuren lauantain ja pääsiäisen veisuja

ÄLÄ ITKE MINUA, ÄITINI - PÄÄSIÄINEN. Turun ortodoksisen kirkon kuoro, johtaa Pasi Torhamo

  1. Kristus nousi kuolleista - Nouskoon Jumala 2. Ylösnousemisen päivä 3. Tulkaa, juokaamme uutta juomaa 4. Naiset, jotka Marian kanssa olivat 5. Sinä, oi Kristus 6. Sinä, oi Kuolematon 7. Mirhaatuovat naiset 8. Nähtyämme Kristuksen ylösnousemisen 9. Minun sieluni ylistää - Loista sinä, uusi Jerusalem 10. Kristus nousi kuolleista 11. Oi Kuningas ja Herra 12. Kaikki, joissa on henki, kiittäkää Herraa 13. Nouskoon Jumala 14. Sinun kielesi lahjat 15. Enkeli huusi Armoitetulle 16. Enkeli huusi Armoitetulle 17. Tämä on se päivä, jonka Herra teki 18. Koko luomakunta tänään riemuitsee 19. Kristus nousi kuolleista 20. Kristus nousi kuolleista 22. Kristus nousi kuolleista - Niin Hän antoi meille iankaikkisen elämän
4 tykkäystä

Hei,

Kiitos jaosta. Tykkäämällä Sana papilta -blogin Facebook-sivusta saa heti tuoreeltaan päivitykset. Päivittäin yritetään sinne jotain uskonelämän rakennukseksi laittaa. Itse blogi täällä.

P.S. Pienenä mainoksena. 14.2. taitaa ilmestyä Areiopagi-verkkolehdessä Jumalten tuho -kirja-arvio. 15.2. ilmestyy Sana papilta -blogissa luterilaisen papin Lauri Kemppaisen paastokirjoitus. 1.3. Papilta kysyttyä -osiossa on aiheena islam.

Ystävällisin terveisin.

Lars Ahlbäck
Pappi
Sana papilta -blogisti
Helsinki

4 tykkäystä

Huomenna on tuhlaajapojan sunnuntai, joten tänään vigiliassa lauletaan psalmia 137 (ehkä hiukan toisenlaisena suomennoksena):

Baabelin virtain vierillä - siellä me istuimme ja itkimme, kun Siionia muistelimme. Halleluja!
Pajuihin, joita siellä oli, me ripustimme kanteleemme. Halleluja!
Sillä vangitsijamme vaativat meiltä siellä lauluja ja orjuuttajamme iloa: “Veisatkaa meille Siionin virsiä.” Halleluja!
Kuinka me voisimme veisata Herran virsiä vieraalla maalla? Halleluja!
Jos minä unhotan sinut, Jerusalem, niin unhota sinä minun oikea käteni! Halleluja!
Tarttukoon kieleni suuni lakeen, ellen minä sinua muista, ellen pidä Jerusalemia ylimpänä ilonani! Halleluja!

3 tykkäystä

Positiivinen juttu Kajaanin kauniista ortodoksisesta kirkosta. Itse en ole koskaan käynyt tuolla, mutta kuvien perusteella kirkko vaikuttaa tosi kauniilta. Kun olin armeijassa Kajaanissa, niin eräs solttu kehotti minua vierailemaan ko. kirkossa, juuri noiden valmistumassa olleiden seinämaalausten takia. En ollut silloin uskovainen, mutta ajattelin kuitenkin käydä iltalomalla tsekkaamassa “nähtävyyden”. Kirkko ei kuitenkaan ollut auki silloin kun kävin kävelyllä sen luona, joten maalaukset jäivät näkemättä.

Onpa tuolla Kristuksen kirkastumisen kirkossa tullut muutamankin kerran käytyä. Petros Sasakin kädenjälki on komeaa! Ihme mies oli sekin, japanilainen ortodoksi!

1 tykkäys

Japanissa on autonominen kirkko, joten ei tuo ihan yksin ole. P. Nikolai Japanilainen sai vissiin evankelioitua sinne ihan natiivin kirkon. Slaavilainen perinne, mutta japaniksi ja japanilaisten toimesta. Tuubista löytyy videoita palveluksista. Se on aika metkan kuuloista.

1 tykkäys

Ei siinä ole mielestäni mitään kummallista, että japanilainen on ortodoksi. Kaukoidässä monissa maissa on pienet ortodoksiset kirkot venäläisen lähetystyön tuloksena. Japanin autonomiseen ortodoksiseeen kirkkoon kuuluu noin 35 000 ihmistä. Se on tietysti vähän, kun japanilaisia on niin paljon. Petros taisi olla viidennen polven kristitty. Hän oli ikoninmaalausopettajani opettaja eli välillisesti olen hänenkin oppilaansa. Petros kuoli suhteellisen nuorena vatsasyöpään, sillä hänellä oli pahana tapana nuolla siveltimet. Monet värit ovat myrkyllisiä, joten tapa koitui hänen kuolemakseen.

Georgian patriarkan murhayrityksestä on pidäetty korkea-arvoinen pappi. Melkoista kirkkodraamaa.

Olis utelias kuulemaan, miltä tämä näyttää katolilaisen silmin. Meniskö läpi? ,@anon81097962 @Max @Nienna

1 tykkäys

Olihan tuossa melkoisesti yksityiskohtia, jotka panisivat ainakin tarkistamaan, mikä ihmeen messu tämä on :slight_smile:

1 tykkäys

Avaatko? Kiinnostaa. En tunne perinnettä ja olen unohtanut vähätkin siitä mitä tiesin, joten en osaa bongata epäkohtia.

Videossa ei ole yksityiskohtia yhteisöstä, mutta sijainnin perusteella (Niagara Falls, NY) veikkaisin Moskovan patriarkaattia ja Christminsterin luostaria. Messun kaava, jos kiinnostaa:

http://www.christminster.org/mass.html

Eihän siinä varmaan epäkohtia ole, jos se on ortodoksinen liturgia. Ei kai tavoite olekaan tehdä katolisen kirkon liturgian mukaista messua.

3 tykkäystä

Messukaava ei taida olla varsinaisesti tridentiininen vaan jonkinlainen 1. vuosituhannen messun rekonstruktio tai sellaisen yritys. Kyllähän tuon tilanteen offertoriumiksi tunnistaa, mutta rukoukset vaikuttavat omituisen äänekkäiltä ja sanamuotokin on vähän poikkeava.

1 tykkäys

[quote=“Michelange, post:335, topic:35”]
Kyllähän tuon tilanteen offertoriumiksi tunnistaa, mutta rukoukset vaikuttavat omituisen äänekkäiltä ja sanamuotokin on vähän poikkeava.[/quote]
Juuri näin. Eikä alttarilla ole kortteja!!! :wink:

3 tykkäystä

Nojoo, pointti. Laitoin ajattelematta enkä jaksanut korjata.

Olisiko kyse Sarumin riituksesta? Se on nähtävästi suosittu anglosaksien parissa, kun etsitään jotain Trentoa vanhempaa liturgian muotoa.

(Puhelin korjasi liturgian kirurgiaksi, onneksi huomasin :slight_smile: )

2 tykkäystä

Minä olen ymmärtänyt, että tuo on joku eri kuvio. Oletin että tuo on tride miinus Filioque, mutta ehkä tuo on jotenkin muutenkin päivitetty versio. Sarumkin on kyllä ymmärtääkseni hyväksytty Moskovan patriarkaatissa.

Suuri paasto alkaa toden teolla kahdeksan päivän kuluttua kolmen valmistusviikon jälkeen. Tsasounan suunnalta -sivustolla on piiiitkä ennenpyhitettyjen lahjain liturgian selitys.

EPL

Ennenpyhitettyjen lahjain liturgiassa pappi lukee uskovaisten ektenian aika hiljaa tämän rukouksen, joten me emme kuule sitä:

“Oi suuri ja ylistettävä Jumala, joka Sinun Kristuksesi eläväksitekevällä kuolemalla olet siirtänyt meidät turmeluksesta turmeltumattomuuteen, vapauta kaikki aistimme kuolettavasta himosta ja aseta niille hyväksi johtajaksi sisäinen järkevyys. Silmä karttakoon kaiken pahan katsomista, korva turhia sanoja, kieli sopimattomia puheita. Herra, puhdista meidän huulemme ylistämään Sinua, tee kätemme pahoja tekoja karttaviksi ja salli niiden suorittaa vain sitä, mikä on Sinun tahtosi mukaista. Vahvista armossasi ymmärryksemme ja jäsenemme.”

Ambonintakainen rukous on EPL:ssä vielä upeampi kuin pyhän Johannes Krysostomoksen jumalallisessa liturgiassa luettava (“nämä ylen jalot päivät” tarkoittaa suurta paastoa):

“Kaikkivaltias Herra, Sinä olet koko luomakunnan viisaudessasi luonut ja sanomattomalla kaitselmuksellasi ja hyvyytesi paljoudesta johdatat meidät näihin ylen jaloihin päiviin sielujen ja ruumiitten puhdistukseksi, himojen hillitsemiseksi ja ylösnousemuksen toivon saavuttamiseksi. Sinä, joka neljänkymmenen päivän ajalla annoit palvelijallesi Moosekselle Sinun itsesi kirjoittamat kivitaulut, salli meidänkin, oi Hyvä, taistella hyvä kilvoitus, päättää paaston tie, säilyttää yhteinen usko, murskata näkymättömien pahan voimien päät, tulla synnin voittajiksi ja niin sitten tuomiotta kumartaa myös pyhää ylösnousemusta. Sillä siunattu ja ylistetty on kunniakas ja jalo nimesi, Isä, Poika ja Pyhä Henki, nyt ja aina ja iankaikkisesta iankaikkiseen. Aamen.”

1 tykkäys

YLE Areenassa voi kuunnella viime perjantaina lähetetyn Kohtauspaikka-ohjelman, jossa Risto Nordell haastattelee munkki Damaskinosta (Jaakko Olkinuoraa), joka asuu puolet vuodesta luostarissaan Athoksella ja opettaa puolet vuodesta systemaattista teologiaa ja patristiikkaa Itä-Suomen yliopistossa. Kannattaa kuunnella. (Ihmettelin kyllä ammattimaisen toimittajan takeltelua, vaikka hän varmaankin luki kysymykset paperista; en ole koskaan kuunnellut hänen musiikkiohjelmiaan.)

Munkki Damaskinos