Ortodoksinen kirkko ja usko

Täällä löytyy ihan ilmaiseksi ja luvallisesti kirja Inventing Byzantine Iconoclasm. Suosittelen. Lyhyt kirja ja sen lukee illassa.

Lars Ahlbäck

Jos ikonit olisivat välttämättömiä, niin silloinhan ei voisi rukoilla ilman niitä. Kuitenkin kristityt useinkin joutuvat tilanteisiin, joissa heillä ei ole ikoneja saatavilla.

Ortodoksisten Pappien Liitto julkaisi ortodoksipappi ja nuorisopsykiatri Vasileios Thermoksen kirjasen Seksuaalinen suuntautuminen ja sukupuoli-identiteetti: vastauksia ja ihmisiä (2022).

Aiheena on lähestulkoon ainoastaan homoseksuaalisuus.

Sekavasti homoseksuaalisuudesta -arvostelussa esittelyni ja kritiikkini.

Lars Ahlbäck

1 tykkäys

Kreikkalaisen ja suomalaisen välinen ero ei välttämättä ole meidän eduksemme kääntyvää, kokonaan. Tässä, tai muutenkaan.

Kirjaa lukematta: Turha epäillä etteikö arviosi sekavuudesta ole oikea. Mutta sitaattisi kirjasta eivät vaikuta kovin huonolta tekstiltä.

Rohkenen epäillä, olisiko kaipaamaasi “tieteellinen asiantuntemus” kovinkaan vapaa siitä ideologisuudesta, johon kreikkalainen kirjoittaja viittaa. Salaliitot sikseen, mutta onhan tämä sukupuoleen ja parisuhteisiin liittyvä kehitys selvästi ei-kristilliseen ihmiskäsitykseen ja maailmankuvaan sidoksissa. Yritykset löytää (joku kadotettu?) yhteys juutalaiskristillisen tradition ja nykyihimisen “vapautumisen” välille vaikuttavat kiusallisen keinotekoisilta, yrittäjien kirkkokunnista riippumatta.

En sano, etteikö pidä tietää mitä nyt tutkijat, poliitikot tai kansalaiset ajattelevat - ja peilata sitä kristinuskoon. Mutta turhaa on myös pelätä sitä törmäystä, joka rehellisyyden nimissä tapahtuu uskontomme ja sen haastajien välillä. Homoseksuaalisuuteen liittyvien ihmisten etu ei lopulta myös ole kirkon ja kirkkojen mukautuminen tähän maailmanaikaan. Heitä tulee rakastaa ja kohdata, mutta totuudessa ja kadottamatta sitä erityistä antia, joka Kirkolla on aarteenaan.

2 tykkäystä

Seksuaalisuuden ja sukupuolen ymmärtämisen saralla löytyy paljon tietoa Suomesta. Asiallista, vastuullista ja tieteelliseen näyttöön perustuvaa. Ihan sellaista terveystietoa ja -ymmärrystä mallia kolmas vuosituhat.

Ehkä ontuva vertaus on vasenkätisyys ja heidän kohtelunsa. Heitäkin on esimerkiksi väkivalloin “parannettu”, olihan se luonnon vastaista, kuten yksi varhaiskirkon suurimmista teologeista totesti. Nykytietämyksen mukaan se ja ajankohtainen asia ovat ihan okei, ihan normaalia ja luonnollista.

Suosittelen muuten mielenkiintoista teosta Väärän käden maailma. Vasenkätisten historiaa (2006).

Voimme toki sitten kiistellä on onko suomalainen vai kreikkalainen yhteiskunta edukseen. Tai sitten kiistellä oliko 100-, 1400- tai 2000-luku parempi. Itse elän ihan mielelläni vuonna 2023 Suomessa - tässä asiassa ja muutenkin.

Uskallan väittää, että teologian ja opin voivat muuttua tässä asiassa ja monessa muussa. Näinhän on jo tapahtunut lukuisilla muilla tavoilla.

2 tykkäystä

Onnea ja siunausta kaikille koulunsa/luokkansa/ opintonsa päättäneille.

Meillä srk muisti kaikkia lukiossa ortodoksisen uskonnon kurssien suorittaneita juhlalla, kukilla ja sadan euron stipendillä. Nuoria oli 137.

I Sergein puhe oli täyttä asiaa:

Aivan varmasti. Kuitenkin nyt oli kai ajatuksena se, mitä kirkko tai kirkot opettavat omista lähtökohdistaan.

Ontuu, ja pahasti.
Tietenkin käsitykset muuttuvat, eihän se ole uutinen.
Jos Raamatun ihmiskäsityksen keskeisiä kohtia olisi vasen- ja oikeakätisyyden pohdinta, nostaisin käteni pystyyn. Mutta ei se taida olla. Sen sijaan naisen ja miehen erilaisuus ja yhteen liittymät ovat toisessa kategoriassa, mitä tuohon ihmisyyteen ja Jumalan kuvana olemiseen tulee.

Tämä kannattaa lukea niiden (foorumin) ortodoksien jotka päivittelevät “protestanttien” irtiottoja ties missä asioissa ja muistuttavat ortodoksisen kirkon vakaudesta ja luotettavuudesta jne. Näinhän se kuitenkin on: ortodoksiset papit ovat yhtä valmiita kumartamaan maailmalle ja pyllistämään Raamatulle ja traditiolle kuin parjatut luterilaiset ym. Siis osa papeista, kummassakin tapauksessa.

1 tykkäys

No minun pappeuteni on vähän niin ja näin. :sunglasses:

Eiköhän asia korjaannu seuraavassa piispainkokouksessa. Omasta pyynnöstäni siirryn maallikkojen joukkoon.

Ortodoksien ei kannattaisi hirveästi ylpeillä, vaikkapa protestanteille. Sen verran pahassa uskottavuuskriisissä ortodoksisuus on, ihan globaalisti.

Vasenkätisyys on ontuvuudestaan huolimatta mielenkiintoinen vertauskohta. Itse tykkään siitä. Erityisesti sen kohtelun historia opettavainen ja sopivalla tavalla neutraali.

Toivottavasti tämä oli vitsi :scream:

Ei ole. 2.5.2023 lähestyin hiippakuntaa asiassa.

“Minulla ei ole mitään vaateita asian suhteen ja luovun kuulemisestani. Tämä koskee sekä hiippakuntapiispaa että piispainkokousta, tai muita osia kanonista menettelyä.”

Pääsyynä avioero.

Olen valtavan pahoillani, sekä avioerostasi että pappeudesta luopumisestasi.

Olet hyvä pappi, vaikken jaakaan kaikkia näkemyksiäsi.

Voimia Sinulle!

4 tykkäystä

Eikö ortodoksinen pappi saa erota?!?Ja jos eroaa, pitääkö tosiaan luopua pappeudesta?!?

En muista kenen lausahdus tämä oli, mutta “ne kirotut kanonit”…

Nämä käsitellään yksittäistapauksina. Tässä taitaa olla kuvattuna varsin hyvin nykyinen tilanne:

Historiallinen päätös: Papiston toinen avioliitto ei enää täysin mahdoton | Suomen ortodoksinen kirkko

Perinteinen menettely taitaa olla, että eron myötä pappeus menee. Nykyään on toki muutakin menettelyä.

Hyvä, että asiat muuttuvat (sic!), esim. leskien uudelleen avioitumisen kohdalla. Ei oteta liian kirjaimellisesti yhden vaimon mies -perinnettä.

Itselleni on ihan okei palautua maallikoksi. Ratkaisu on harkittu ja arvojeni mukaista. Olen sinut sen kanssa.

3 tykkäystä

Väistämätöntähän muutos on, Jumala itse lienee ainoa muuttumaton. Ortodoksisessa kirkossa muutokset ovat onneksi (?) niin hitaita, että kaltaiseni fossiilitkin pysyvät mukana kyydissä :grinning:.

Mutta pääasia, että itse olet sinut asian kanssa. Muiden mielipiteillä ei ole väliä.

1 tykkäys

Teologisesti tarkasti taustoitettu linjaus gluteenittoman ehtoollisleivän mahdolliseen käyttöön:

”Ottakaa vastaan” ‒ mitä on hyvä tietää ehtoollisleivästä ja keliakiasta | Aamun Koitto

Seikkaperäinen artikkeli Moskovan kirkon huseeraamisesta väärässä maassa:

Seura selvitti Moskovan ortodoksisen kirkon erikoiset käänteet Helsingissä

1 tykkäys

Pasifismi on harhaoppi, sanoo patriarkka Kirill. Eikä itse asiassa ainoastaan sano, vaan tämän harhaopin vuoksi on jo kirkollisen oikeuden päätöksellä erotettu pappisvirasta Ioann Burdin -niminen pappi Kostroman kaupungista. Aikaisemmin hänet on tuomittu “Venäjän Federaation asevoimien diskreditoimisesta” ja “kehotuksista haitata armeijan käyttöä”, kun hän oli saarnassaan tuominnut “Ukrainan veljesmurhan”.

3 tykkäystä

Surullinen tapaus tämä Kirill…Mutta onko koko Venäjän ortod. kirkko samassa jamassa?!? Toisaalta: näin käypi, kun valtio ja kirkko ovat liian läheisissä suhteissa.