Ortodoksinen kirkko ja usko

Sana sitä, sana tätä, sana tuli, sana meni, sana se, sana tämä.

1 tykkäys

Hassua. Kun olen ortodoksipapin kanssa toimittanut yhdessä vaikka kylvön siunauksen, niin kyllä meille on passannut puolin ja toisin toivottaa siunausta erotessa.

Että semmoista tällä kertaa. En loukkaannu, ei se ole minulta pois jos joku ei halua siunausta toivotettavan.

D

1 tykkäys

Sana sitä, sana tätä, sana tuli, sana meni, sana se, sana tämä.

Mitenkähän tämä liittyy siihen, että kauniiksi lopuksi voi toivottaa toiselle siunausta. Tarkoitatko että pappi voi niin sanoa mutta maallikko ei.

En laita kysymysmerkkiä. Huomenna on tentti ja lukemista on vielä. Pastoraalisestikaan ei ole viisasta jatkaa tätä.

D

Sana sitä, sana tätä, sana tuli, sana meni, sana se, sana tämä.

Tämä voisi olla yksi mahdollinen tie, kirkkojen ykseyteen. Lutherhan ei ainakaan sanallisesti halunnut luoda omaa kirkkoa. Saattaa olla kuitenkin niin, että hänen kirjoitusten tulkinta ja henki puhui toista kieltä.

Tämäkin on varmasti totta. Luterilaisilla on ollut ja tulee olemaan tulevaisuudessa enemmän ekumeenista yhteyttä katolisuuteen. Monet katolliset teologit myös näkevät asian niin, että luterilaisuus on jo nyt osa katolisuutta, tosin vähän harhassa. Katoliset haluavat varovasti saada aikaan positiisen muutoksen ja luterilaisten palaamisen, äiti kirkon helmaan.

Sana sitä, sana tätä, sana tuli, sana meni, sana se, sana tämä.

Mielenkiintoinen “profetia”, myös Afrikassa on menossa monenlainen eri kristinuskon muunelmista koostuva ja virtauksista nousevia seurakuntia.

Olen liputtanut yhden kerran. Viittasin foorumin sääntöihin, sieltä voi katsoa mikä meni pieleen.

En ole harmonisoimassa mitään. Minulla ei ole siihen valtaa. Mutta olen pyrkinyt puhumaan aiheesta kuin aiheesta kirkkokuntien näkemyksiä kunnioittaen.

Minä olen sanonut joskus kärkkäästi, sinusta enimmäkseen, tai oikeastaan keskustelutyylistäsi. Siitä ovat muutkin huomauttaneet. Vastasin mm. kun kysyit mikä tyylissäsi on pielessä. Et kommentoinut, mutta nyt olet kuittaillut minulle useassa yhteydessä.

Sinulla on oikeus liputtaa epäasiallisia viestejäni.

D

Minulle on käynyt…Ollessani Valamossa talkoolaisena, pyysin sujuvasti siunausta papilta joka päivä :smile:

En tiedä onko tässä kirkkokunta- vai persoonaero, mutta mun kokemuksen mukaan ajatus että kukaan ei pidä, ei todellakaan tee hyvää sielulle. Joskus on käynyt niin, että on tullut tietoiseksi siitä että joku on ollut tyytymätön vaikka ei ole sanonut sitä, ja siitä sitten alkaa ajattelemaan, että varmaan kaikki muutkin suhtautuvat muhun negatiivisesti mutta kohteliaisuuttaan eivät sano sitä ääneen. Siitä tulee sitten sellainen paranoidi kierre kun alkaa tulkita kaikkia ihmisten tekemisiä olemaan merkkejä siitä, että he oikeasti vihaa mua ja oon ihan kauhea ihminen. Se ei ole terve ajattelutapa eikä se myöskään ole kristillinen ajattelutapa, että olettaa muista ihmisistä aina negatiivista. Yhdenlaista pahan ajattelemista toisista tavallaan.

1 tykkäys

Ortodoksisessa kirkossa on todellakin niin, että pappi voi toivottaa maallikolle siunausta, mutta maallikko ei voi toivottaa sitä papille. Siunaus tulee Jumalalta papin kautta maallikolle.

Aina oppii uutta. Voiko maallikko toivottaa siunausta maallikolle? Tarkoitan nyt siunauksella sellaista “Siunausta” hihkaisua erottaessa.

D

Maallikko voisi hihkaista.

Yleisellä tasolla (kommentoimatta siis nyt yksittäistä henkilöä) voinee sanoa, että kaikenlainen oman itsensä ympärillä pyöriminen voi kasvaa hengellisesti ongelmalliseksi, tapahtui se ‘hyvässä’ (olenpas erinomainen ihminen, kaikki pitävät minusta) tai ‘pahassa’ (olenpas kurja ja kelvoton, kukaan ei pidä minusta). Kaikilla on varmaan jossain määrin kokemusta molemmista – ihminen kaipaa luonnostaan muiden hyväksyntää ja pelkää torjutuksi tulemista. Voi kuitenkin pitkällä tähtäimellä yrittää vaikuttaa siihen, paljonko antaa tuollaisille asioille valtaa omissa ajatuksissa, vai pyrkiikö keskittymään toisiin, ajattelivat he minusta niin tai näin.

3 tykkäystä

Hmmm… Eikö luterilainen pappi ole ortodoksille maallikko?

D

Joo, mutta näissä asioissa varmaan pätee ekumeeninen kohteliaisuus.

Jos olen ortodoksille maallikko, niin tarkoittaako tuo sitä, että ortodoksi on kohtelias ollessaan toivottamatta siunausta?

D

1 tykkäys

Kuten tiedät, ortodoksisen kirkon silmissä luterilainen pappi ei ole pappi.