Ortodoksinen seksuaalietiikka

En ota kantaa enkä etenkään olev vastuussa hänenkään sanomisistaan.

En pidä menettelyäsi hyväksyttävänä. Sinulla saa olla eri käsitys.

( kirjoittaja lähtikin saunaan)

Mitä ei-hyväksyttävää omalla nimellä jullkaistun julkisen kommentin lainaamisessa on?
Larikka sanoo omaa nimittelyään (räsäsläiset)huonoksi, kun toinen henkilö siitä huomauttaa. Sitten hän kuitenkin kuvailee Leppäsen arvostelijoita juuri noilla sanoilla mitä tuossa näkyy.

Minua kiinnostaa oikeasti tämä ristiriita, josta kirjoitin jo aiemmin. Ei ole tarvetta sotkeutua ort. kuvioihin eikä leimata ketään. Ihan itse ihmiset oman nimensä liittävät julkiseen keskusteluun. Minä ihmettelen tätä ilmiötä. Vapaus kirjoittaa on hyvä, mutta mihin sitä käytetään? Yhteisymmärryksen ja kunnioituksen lisäämiseksi? Eipä siltä näytä.

Olen sitä mieltä että toisten keskustelua ei tule jakaa, vaikka se olisi laillistakin, mikäli se näyttää tarkoitetun jonkun ihmisryhmän sisällä pysymään. Minusta tässä tapauksessa ei ollut tuosta kyse. Pyrkimys on ehkä osittain lisätä ns suvaitsevaisuutta, mutta toiminta kääntyy tuota pyrkimystä vastaan.

2 tykkäystä

Kyseessä oli yksityishenkilön fb-sivusta jossa voivat keskustella hänen ystävikseen hyväksytyt. Näin ymmärsin, voin kysyä ihan henk.koht. kun niihin satun kuulumaan.

Kysyppä samalla tuosta “räsäsläisyydestä”. Mitä se tarkoittaa? Sitä että sanotaan Jumalan rakastavan kaikkia, mutta ei kaikkea mitä ihmiset tekevät?

D

Minä katsoin että postaus on julkinen. Onko se muutettu?
Ainakin minä määrittelen samassa paikassa jutut joko kavereille tai kaikille avoimiksi.

1 tykkäys

Miksi tältä ( jonka privaattisivulla keskustelu käytiin) pitäisi kommentoida arkkimandriitan epäonnistunutta sananvalintaa?

Eihän hän puhunut tuosta poliitikosta ymmärtääkseni mitään vaan piti hienona lukukokemuksena piispa Leppäsen kirjaa.

Sori ymmärsin väärin että olet arkkimandariinin ystävä. Jännästi tämä juttu kääntyi julkisuuskikkailuksikikkailuksi siitä mitä saa julkista tai mitä ei. Se mikä somessa sanotaan on julkista. Tämä on oikeudessa koeteltu mm poliisien tapauksessa.

D

1 tykkäys

Julkista toki.

Siitä onko yksityishenkilön seinällä käytävän keskustelun julkinen levittäminen ilman asianosaisen lupaa hyvien tapojen mukaista voi olla kiistanalaista.

Edellä jo kerroin, mikä olisi minusta väärää lainaamista. Ei lainvastaisuus ole minustakaan ainoa kriteeri ja ymmärrän hyvien tapojen päälle.

Onko fb muuttanut käytäntöjään? Kyllä tuossa yhteisen ystävämme julkaisussa edelleen seisoo maapallo symbolina. Ei se kaverisymboli.

Vielä tärkeämpää on miettiä sitä miksi ko papilla pitäisi olla kritiikin ulottumattomissa oikeus leimata erittelemättä ja muutamalla negatiivisella sanalla “räsäsläiset”.
Mikä sinua tässä lainauksessani oikeastaan harmittaa? Jos mielestäsi Larikka saa leimata julkisesti, miksi se pitäisi salata?

Menee sivuun hiukan, mutta tosiasiassa Räsästä puolustaa varsin monipuolinen ja keskenään erimielinen joukko ihmisiä. Yhteisen kaverimme seinälläkin keskustelee varsin asiallisia henkilöitä joista jotkut ovat Päivin puolella, toiset eivät. On aika hölmöä että hänen nimeään käytetään synonyymina ummehtuneisuudelle, ankeudelle jne.

5 tykkäystä

Isä Andreas piti ilmaisua " räsäsläiset" huonona. Miksi sinä levittelet sitä?

En ole hän. Neuvon olemaan suoraan yhteydessä häneen jos on kysyttävää.

Kuten sanoin, Larikka on mielellään arvostellut ja nimitellyt ennenkin. Hän ei mitenkään pyydä anteeksi nimittelyään vaan selittää sitä.

Sinun ei tarvitse pitää hänestä.

Nämä henkilöarvostelut voisivat modet siivota pois. Eivät liity ortodoksiseen seksuaalietiiikkaan mitenkään. Off-,topic?

Onhan tämä off topic tarkkaan ottaen.
Siivosin henkilöstä tulevaan vaikutelmaan liittyvän lauseeni pois.
Saa poistaa tai siirtää koko keskustelunkin minun puolestani.

Foorumin kannalta tässä on ehkä pari relevanttia pointtia:

1. Mauriina kertoi Ambrosiuksesta
piispailmiö

Meillä Helsingin hiippakunnassa oli lisäksi piispana metropoliitta Ambrosius, joka oli “ekumeeninen” ja mukana pride-liikkeessä… Kun sitkeästi valitimme patriarkalle Ambrosiuksesta, saimme hänet syrjäytetyksi. Patriarkka ei erottanut häntä, vaan salli hänen skandaalin välttämiseksi vetäytyä eläkkeelle, vaikka hän silloin (muutama vuosi sitten) oli ja on kai vieläkin työkykyinen.

Tähän on ulkopuolelta mielestäni oikein kysellä, jatkuuko samantyyppinen asetelma toisen tai toisten pappien osalta. Ymmärtääkseni piispahankkeitakin on näet liittynyt useissa paikoissa palvelleen Larikan uraan. Korostan taas ettei tämä ole ortodoksisuuden kritiikkiä, vaan yritystä hahmottaa tilannetta.

1. Lainaukseni on julkisesta keskustelusta, somesta kylläkin. Yleisestikin on hirveän iso kysymys, miten tulisi kristittyinä toimia tässä viestien maailmassa - vai onko se viestien helvetti? Millaiset rajat pitäisi asettaa itselle, ja ketä tulisi kunnioittaa? Jatkan tästä ehkä toisaalla.
2 tykkäystä

Suhtautuisin kriittisesti ja olisin tekemättä johtopäätöksiä siitä, että joku nimimerkki kertoo netissä jostakin henkilöstä tai hänen tekemisistään jotain ilman lähteistystä.

Olet itse uusi nimimerkki täällä, josta ei tiedetä edes oletko mies vai nainen. Minä sen sijaan olen kirjoittanut tälle foorumille jo willleniaanisella kaudella ainakin vuodesta 2016 alkaen. Jokainen löytänee helposti lähteet Ambrosiuksesta ja pienellä vaivalla Larikastakin.

Kaikille yhteisesti: Andreas (Antti) Larikka on Kreikassa vihitty pappismunkiksi ja arkkimandriitaksi. (Arkkimandriitta vastaa rovastin arvoa munkkipapistolla) Jostain syystä hän on muuttanut Suomeen takaisin, mutta kuulunee edelleenkin sen luostarin veljestöön, jossa hänet on vihitty munkiksi. Toimii nykyään naisluostarimme pappina. En tunne häntä henkilökohtaisesti, mutta olemme tavanneet yhteisten ystävien luona.

Täällä ihmeteltiin miksi jotkut ortodoksit (jopa papiston jäsenet) tukevat luterilaisen kirkon piirissä toimivaa Yhteys-liikettä, joka ajaa homojen avioliittoon vihkimistä evlut kirkossa ja ylipäätänsä seksuaalisten vähemmistöjen oikeuksia kirkoissa ja yhteiskunnassa. Usein heillä on ns oma lehmä ojassa. Monet luostariin menneet henkilöt omaaavat itse homoseksuaalisia taipumuksia. Selibaatissa elettäessä sillä ei ole merkitystä onko hetero vai homo. Yhteiskunnallisisa kannanotoissa tämä voi kuitenkin vaikuttaa, varsinkin nyt kun on muotia identifeettipolitiikka.

Munkit helposti pitävät tavallista perhe-elämää ristinä, tylsänä ja ankeana. Päivi Räsänen edustaa perheellistä ihmistä politiikassa. Hän on onnellisessa avioliitossa, suurperheen äiti ja monen lapsenlapsen mummi, lääkäri ja kristitty poliitikko. On väärin, jos huumorintajuisesta, mutta vakavia asioita esillä pitävästä Päivistä tehdään jonkinlainen “ankeuttaja”. Samalla tavalla perheelliset voivat pitää toisenlaista elämää ankeana tai tyhjänä.

Perheellisillä ihmisillä asenteisiin vaikuttaa se, jos omissa lapsissa tai muissa läheisissä on poikkeavia. Sitä alkaa jotenkin ymmärtää poikkeavuutta, kun on sen kanssa tekemisissä. Emeritusarkkipiispa Mikko Juva kannatti Yhteys-liikettä, koska hänen Kersti-tyttärensä on lesbo. Tytär liittyi meidän kirkkoomme, vaikka kai jossain vaiheessa hän mietti myös anglikaaniseen kirkkoon liittymistä (puoliso anglikaani) En tiedä onko hän enää ortodoksi. Tämä asia on julkinen. Siitä on ollut Kotimaa-lehdessäkin. Samalla tavalla se on monilla ortodokseillakin.

2 tykkäystä

Metropolliitta Ambrosius on ollut pitkään eläkkeellä ja arkkimadriitta Andreas on Lintulan naisluostarin pappi.

Täällä, kun otsakkeena on ortodoksinen seksuaalietiikka, pohditaan onko arkkimandriitta metropoliitan fani? Täh?

Nettijuoruihin neuvon suhtautumasn kriittisesti. Aina voi kysyä henkilökohtaisesti.

Kyllä juoruilu meidän kirkossa tapahtuu ihan livenä eikä netissä. En käytä ns somea eikä moni muukaan vanha ihminen. Tämä moderoitu siisti keskustelupalsta ei mielestäni ole sitä.

Ambrosiuksen piispuus aiheutti sen, ettei mistään kirkossamme voi enää keskustella julkisesti, ei esim nyt käsiteltävästä aiheeesta. Omassa seurakunnassamme pappeja siirrettiin vastoin tahtoaan kirkosta toiseen Ambrosiuksen aikana ja piispan siunauksesta. tällöin kyseessä olivat konservatiivipapit. Esipaimen Ambrosius ei suostunut vastaamaan, kun Kolminaisuuden kirkon papit kysyivät häneltä saako avoliitossa tai homoliitossa eläviä päästää ehtoolliselle. Olisi edes vastannut, ettei piispainkokous ole vielä päättänyt asiaa.

Kestää kauan toipua Ambrosiuksesta, eihän hän ole olllut eläkkeellä kuin vasta vuodesta 2017. Siis aika vähän aikaa. Itse olen ollut eläkkellä vuodesta 2015. Aika on suhteellinen käsite. Olen ollut ortodoksi yli 50 vuotta . Minusta se on lyhyt aika. Nuorena asiat näkee toisin.

2 tykkäystä

Kirkossa kannattaa keskittyä rukoukseen juoruilun sijaan. Erityisesti esipaimenet ja paimenet tarvitsevat rukouksiamme.

Sekä livenä että netissä kannattaa kavahtaa kaikkea mikä rikkoo Kirkon ykseyttä ja luo eripuraa ihmisten välillä ( Matt.7:15).

1 tykkäys

Minusta väärä opetus rikkoo ennen kaikkea kirkon ykseyttä. En harrasta juorujen kuuntelua enkä niiden levittämistä.

2 tykkäystä