Tässä ihan kokonaan uusi näkökulma tähän vastakkainasetteluun. Pahoittelen, että esitän sen piiiitkänä sitaattina. Kerron sitten, että mitä siitä on tarkoitus poimia ja käsittää. Minulla siis venyy ja venyy Order and History III:n lukeminen. Mutta säännöllisin väliajoin siellä tulee vastaan hyviä ajatuksia.
Eric Voegelin, Order and History III: Plato and Aristotle, sivu 280, 281
Within the boundaries drawn by the myth of the cosmos, the position of Plato evolves from the Republic to the Laws in a manner that can be best elucidated by comparison with the evolution from the Sermon on the Mount to the function of the institutionalized Church. The counsels of the Sermon originate in the spirit of eschatological heroism. If they were followed by the Christian layman to the letter among men as they are, they would be suicidal. The Sermon is addressed to the disciples of the Son of God, to his mathetai, much as the Republic appeals to the disciples of the son of god Plato. While the counsels of the Sermon cannot become riddles of social conduct in the world as it is, they are nevertheless the substance of Christian doctrine. If they and their guidance were removed from Christianity, the power center that makes it an effective historical reality would be destroyed. Since the Sermon is unbearable in its purity, the Church infuses as much of its substance as men are capable of absorbing while living in the world; the mediation of the stark reality of Jesus to the level of human expediency, with a minimum loss of substance, is one of the functions of the Church. Likewise, in the Republic Plato speaks with divine authority when he calls up his disciples for the radical conversion, the periagoge, a call that presupposes that man is capable of following it. This conviction that the appeal can find response is waning in his later years. An evolution takes place that parallels in Christianity the transition from Jesus to Saint Paul; in the Laws Plato has arrived at the Pauline, ecclesiastic compromise with the frailty of man. In the heroic appeal of the Republic Plato himself appeared as the leader of his people; his own divine reality was to guide them toward their regeneration. Now Plato has proved too great. The people cannot stand the naked reality; their existential potency is so low that they can look at it only through the veil of his prooemia. In the Laws Plato appears as the ecclesiastic statesman. He has withdrawn the direct existential appeal; his own person is blotted out; an “Athenian Stranger,” a man “who has knowledge of these things,” develops a plan and the motivations for theocratic institutions that will be bearable to men as they are. All that is left of the Republic is its spirit; the divine sermon recedes into the place of the heroic counsel; and of the spirit there will live in the institutions no more than is possible.
Tässä keskustelussa on vertailtu protestanttista ja katolista uskoa siten, että protestanttisessa ajattelussa usko on ensisijaisesti puhdas idea. Siinä, kun ihminen “uskoo”, hän ei varsinaisesti edes usko, vaan Jumala uskoo hänen puolestaan. Eli vaikka Jumala inkarnoitui Kristuksessa, niin usko sinänsä ei inkarnoidu missään.
Tässä valossa näyttää hyvin ristiriitaiselta, että katolisessa uskossa tehdään kaikenlaisia ilmiöiden (aistimusten, tapahtumien, esineiden) maailman juttuja. Esimerkki tästä ovat kaikki katoliset sakramentit rippiä ja avioliittoa myöten. Sillä eihän ilmiöiden maailmasta käsin voi ideoiden maailmaa täydentää, aivan kuin meidän puhumisemme ja tekemiselle täällä muuttaisi Jumalan todellisuutta jotenkin. Se näyttää ja kuulostaa taikauskoiselta toiveajattelulta ja täysin takaperoiselta, että epätodellisempi (luotu maailma) voisi muuttaa todellisempaa (luomatonta maailmaa).
Valo on kuitenkin tarkoitus käsittää päinvastaisella tavalla. Uskon ydin, jonka Kristus tuli ilmoittamaan, ei ollut kuolema ja ylösnousemus. Uskon ydin on Vuorisaarna. Kristuksen kärsimys ja ylösnousemus ovat vain tapa (tai jopa tapa, eli ainoa mahdollinen, paras ja täydellinen), jolla Vuorisaarnan inkarnoituminen tulee mahdolliseksi. Usko on uskoa vain niin paljon kuin se tulee lihaksi Jumalan kansassa eli Kristuksen seurakunnassa.
Usko pelkkään syntien anteeksiantoon on uskoa välineeseen vailla tarkoitusta. Uskon ei ole tarkoitus muuttaa Jumalan todellisuutta, vaan kaikki lopulliset lupaukset koskevat sitä, miten Jumala tulee muuttamaan ihmisten todellisuutta.
Ironista se, miten monta kertaa olen kuullut evankelisten luterilaisten hehkuttavan sitä, miten muissa uskonnoissa ihminen yrittää päästä Jumalan luo, mutta kristinuskossa Jumala on tullut ihmisen luo. Tämä ilo näyttää rajoittuvan pelkkään pistäytymiseen, jonka jälkeen kristityn on kuitenkin tarkoitus vain haikailla Jumalan luo. Eikä niin, kuten on selvästi luvattu, että Jumala tulee olemaan ihmisen kanssa lopullisesti.