Paavi Franciscus vierailee Ruotsissa 2016

Herätys on väkevä!

D

1 tykkäys

En näe vielä mitään väkevää herätystä, kuten @Diakoni,
mutta toivon elävän Jumalan sanan leviävän median välityksellä, jotta voimme sanoa edes tämän: "Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!

MTV3: Suomen kirkko paavin kanssa jumalanpalveluksessa: “Sotakirveet haudattu”

Tökkii kohtalaisen paljon tuollainen ilmaus, jossa ev.-lut. kirkkoa nimitetään “Suomen kirkoksi”. Juuri tällaisissa ilmauksissa näkyy enemmistön harjoittama syrjivä kielenkäyttö vähemmistöjä kohtaan. Suomen ev.-lut. kirkko ei todellakaan ole mikään “Suomen kirkko”, joka edustaisi koko maata ja kaikkia sen kansalaisia.

Jutussa haastateltu luterilainen kirkkoneuvos Kimmo Kääriäinen toteaa:

– Se, että paavi yhdessä Luterilaisen maailmanliiton kanssa tulee juhlimaan sitä, että ensi vuonna täyttyy 500 vuotta tästä reformaation eli uskonpuhdistuksen alkamisesta, ja nyt ollaan vanhat sotakirveet haudattu sillä tavalla, että voidaan viettää tällainen yhteinen muistojuhla.

Oliko se @Max , joka sanoi, että kyse ei ole juhlasta, sillä reformaatiossa ei ole mitään juhlimista? Luterilainen kirkkoneuvos näkyy olevan toista mieltä.

Se on Suomen kirkko.

Minun on ollut vaikea ymmärtää niitä syitä, jotka vievät ortodoksi-kristityn ilon ja rauhan sijasta jatkuvaan oppositioon, jopa negatiivisuuteen.
Ihan niin kuin joku suuri eurooppalainen valtio, joka on jatkuvasti ollut pienten
1 miljoonan asukkaan pullukoiden tai aina 3 -4 miljoonan tsuhnan hirveästi uhkaama - ilman hetkenkään levon tai rauhan päivää.

Raamatusta tulee esiin ihan erilainen henki: Nainen joka löysi kadonneen pikkurahan, kutsui kaikki kylänsä naiset sitä juhlimaan.

Minä ainakin soisin mielelläni, että kun on päästy pahasta ja huonosta eroon.,
pimeydestä valkeuteen, se näkyisi ilona ja riemuna - ja Hengen innoittamana rakkautena niitä raukkoja kohtaan, jotka vielä murheen alhossa vaeltavat.

Ei se ole. Tällä hetkellä n. 72 % suomalaisista kuuluu Suomen ev.-lut. kirkkoon, ja suunta on laskeva. Pääkaupunkiseudulla ehkä puolet lapsista kastetaan, joten luterilaisuus on siellä muuttumassa vähemmistöksi. Esimerkiksi Kallion seurakunnan alueella luterilaisten osuus väestä on jo alle 50 prosenttia. Miikka Ruokanenhan arvioi, että ev.-lut. kirkko tulee olemaan vähemmistökirkko Helsingissä vuoteen 2020 mennessä. On siis turha väittää, että luterilainen kirkko olisi “Suomen kirkko”.

Modet jakakoot tämän uudeksi ketjuksi, jos näkevät tarvetta. Omasta puolestani off topicille ei ole tämän suurempaa tarvetta. Kunhan mainitsin toimittajan huonosta ja syrjivästä kielenkäytöstä.

1 tykkäys

Ktselin tuota ekumeenista rukoushetkeä. Ei ollut kyllä oikein minun mieleeni noin toteutukseltaan. Pikkutytöt, jotka sytyttelivät kynttilöitä olivat minusta melkoisen kiusallista.

Sen sijaan yhteyden etsiminen lämmitti.

Nooh, Suomea on myös Kehä III:n ulkopuolella. ja siellä evlut kirkkko on Suomen kirkko, joka edustaa 2/3 suomalaisista.

Jos Kalliossa vain puolet lapsista kastetaan evlut kirkkoon, on se silti enemmistö.
Tuskin mikään muu kirkko saa 51 prosenttia lapsista.

Adventtikirkko, Helluntaikirkko, ne ovat tosi pieniä vähemmistökirkkoja, mutta eivät ne koskaan sure sitä, että Evlutia sanotaan Suomen kirkoksi.

Timo, ei Kallio ole Suomen napa, eikä vielä Helsinkikään, tuo 72% pitää sisällään noin 4milj. Suomalaista.
Lähentyminen oli Paavi Fanciscuksen sanoma juuri päättyneessä Jumalanpalveluksessa.
Jeesus sanoi jotenkin näin," siitä teidät tuntee opetuslapsikseni, että teillä on keskinäinen rakkaus".

1 tykkäys

No vaikka mää oon itse evl.fi jäsen, niin en kyllä pidä ollenkaan hyvänä sitä, että käytettäisiin nimitystä “Suomen kirkko”. Ihan jo senkään takia, että se ei ole sen nimi. Ruotsissa on Svenska kyrkan ja briteissä Church of England, mutta Suomessa ei olla mun tietääkseni koskaan käytetty tuollaista nimitystä, koska kansankirkkoja on kaksi. Ja vaikka olisi vain yksikin, niin mun mielestä “maan x kirkko” on väärällä tavalla yksinkertaistava ja vähemmistöt unohtava tapa nimetä kirkkokunta, jos maassa on yksikin kristitty joka edustaa eri tunnustuskuntaa. Siitä tulee sellainen olo, ikäänkuin ei pidettäisi muita kirkkoja oikeina kirkkoina tai muita kristittyjä kristittyinä.

3 tykkäystä

Minua tuo ei juurikaan haittaa. “Suomen kirkko” puuhastelkoon Suomen rajojen sisällä, kun katolinen ja apostolinen kirkko levittäytyy yli maan piirin.

Suomen kirkko vrt. Katolinen kirkko Suomessa.

Tuo ilmaus ei ole suomen kieltä.

Ihan ymmärrettävältä tuo minusta vaikuttaa.

1 tykkäys

Eikö tuo nyt mennyt aika tiukalle? Kun yhteen vedit rajan?
Jos koulussa on yksikin muslimi, ei suvivirttä saa juhlassa laulaa.
Sitä kohti se kehitys menee.
Svekomaanit ottivat aikoinaan käyttöön sanan finländare, mutta se oli kuumaa kielitaistelun aikaa, eikä haluttu olla suomalainen.

Se on sinulle ymmärrettävä, koska osaat suomen lisäksi indoeurooppalaisia kieliä. Normaalikieliopin mukaan ‘Suomen kirkko’ ja ‘kirkko Suomessa’ tarkoittaisivat samaa, mutta jälkimmäinen ilmaisu on eräänlainen käännöslaina.’

Se on karkea svetisismi. Ja kun sitä yrität taivuttaa, huomaat, että se tuottaa aivan käsittämättömiä muotoja.

Voin tehdä viestistäni vieläkin ymmärrettävämmän:

Suomen kirkko vrt. Katolinen kirkko.

Toinen toimii vain Suomessa, toinen Suomen lisäksi koko maailmassa.

Teologisesti katsoen on olemassa vain yksi kirkko. Jos siis mainitsemasi Katolinen kirkko on se, mikä se sanoo olevansa, niin sitten tuo “Suomen kirkko” on kirkon ulkopuolella.

Tai sitten ilmaus “Suomen kirkko” tarkoittaa maailmanlaajuisen kirkon sitä osaa, joka on Suomen sisäpuolella. Tässä mielessä et varmaan halua tunnustaa luterilaista kansankirkkoa “Suomen kirkoksi”, koska olet itse sen ulkopuolella. Olen siis samaa mieltä kuin @Anskutin: luterilaisen kansankirkon ei pitäisi käyttää itsestään nimitystä “Suomen kirkko”, ellei se sitten halua julistaa muiden tunnustuskuntien (ja luterilaisten vapaakirkkojen) olevan kirkon ulkopuolella.

Voe tokkiinsa tätä saivar…, en paremmin sano.
Pian alkaa mennä ihan hengettömäksi.

Kun äijät oli rintamalla ja lukivat jostain lehdestä, että kirkko tai Suomen kirkko sanoo sitä sun tätä, olis varmaan pitänyt selittää, että se on maailmanlaajuisen kirkon osa, mutta ei se osa, jonka Katolska kyrkan i Finland ymmärtää kirkon suomalaiseksi osaksi…

Ranskalainen Famille Chrétienne -lehti arvioi paavin Ruotsin vierailua varsin maltillisesti, etten sanoisi tervejärkisesti.

Ensi silmäyksellä näyttää siltä, että koskaan aikaisemmin eivät katolinen kirkko ja Ruotsin luterilainen kirkko ole olleet yhtä etäällä toisistaan. Naispappeus, homoavioliitto ja liberaaliteologia ovat leventäneet kuilun suunnattomaksi. “Niin harmillista kuin se onkin, mielestäni välillämme on nykyään enemmän erottavia kuin yhdistäviä tekijöitä”, arvioi isä Frederik Heiding, Uppsalassa asuva jesuiitta, Ruotsin luterilaisesta lähtöisin oleva käännynnäinen. [käännös minun]

Toisaalta artikkelissa muistutetaan, että Ruotsin kirkko ei ole ainoa luterilainen kirkko maailmassa. Minä opin tästä jutusta niinkin yllättävän triviaalitiedon murusen, että maailman suurin luterilainen kirkkokunta löytyy - Etiopiasta! Professori Googlelta varmistan tämän tiedon, ja toden totta, Mekane Jesus -kirkossa on yli seitsemän miljoonaa jäsentä ja se on moraaliteologisesti varsin lähellä katolista kirkkoa; ainakin paljon lähempänä kuin Ruotsin kirkko, mihin ei tosin paljoa vaadita…

2 tykkäystä

Ei kai sinun tarvitse moiseen ryhtyä? Et liene kovin välittömissä tekemisissä minkään rintaman kanssa. Voi olla että ne “äijät” siellä eivät tarvinneet tuollaista holhousta silloin eivätkä tarvitse näin postuumistikaan.

1 tykkäys