Päivän raamatunteksti

Alkuseurakunnassa pakanoiden keskuudessa oli joo kiistoja. Tämä sai alkunsa ympärileikkauksen vaatimuksesta.
Apostolien teot 15
“28. Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän kannettavaksenne pidä panna mitään taakkaa. Annamme ainoastaan nämä välttämättömät ohjeet:
29. karttakaa epäjumalille uhrattua lihaa, samoin verta ja sellaista lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureutta. Kun näitä vältätte, kaikki on kohdallaan. Voikaa hyvin.”

Samoin adventisteilla on hyvä peruste, miksi lepopäivän tulisi olla lauantai eikä sunnuntai niin kuin me olemme perustellusti Kristuksessa valinneet.

(Ihmiset ovat luonnostaan ja parantumattomasti lain alaisia eivätkä ymmärrä armoa ja vapautta oikein. Jumalan edessä kukaan ei ole oikeassa eikä pysty täyttämään (edes tietämään) Jumalan tahtoa asioissa lopullisesti. Antinomismia tahdon rikkominen ei ole, vaan perisyntiä.
Kuka laittaa jotakin lisää (omaansa) armon päälle, pilaa ja saastuttaa kaiken. Tässä Luther on aivan ja viisaasti oikeassa ja muiden tulee se tunnustaa.
Silti ei ole lupa ehdoin tahdoin syntiä tehdä. Ihminen voi pettää oman ja muiden sydämen helposti, mutta ei Jumalan koskaan (Ananias ja Safira).
On siis tuhoisaa turhentaa Armo. Antinomismia on vain liberaaleilla ja uskottomilla. Siksikin tuomiovalta on yksin Jumalalla myös homo - ja naispappeus asioissa. Kaikki homot eivät pysty omaa parannusta tekemään jne. Silti ei tietenkään kaikkea voi hyväksyä käytännössä. Armo kuuluu kuitenkin kaikille uskoville. Eikä itsensä parempana pitäminen ole kristillistä alkuunkaan.)

Vain syntinen voi pelastua Kristuksessa.

Päivän Sana

04.07.26

Hän, joka oli sanonut heille. – Tässä on lepopaikka. Sallikaa väsyneiden hengähtää, täällä on lepo ja virvoitus. Mutta he eivät tahtoneet kuulla. Niinpä Herran sana on oleva heille vain tätä. Muista aina, muista aina, mieleen paina, mieleen paina hiukan sitä, hiukan tätä! Ja niin he kulkiessaan kompastuvat ja loukkaantuvat, tarttuvat ansaan, jäävät kiinni. Jes. 28.12–13

Jos kristinuskosta tulee maailmanparantamisen ideologiaa, käy juuri niin kuin Jesaja kuvaa. Uskosta tulee tekemistä, tosiasioiden latelemista ja muutoksen vaatimusta. Uskon lepo jää sivuun ja peittyy monen touhun alle. Kaikki hyvä, mitä kristinusko on tähän maailmaan ja ihmisten elämään tuonut, on noussut uskon ydinsanomasta. Ensin on löytynyt Jumalan armo Kristuksessa. Siitä syntynyt ilo on laittanut liikkeelle viemään sanomaa toisille. Samasta ilosta on noussut auttamisen halu ja itsensä alttiiksi laittamisen mieli. Maailmanparantaminen voi tuoda hetken mielihyvää ja kansan suosiota. Pysyvä muutos tapahtuu kuitenkin sydänten tasolla. Sen saa aikaan evankeliumi Jeesuksesta. Evankeliumin joutuessa marginaaliin loppuu kärsivien rakastaminenkin. Itsekkyys astuu tilalle, ja sen hedelmän me hyvin tunnemme.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä huolta vailla.

1 tykkäys

Täyttä evankeliumia tarvitaan täälläkin opin keskellä!

Päivän Sana

05.07.26

Jeesus Kristus on sama eilen, tänään ja ikuisesti. Hepr. 13.8

Vapahtaja on aina sama ja muuttumaton, Raamattu on sama, ja armonvälineet ovat samat. Jumalan pelastusteot ovat vakaat ja pysyvät. Jumalan teoissa ja tahdossa mikään ei ole muuttunut. Vain me ihmiset olemme vieraantuneet entistä kauemmaksi Tekijästämme, ja Raamattuun perustuva usko on yhä harvinaisempaa. Vastoin monien käsitystä uskossa eläminen ei ole elämänilon puristumista ei-sanaan, se ei ole käskyjen ja kieltojen alla vaeltamista, vaan Jumalan lupauksiin suostumista. Jumalan sanaa seurattaessa päällimmäiseksi jää aina armon evankeliumi. Jeesus tuli ihmiseksi siksi, että hän voisi olla elämämme ilo, lohdutus ja rauha. Siksi hän otti vaatimattoman muodon, kuoli ja nousi kuolleista. Hän tahtoo meidän elävän anteeksiantamuksen vapaissa tuulissa, joissa on ikuisen elämän lupaus. Tunteaksemme Paimenemme sydämen äänen paremmin luemme Raamatun sanaa, juurrumme sen opetuksiin ja annamme sen raikkaiden tuulien virvoittaa sieluamme.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta

2 tykkäystä

ONKO JUMALAN TAHTO HEIKKO?

Raamattu kertoo Jumalan TOIVOVAN kaikkien ihmisten pelastuvan, mutta onko se realistinen toive? Tai tarkemmin, Jumala ei ainoastaan toivo, vaan Jumala HALUAA ja TAHTOO, että kaikki ihmiset pelastuisivat. Käytännössä tuo toki tarkoittaa lähinnä sitä, että Jumalan puolesta OLISI KIVA, jos kaikki ihmiset hylkäisivät pahuuden ja uskoisivat evankeliumin. Eli ei kyse ei ole siitä, että Jumalan tahto olisi jotenkin heikko, jos niin ei kaikkien ihmisten kohdalla kävisikään.

“… joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.” (1.Tim 2:4)

Takuuvarmasti sielunhoidollista Sanaa!

Päivän Sana

26.08.26

Siitä me ymmärrämme, että totuus on meissä, ja me voimme hänen edessään rauhoittaa sydämemme, jos se meitä jostakin syyttää. Jumala on meidän sydäntämme suurempi ja tietää kaiken. 1 Joh. 3.19–20

Syyttävän sydämen kanssa kamppailee moni vilpitön kristitty. Nimenomaan herkät uskovat ahdistuvat syytösten äänistä, joita on ajoittain vaikea vaimentaa evankeliumin lupauksillakaan. Kuulemme lupaukset, mutta sydän päättelee, ettemme ole niiden arvoisia. Luther neuvoi tällä tavoin ahdistettuja pakenemaan ensimmäisen käskyn suojaan. Sen alta ei voi herkkäkään sielu luikerrella pakoon lain alle. Ensimmäinen käsky ei pyydä luottamaan Jumalaan, vaan se käskee pitämään Jumalaa omana Jumalana. Se kieltää meiltä asenteen, joka ei suostu näin tekemään, kun kerran hän ei ainoastaan pyydä sitä, vaan vaatii. Kovalta kuulostavaan määräykseen sisältyy ihana evankeliumi, joka suojaa meidät Herran omina. Vaikka sydämemme syyttäisi meitä mistä, me lohduttaudumme sillä, että Jumala käskee meitä pitämään itseään silloinkin Jumalanaan – ja mehän pidämme, teemme työtä käskettyä!

2 tykkäystä

Sinulle joka kamppailet parannuksen tekemistesi, rukoustesi, hengen hedelmiesi kanssa:

Elokuun 27 päivä

Minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi niin kuin pilven ja sinun syntisi niin kuin sumun. Palaja minun tyköni, sillä minä lunastan sinut. (Jes. 44:22).

Te kurjat sielut, jotka ette koskaan huomaa parannuksen työtänne, särkymistänne, katumustanne, rukoustanne ja pyhitystänne sellaisiksi kuin niiden pitäisi olla ja sen tähden ette koskaan saa täyttä lohdutusta Kristuksessa – kuulkaa tässä, mitä Vapahtaja teille sanoo: “Minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi niinkuin pilven ja sinun syntisi niinkuin sumun. Palaja minun tyköni, sillä minä lunastan sinut.” – On totta, että koko Jumalan sana puhuu parannuksen välttämättömyydestä, katumuksesta ja rukouksesta ym.; mutta se, että tahdotaan tehdä parannus, katumus ja rukous uudeksi sovitukseksi, se, että noiden monien suurien puutteiden tähden, joita katumuksessa, parannuksessa ja rukouksessa on, ei uskalleta uskoa vapaata armoa Kristuksessa – “se on saasta ihmisen luonnossa, joka ei Jeesuksen verta arvosta”. Siellä on parannusta, katumusta ja särkynyttä mieltä tarpeeksi, missä ei enää voida saada rauhaa maailmassa tai omassa hurskaudessa; siellä on särkynyttä mieltä tarpeeksi, missä suuren arvottomuuden tähden ei uskalleta omistaa suurta ansaitsematonta armoa, vaikka sinun mieltäsi särkisi vain puutteellinen särkymisesi, kovuutesi ja kevytmielisyytesi. Juuri katumuksen, parannuksen ja rukouksen puutteet usein kaikkein eniten koskevat meihin ja painavat meitä. Niiden tähden emme tahdo arvottomina ja taitamattomina paeta Kristuksen luo ja omistaa hänen ansiotansa. – Oi, “se on saasta ihmisen luonnossa, joka ei Jeesuksen verta arvosta” – se on itsensä tekemistä aivan liian tärkeäksi. Sinä et merkitse niin paljoa, et synteinesi etkä parannuksinesikaan; sinä tulet kaupanpäällisenä, jos nyt vain tahdot vastaanottaa ja uskoa Jumalan suuren armon.

Oi jospa me ymmärtäisimme Jumalan lahjan! Ymmärtäisimme, mitä kätkeytyy näihin sanoihin: “Minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi.” Ensiksi näen minä niissä taasen sen, mitä koko Jumalan evankeliumi maailman alusta asti on julistanut: Jumalan suuri iankaikkinen armopäätös oli, että koko maailman synti pantaisiin yhden kannettavaksi ja että se “yhden kuuliaisuuden”, kärsimisen ja kuoleman kautta sovitettaisiin, pyyhittäisiin ja otettaisiin pois. “Sen, joka ei synnistä tiennyt, Jumala meidän tähtemme teki synniksi.” Katso, tässä on salaisuus, että kaikki synti ja sen kadottava voima jo on Kristuksen kuolemassa pois otettu, niin “meren syvyyteen heitetty”, ettei se koskaan enää estä armoa, ettei oikeastaan ketään tuomita synnin tähden, vaan ainoastaan sen tähden, että hän jää ja pysyy poissa armonvaltakunnasta. Oi, jospa ihmiset tietäisivät, että heidän syntinsä jo ovat pois otetut! Oi, jospa he tietäisivät, että heillä Kristuksen kuolemasta asti on ollut syntien anteeksiantamus ja että se jo on heille hankittu! Tämä on ensimmäinen seikka. Toiseksi näen niissä taasen Kristuksen rakkaudesta palavan sydämen. Minä näen, että tuo rakas syntien kantaja ei ole tyytymätön siihen, että hän on tehnyt työtä meidän syntiemme tähden. Hän on tehnyt sen ylitsevuotavasta rakkaudestaan. Älkäämme nyt enää koskaan unohtako Herramme Kristuksen rakkautta! “Pysykää minun rakkaudessani”, hän sanoo. "Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä. Mutta Paavali huomauttaa, että hän on antanut henkensä vihollistensakin edestä. "Tee siis terve johtopäätös ja sano, eikö hänen rakkautensa siis ollut aivan vapaa ja riippumaton meistä ja meidän ansioistamme?

Lyhyesti: kun nämä ajatukset jälleen täyttävät sinut: “Jospa minä vain olisin sellainen ja sellainen; minä en ole sellainen kuin minun tulisi olla, en niin särjetty ja vakava; olen niin kova, kylmä, kevytmielinen, tekopyhä ja syntinen; ja kuinka minä siis voisin uskoa, että minulla on Jumalan armo?” – niin huomaa kerrankin, mikä kaikessa tässä sinun puheessasi on se keskipiste, jonka ympärillä kaikki ajatuksesi liikkuvat ja josta uskosi riippuu. Se on tuo pieni sana “minä” – “jos minä olisin”, “jos minä osaisin”, sinä sanot – sinun minäsi on suurimerkityksellinen; sinä tahdot itse olla vanhurskas ja niin tulla omaksi vapahtajaksesi. Varo tätä saastaa! Paavali pelkäsi niin pientäkin oman lohdutuksen sekoitusta, että hän piti suurinta vanhurskauttaankin tappiona ja roskana, hän sanoo – että minut havaittaisiin olevan hänessä, Kristuksessa, ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, vaan ainoastaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta. Ja huomaa tässä, että kun me alituiseen sanomme: minä, minä, toistaa Herrakin tässä minäänsä ja sanoo: “On totta, sinä et ole sellainen kuin sinun tulisi olla. Sinä olet rikkonut kaikessa ja olet arvoton; mutta minä,inä, minä pyyhin rikkomuksesi pois niinkuin pilven.” Ylistetty olkoon hänen nimensä! Sentähden, kun sinä sanot: “Minä en kadu syntiä oikein!”, niin hän sanoo: “Ei, ei niin, että olisit oikein katunut; minä olen katunut sinun edestäsi ‘yrttitarhassa’; minä, minä pyyhin pois.” – Sinä sanot: “Minä en rukoile oikein.” Hän sanoo: “Ei, ei niin, että sinä olisit rukoillut oikein! Minä, minä olen uhrannut rukouksia ja anomuksia väkevin huudoin ja kyynelin; minä pyyhin pois.” Sinä sanot: “Minä en ole oikein otollinen.” Hän sanoo: “Ei, ei niin, että sinä olisit minua kutsunut; mutta minä olen ollut sinun tähtesi otollinen, minä olen tehnyt työtä. Minä, minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi niinkuin pilven ja sinun syntisi niinkuin sumun.” – Oi, emmekö me kunnioittaisi hänen armollisia lupauksiansa, nöyrästi lankeaisi maahan hänen eteensä ja kiittäisi häntä ja tunnustaisi: älä meille, Herra, älä meille, vaan omalle nimellesi anna kunnia! Sinä, sinä yksin olet vanhurskas ja teet vanhurskaaksi sen, joka uskoo sinuun. Herra, lisää meille uskoa!
Carl Olof Rosenius, Elämän leipää, s. 545-547.

2 tykkäystä

Päivän aiheeseen liittyvää rauhaa sielulle!
"## Päivän Sana

31.08.26

He saavat syntinsä anteeksi, kun uskovat minuun, ja heillä on oleva paikkansa niiden joukossa, jotka Jumala on pyhittänyt. Apt. 26.18

Kukaan ei jaksa elää kauaa vaatimusten sävyttämästä evankeliumista, joka ei ole oikeastaan evankeliumia ollenkaan. Jos siis kaipaat levollista uskoa, katso ristiin, älä omaan sydämeesi. Katso Jeesukseen, älä omiin kokemuksiisi. Katso Jumalan Karitsaan, joka otti pois maailman synnit. Kun katsot, olet turvassa. Se on jo pelastavaa uskoa, taivaasta saatua, Pyhän Hengen lahjaa. Pietari opetti aivan samaa kuin Paavali: ”Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa hänen nimensä voimasta syntinsä anteeksi ” (Apt. 10:43). Ei siis omasta voimasta, vaan hänen nimensä voimasta. Johannes jatkaa: ”Minä kirjoitan teille, lapsukaiset, sillä synnit ovat teille anteeksi annetut hänen nimensä tähden” (1 Joh.2:12). Jeesuksen nimen tähden synnit ovat anteeksi annetut, sinunkin syntisi. Kaikki on sovitettu, saat elää nyt Jumalan lapsena iloisesti ja rohkeasti. Saat tarttua näihin varmoihin sanan lupauksiin. Ne ovat Jumalan sanat sinulle tässä ja nyt.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta"

1 tykkäys

Näin mekin elämme ainoassa oikeassa todellisuudessa, Jumalan Pojan Jeesuksen Kristuksen yhteydessä. 1. Joh. 5:20 (UT2020)

2 tykkäystä

Ef. 5:1 Minkä valo paljastaa, sen Jeesuksen veri puhdistaa, sanotaan. Kun elämme lähellä Jeesuksen valoa, näemme sen selvemmin, mikä menee pieleen. Näin ollen tarvitsemme Jeesusta hänen verensä puhdistusta jatkuvasti."

1 tykkäys

Tämä tuli nyt illalla mieleen:

“Maailmassa teillä on ahdistus.” (Joh 16:33)

Ihan vaan muistutuksena siitä, että emme kummeksuisi mitään “koetuksen hellettä”.

“Rakkaani, älkää oudoksuko sitä hellettä, jossa olette ja joka on teille koetukseksi, ikäänkuin teille tapahtuisi jotakin outoa, vaan iloitkaa, sitä myöten kuin olette osallisia Kristuksen kärsimyksistä, että te myös hänen kirkkautensa ilmestymisessä saisitte iloita ja riemuita. Jos teitä solvataan Kristuksen nimen tähden, niin te olette autuaat, sillä kirkkauden ja Jumalan Henki lepää teidän päällänne. Älköön näet kukaan teistä kärsikö murhaajana tai varkaana tai pahantekijänä tahi sentähden, että sekaantuu hänelle kuulumattomiin; mutta jos hän kärsii kristittynä, älköön hävetkö, vaan ylistäköön sen nimensä tähden Jumalaa.” (1.Piet 4:12-16)

2 tykkäystä

Tämä ei kommentteja eikä selityksiä kaipaa!

Päivän Sana

02.09.26

Silloin kaikki se, mikä oli katkeraa, kääntyy parhaakseni. Sinä pelastat minut kuoleman kuilusta. Selkäsi taakse sinä heität kaikki minun syntini. Jes. 38.17

Kun armo kirkastuu, tapahtuu järisyttävä muutos. Väärä alkaa oieta, ja pahan terä taittua. Katkerien kokemusten, syntien ja vääryyksien on alettava palvella evankeliumin hyvää. Kun menneestä saadaan vapautua ja synnit on heitetty Jumalan selän taakse, on jäljellä vain armosta elävä kristitty, jonka heikkoudet muuttuvat hänen vahvuuksikseen. On ehkä vaikea ymmärtää, miksi on kuljettu niin vääriä teitä. Miksi piti pilata omaa elämäänsä niin pitkään? Mutta Jumala on mestari kääntämään kaikki vaiheet hyväksi. Ehkä monia polkuja kulkenut voi olla paremmin niiden vierellä, jotka palaavat samoilta teiltä. Ehkä hän voi herkemmin ymmärtää langenneita, syntisiä ja heikkoja ja auttaa heitä evankeliumin iloon ja vapauteen. Parempi olisi, jos jokainen kulkisi kristittynä kasteesta hautaan saakka. Mutta palata voi pitkiltäkin harhapoluilta ja päästä palvelemaan elämän ja kuoleman Herraa. Sen armon moni saa osakseen.

Hebrealaiskirje 11 puhuu uskosta.
" 11:1 Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.
11:2 Sillä sen kautta saivat vanhat todistuksen.
11:3 Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on rakennettu Jumalan sanalla, niin että se, mikä nähdään, ei ole syntynyt näkyväisestä. >> Jakeen lisätiedot
11:4 Uskon kautta uhrasi Aabel Jumalalle paremman uhrin kuin Kain, ja uskon kautta hän sai todistuksen, että hän oli vanhurskas, kun Jumala antoi todistuksen hänen uhrilahjoistaan; ja uskonsa kautta hän vielä kuoltuaankin puhuu.
11:5 Uskon kautta otettiin Eenok pois, näkemättä kuolemaa, “eikä häntä enää ollut, koska Jumala oli ottanut hänet pois”. Sillä ennen poisottamistaan hän oli saanut todistuksen, että hän oli otollinen Jumalalle.
11:6 Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät.
11:7 Uskon kautta rakensi Nooa, saatuaan ilmoituksen siitä, mikä ei vielä näkynyt, pyhässä pelossa arkin perhekuntansa pelastukseksi; ja uskonsa kautta hän tuomitsi maailman, ja hänestä tuli sen vanhurskauden perillinen, joka uskosta tulee.
11:8 Uskon kautta oli Aabraham kuuliainen, kun hänet kutsuttiin lähtemään siihen maahan, jonka hän oli saava perinnöksi, ja hän lähti tietämättä, minne oli saapuva.
11:9 Uskon kautta hän eli muukalaisena lupauksen maassa niinkuin vieraassa maassa, asuen teltoissa Iisakin ja Jaakobin kanssa, jotka olivat saman lupauksen perillisiä;
11:10 sillä hän odotti sitä kaupunkia, jolla on perustukset ja jonka rakentaja ja luoja on Jumala.
11:11 Uskon kautta sai Saarakin voimaa suvun perustamiseen, vieläpä yli-ikäisenä, koska hän piti luotettavana sen, joka oli antanut lupauksen…"

4 tykkäystä

MAAILMA EI YMMÄRRÄ, että Jumalan voima on heikkoudessa.
Voimakkaimmillaan - mutta meidän silmissämme heikoimmillaan - se oli Kristuksen ristillä.

“Minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa.” (2.Kor 12:9)

“Vaikka hänet ristiinnaulittiin, kun hän oli heikko, elää hän kuitenkin Jumalan voimasta.” (2.Kor 13:4)

1 tykkäys

(kirjoittajan poistama viesti)