Palstan kielipolitiikka

Ei englanninkielisiä otsikoita tänne.

Edit. Mikä on @Silvanus sinun kantasi vieraskielisiin otsikoihin? Minusta olisi hyvä pitää otsikot suomenkielisinä. Kommenteissa voi kaikin mokomin olla vieraskielisiäkin sitaatteja, mutta otsikoiden ja itse keskustelun olisi hyvä olla suomeksi. Näyttää tyhmältä, jos osa ketjuista on otsikoitu vieraskielisiksi ja osa suomeksi.

Moderaatiohuomio: Jaettu kieliasia toisesta ketjusta. Tähän ketjuun voi lisätä kielipoliittisia huomioita palstasta.

3 tykkäystä

Miksei, jos copypastettaa suoraan jutun otsakkeen? Kaikkihan kuitenkin tajuavat mistä on kyse. Ei minua tosin haittaa, jos joku copypastettaa vaikka ranskan- tai venäjänkielisen otsakkeen.

Henkilökohtaisesti soisin otsikoiden olevan suomeksi.

5 tykkäystä

Voin kyllä muokata ketjun otsikkoa, jos kapt… Ylläpitäjä näin linjaa tai käyttäjäkunta äänestää miut nurin, mutta minusta se on vähän pölhöä. Mitä linjaus palvelee? Kuinka moni englannintaidoton on kiinnostunut näin akateemisen kuivakasta keskustelusta? Myönnän ihan ääneen, että vieraskieliset otsikot ovat omalla kohdallani laiskuutta, kun en viitsi uutta otsikkoa keksiä, mutta en oikein näe sitä vaivan arvoiseksikaan.

Onko sillä väliä, onko englannintaidottomia vähän vai paljon? Eikö suomenkielinen nettikeskustelu ole olemassa sitä varten, että voisi keskustella juuri sillä kielellä?

8 tykkäystä

Miksi foorumi ylipäänsä on suomenkielinen?

Olen täysin samaa mieltä timo koon kanssa.

2 tykkäystä

Keskustelu virisi otsakkeista nyt. Keskustelua tuskin kukaan haluaa jatkaa muuta kuin Suomeksi, mutta kysymys on siitä, mitä lähteistä halutaan määrittää välttämättömäksi kääntää. Itse pidän hyvänä käytäntönä, että jos keskustelun lähtökohta on vieraskielinen esim. uutinen, niin uutisen alkukielinen otsake kirjoitetaan ketjun otsikkoon.

@TV2, koska palstalaiset halunneevat keskustella äidinkielellään. Tätä itsekin haluan. Mutta esimerkiksi jos haluat linkittää uuden ketjun aluksi italiankielisen uutisen, niin minusta voisit aivan hyvin copypastettaa alkukielisen otsakkeen ketjun otsikoksi.

Saanko kysyä että miksi ihmeessä?

Koen sen helppouden lisäksi tuovan lähteen lähemmäksi lukijaa.

Huomautan siitäkin, että vaikka englannin taito on yleinen, ihmisten sanavarastossa on suuria eroja. Englantia oppii peruskoulussa, mutta tuskinpa siellä opetetaan sellaisia klassiseen kristinuskoon kuuluvia termejä kuin vaikka sovitus, katumus, vanhurskaus.

1 tykkäys

Lähteen/linkin voinee mainita heti ensimmäiseksi sen suomenkielisen otsikon alla.

Minun ajatukseni on ollut, että kukin ketju käsittelee jotain aihetta tai tapahtumaa, ei suoraan uutislinkkiä. Linkki on materiaalia aiheen käsittelyyn, ei itse aihe.

Minun mielestäni se taas on suunnilleen yhtä älytöntä kuin jos vaikkapa Ylen puoliyhdeksän tv-uutisissa, jos jonkin uutisen alkuperäinen lähde on ulkomainen, niin uutistenlukija aina ensiksi lausuisi asiaa koskevan otsikon kyseisellä ulkomaankielellä ja vasta sitten alkaisi käsitellä asiaa suomeksi.

1 tykkäys

Niin, ja toisinaan medioissa olevat otsikot ovat sitä paitsi aika huonosti muotoiltuja (epäinformatiivisia, harhaanjohtavia, klikkiotsikoita, tms), jolloin viestiketjun aloittajan olisi parempi muotoilla itse ketjun aihe.

Jaa, en näköjään saa kannatusta. Loukkaannun ja irtisanoudun! Ja käyn muuttamassa otsikon. Mennään jatkossa sitten pakko-Suomella. :kissing_heart:

Saa miun kanssa suoraankin olla eri mietä. En mie pure.

En joka asiasta erillistä juttua ole tehnytkään. Lähinnä sellaisista, joiden ole olettanut synnyttävän laajempaa keskustelua.

pakkosuomella.

4 tykkäystä

Minä puolestani toivoisin, että myös vieraskielisistä sitaateista tai linkityksistä jaksettaisiin tehdä jonkinlainen tiivistelmä myös suomeksi. Itse en kykene lukemaan suurimmasta osasta aiheita esim. englanninkielisiä, saati sitten latinankielisiä, tekstejä.

Ehkä sitten olen ainoa? Tosin en ole täysin englannintaidoton, mutta en pystyisi seuraamaan tällaista keskustelua englanniksi, vaikka olenkin tämän foorumin keskusteluista kiinnostunut.

2 tykkäystä

Nyt pitää varmaan tarkentaa, että kommenttia ei ollut tarkoitettu englannintaidottomia halventavaksi. Toivottavasti sitä ei sellaisena kukaan lukenut, kun ei omassakaan kielitaidossa ole hirveästi juhlimista. Pidän vain aihepiiriä ja keskustelutapaa Suomen oloissa melko marginaalisena ja vähän yliopistomaailmaan vivahtavana, ettei sillä ole kauhean laajaa kiinnostuskuntaa.

Ehkä pakko-Suomi on maa jonka kouluissa on pakkoruotsi.

1 tykkäys

@Silvanus En löytänyt parempaa ketjua. Kirjoitin samaan ketjuun kaksi peräkkäistä ei ihan lyhyttä viestiä. Kun aloin kirjoittaa kolmatta, niin siihen tuli huomautus, jossa lopussa mainittiin: "On kaikille helpompaa lukea ketjua, jossa on vähemmän pidempiä vastauksia, kuin paljon lyhyitä yksittäisiä vastauksia. "

Kumpaa näistä nyt sitten pitää uskoa?