Papiston palkkajärjestelyt ja työsuhde-edut

Koska köyhä hiippakunta vai koska sääntökuntapapisto? Onko teillä yhtään hiippakuntapappia?

Missä kirkossa? Blaaaaaaaaaa…

Lyhyt viesti.


1 tykkäys

Köyhä hiippakunta. Nyt jo pitkästi yli puolet papeista on hiippakuntapappeja, sääntökuntalaisia ovat SCJ-papit, joita on nyt Suomessa kahdeksan.

No jopas. Elin sitten väärässä käsityksessä hiippakuntapappien osalta. Tuottaako neokatekumenaalien seminaari hiippakuntapappeja vai tuleeko niitä maailmalta?

32 viestiä siirrettiin uuteen ketjuun: Papiston työ- ja vapaa-aika

Kirkon virkaehto- ja työehtosopimus.

1 tykkäys

Evl.fi:n suhteen: rri palkkataulukot. Papit ovat yleensä 601-603, ja usein nimenomaan alarajassa. Kuukausipalkan päälle tulee päivärahaa, jos on ollut leirillä, tai muita osuuksia (kuten esim. korvaus oman auton käytöstä). Itse olin viime kesänä 601 alarajassa. Se on normaali seurakuntapastorin palkka. Vaativammassa tehtävässä, esimerkiksi sairaalapappina tai esimiehenä toimiva pappi voi olla luokassa 602 tai 603.

1 tykkäys

Evl.fi:n vaativuusryhmät on määritelty sopimuksessa, s. 166 alkaen. Tavallisessa seurakunnassa pappeja koskevat tosiaan pääasiassa kohdat 601-603. 70x-alkuiset lienevät joidenkin erillisorganisaatioiden palkkoja (Kirkkohallitus, Kirkon tutkimuskeskus, jne.)

Työsuhteessa ei varmaan voi toisin toimiakaan. Olen kohtalaisen varma, että syyllistytään työsyrjintään, jos samasta työstä maksetaan eri palkkaa sen mukaan, onko työntekijä naimisissa vai ei.

3 tykkäystä

Minusta se on aivan oikein, että maksetaan tehtävän mukaan. Pappi sitten itse lahjoittaa hyväntekeväisyyteen, jos lahjoittaa.


Palstan katolilaiset (@Juho, @Max, yms.), selitättekö vielä, miten papiston palkkaus Suomessa menee? Sanottin, että he eivät saa palkkaa, mutta jonkinlainen taskurahahan heillä on käytössään. Siitäkö ei makseta veroja eikä työeläkemaksuja? Jälkimmäinen on ymmärrettävää, mutta ensin mainittu ei. Jos se on rinnastettavissa luottamustoimen palkkioon, niin sitten minusta työeläkemaksuja ei makseta, mutta verot on kyllä maksettava…

Minulla heräsi kysymyksistäsi heti mieleen, että mitä jos pappi toimii palkatta vaikka vuosikymmeniä, mutta sitten kokee menettäneensä jotenkin uskonsa, sairastuu vaikka mieleltään tms eli ei voi enää tehtäväänsä hoitaa, eikä kirkkokaan korvaavaa tehtävää antaa. Papilla on näin vuosikymmeniä työtä, josta ei ole kerätty eläkevakuutus ja -työttömyysmaksuja yms. Jos pappi jää siis työttömäksi tai on jo eläkeiässä hän saa vain sen minkä yhteiskunta maksaa sille, joka ei ole koskaan mitään tehnyt. Ei kai tälläisen työstä poistumisen voida kuitenkaan katsoa olevan mahdotonta katolisissa tai ortodoksisissa kirkoissa?

2 tykkäystä

Katolisessa kirkossa on perinteisesti niin, että hiippakunta ottaa vastatakseen papin elatuksesta tämän kuolemaan asti, ja yleensä he myös toimivat pappeina voimiensa mukaan niin kauan kuin vähänkin jaksavat. Sääntökunnat vastaavasti huolehtivat jäsenistään. Pitää muistaa, että kirkko on vanhempi ja laajemmalle levinnyt kuin nykyiset työeläkesysteemit.

Ongelmiin joutuu lähinnä henkilö, joka itse eroaa palveluksestaan, koska silloin kirkon ylläpitovelvollisuus lakkaa. Sairastuminen ei tällaista aiheuta.

3 tykkäystä

Onko Suomessa käytössä mitään messustipendisysteemeitä? So. kirkkokansan papeille antamia toimituspalkkioita.

1 tykkäys

Onko tässä mielestäsi jokin ongelma?

No jos ajattelemme, että hänellä on kuitenkin ollut jonkinlainen ylläpito, asunto, vaatteet yms ns. talon puolesta, niin hänhän on periaatteessa ikäänkuin saanut palkkaa sen verran. Kun tuosta palkasta ei ole sotumaksuja maksettu, niin hän on eri asemassa kuin joku jolle noita etuja vastaava summa on maksettu palkkana sotuineen, koska hän saa sen mukaisen työttömyyskorvauksen ja aikanaan työeläkkeen, mutta ko. pappi ei. Huomaatko, olen myös pappien oikeuksien puolestapuhuja.

2 tykkäystä

Tämä huoli tuntuu jotenkin vaikeasti eksplikoitavan absurdilta. Luulen että papit pärjäävät ilman sote-byrokratiaa.

1 tykkäys

Siis kysehän ei ole papeista, vaan pappeina olleista, jotka jostakin syystä joutuvat tai päätyvät eroon tehtävästään. Ei kai minkään kirkon pappien kohdalla ole 100 % mahdottomuus, että suhde kirkkoon katkeaa joko kirkon tahdosta, omasta tahdosta tai yhteisestä sopimuksesta. Silloin ollaan tyhjän päällä kun mitään ns. työhistoriaa ei ole rahallisessa muodossa ollut.

Höh. Pitääkö mun nyt alkaa pappienkin luottamusmieheksi…

1 tykkäys

Kyllä erilaisista luontoiseduista maksetaan eläkemaksuja.

Minusta hengellisestä työstä ja voimakkaasta aatteellisesta työstä tulisi maksaa ainoastaan välttämätön toimeentulo, suunnilleen se, minkä sossusta saa.

Kun olen lahjoittanut rahaa avustustyöhön, minua on kiusannut voimakkaasti ajatus, että organisaatioon kuuluu lukuisia ihmisiä, jotka nauttivat suurta palkkaa.

Jos ihminen pyhittää elämänsä auttamiselle tai hengelliselle työlle, sitä voidaan kunnioittaa tarjoamalla ihmiselle koko elämäksi vanhuus mukaan lukien toimeentulo ja pieni asunto, mutta ei sen enempää.

Sekä hengellisessä työssä että avustustyössä kiusaa myös se, että niihin liittyy paljon vapaaehtoistoimintaa, jota ihmiset tekevät ilman palkkaa ja joka mahdollistaa organisaation toiminnan.

Monia aatteellinen työ kiinnostaisi, jos siitä saisi niukan mutta varman toimeentulon. Minäkin olisin voinut ryhtyä ajamaan kulutuskulttuurin alasajoa, köyhyyden lisäämistä, lyhyempiä elinikiä ja väestömäärän romahduttamista, jos siihen olisi ollut jokin tapa. Tällaisen rationaalisen päämäärän sijasta olen ajautunut kohti keskiluokkaisuutta eli luonnon raiskaamista ja tulevien sukupolvien elinehtojen polkemista.