Papiston työ- ja vapaa-aika

Niitä tulee enimmäkseen tuosta paikallisesta seminaarista (jonka opiskelijat ovat maailmalta) ja paikallisista kutsumuksista (jotka yleensä opiskelevat maailmalla).

Eräs yhden papin seurakunnan kirkkoherra sanoi, että hän päivystää 24 tuntia vuorokaudessa, loput on vapaa-aikaa.

Eräs eläkkeellä oleva kirkkoherra sanoi, että seurakunta on hyvä työnantaja: se antaa paljon työtä.

2 tykkäystä

Onhan nuokin molemmat toki tosiasioita, mutta tosiasia on kyllä varmaan sekin, että aika harvalla papilla asiakaskontakteja on kello 22 - 8 välillä. Ja sellaisilla joilla usein on, vaikkapa ehtoollisen jakamista tms. niin ovat sitten jo sen verran isoissa seurakunnissa että työ tapahtuu vuorottelemalla.
Oman lutseurakunnan pappistilanteen, 2 pappia, tiedän kyllä melko hyvin. Tiukasti pidetään kiinni vapaa-ajoista, vapaapäivistä ja mielellään ei oteta aikaiseen eikä myöhään mitään ja jos otetaan niin sitten useampi meno kerrallaan ja saadaan sitten varsinaisena työpäivänä vaikkapa kirjoittaa vain tulevaa saarnaa. Jos on sen vuoro. Ja jos ei, niin sitten jotakin ei varsinaista työtä ole. MItään päivystysaikaa ei ole, joten istuvat kun istuvat työpaikalla kun sinne ovat jotain sopineet. Muuten välttämättä ei.
Ei siis pidä maalata tilannetta aivan kauheaksi eli 24/7 vaan miettiä, että mitä edes voisi ja kuinka usein olla sellaista mikä pappia vaatii. Toki papin työ on kutsumusta (joka sen vielä sellaisena ottaa) ja tietynlainen vastuu on vaikkapa siitä, että kuoleva saa ehtoollisen vaikka yöllä eikä sitä siirretä virastoaikaan ja siten jo liian myöhään tarjottavaksi.

Foorumi(e)n kirjoittajilta olemme oppineet, että ortodokseille lukemattomat kysymykset ovat sellaisia, että niihin saa selvyyden vain keskustelemalla yksityisesti rippi-isänsä kanssa, joten ortodoksipapeilla varmasti riittää keskusteltavaa seurakuntalaistensa kanssa.

3 tykkäystä

Aivan varmasti. Työn luonne on osin toinen. Mutta tietysti sielläkään ei nuo yötyöt ole varmaan mikään sääntö vaan harvinaisempi poikkeus.

1 tykkäys

Meillä kyllä arkipäivinä ensimmäinen messu on usein ennen kahdeksaa ja sitä ennen kuullaan rippiä. Papeilla on myös velvollisuus hetkirukouksiin, mihin menee aamulla ennen messua noin puoli tuntia.

Monenko papin kierrossa tämä on voimassa? Yhden papin seurakunnassa tuskin aivan jokapäiväisenä tuollaisia velvotteita on jos ei pappi sitä itse järjestä; mikä tietysti olisi mitä hienointa seurakuntalaisten palvelemista.

Tässä katolisen papin suusta:

"Our priests are available 24-7 to serve God and his church.”
Not really. Priests take vacations and days off. Although they are available for emergencies, most priests work relatively set hours.
My work as a Catholic priest is no more demanding time-wise than many other men who work irregular hours. Doctors, nurses, fire fighters, policemen, truck drivers, soldiers and many more are away from home and family with more difficult schedules than I have. Hard-working priests are busy, but no more than other professionals in demanding job

Lähde:

https://cruxnow.com/commentary/2017/01/05/mulling-practical-pros-cons-married-priests/

Eli mikään kirkko ei vaadi 24/7 päivystys kuin 112.
Toki kat lut ja ort pappit ovat aina pappeja ja hätätila menee kaiken edelle. Naturaalisesti omien etujen tiukka puolustajat on olemassa aina. Kirkosta riippumatta.

Tänään vaikutus myös yleinen keskustelu puhelin. Ruotsin kirkolla on numero jossa pappi soiton päässä 24/7. Myös suomeksi.

1 tykkäys

Normaalisti jokainen pappi viettää messun joka päivä, sunnuntaisin usein useampiakin. Hetkirukouksista ei ole vapaapäiviä, mutta ne eivät toki ole paikkaan sidottuja kuin tietyissä yhteisöissä. Ripin kuulemiseen ja sairaan voitelemiseen pitäisi olla valmiina aina.

No joo, Kuulostaa kyllä aika sitovalta.* nostaa kuvainnollista hattuaan *

Se näin myös luterilaisuudessa. Messu ei liene tosin jokapäiväinen. Mutta ei katolisuus vaadi enää jokapäiväinen messu? Oma rukouselämä ei ole dispenseerattu. Maallikollakaan.

Enhän minä ole maalannut tilannetta aivan kauheaksi. Todennäköisesti pienessä seurakunnassa ei ole kovin paljon tilanteita, jotka vaativat pitkiä työpäiviä tai yötyötä. Puhelinta täytyy kuitenkin pitää päällä.

Ehkä olisi pitänyt mieluummin kirjoittaa tuo aikaisempi viesti Omituisia huvittumisen aiheita -ketjuun.

Jokapäiväinen messu ei koskaan ole ollut vaatimus, vaan papin etuoikeus. Käytännössä kuitenkin yleensä kaikki papit viettävät messun päivittäin. Vastaavasti sääntökuntasisarilla on yleensä velvollisuus osallistua messuun joka päivä.

Luterilaisuudessa olen myös törmännyt ilmiöön, että pappi ei mene sunnuntaina kirkkoon ollenkaan, ellei satu olemaan työvuorossa. Meiltä katsoen aivan käsittämätöntä.

1 tykkäys

Kyllä minä tuossa keskustelussa jo sain vähän kuvaa siitä, että se mitä kirjoittamassani lut.seurakunnassa tapahtuu ei ole verrannollinen vaikkapa ortodoksien tai katolisten pappien työnkuvaan. Joten en minä sinun “maalailuasi” pidä niin väärin ilmaistuna.

Voi olla noin. Luulisi kuitenkin, että niille makuuhuoneen ovelta tarjotuille ohjeille on eniten käyttöä yöaikaan.

1 tykkäys

Meillä taisi arkkipiispa pari vuotta sitten komentaa papit kirkkoon silloinkin, kun eivät ole työvuorossa.

3 tykkäystä

Eivät toimita messu mutta luulen että isommalta osin ovat messussa. Ainakin Ruotsissa yleensä ovat siviilit päällä perheineen. Ystävä kertoi että joskus menevät naapuriseurakuntaan vaihtelu takia. Olen työmatkalla nähnyt tietämiäni katolisia pappeja sunnuntaimessu penkissä istumassa “seurakuntalaisena”.

Minäkin tiedän useita ev-lut. pappeja, jotka käyvät muussa kuin kotikirkossaan vapaina pyhinään. Toki olisi mukavaa, että seurakuntalaiset näkisivät oman pappinsa oman kirkon messussa myös papin vapaapäivänä - se toimisi ehkä mallina seurakunnalle siitä, että messu kuuluu jokaiseen pyhään papillekin, oli sitten toimitusvuoro tai vapaapäivä.
Samalla ymmärrän senkin, että pappi vapaapäivänä menee muualle messuun. Seurakuntalaisilla kun on usein tapana kuitenkin tulla puhumaan papille huolistaan tai tulevista tilaisuuksista tai muusta papin työhön liittyvästä, kun pappi on paikalla. Oman seurakunnan messuun osallistuminen saattaa siis johtaa siihen, että papin vapaapäivä ei olekaan niin vapaapäivä.
Hätätilanteet ovat sitten toki eri asia.

1 tykkäys

Tästä olen minä kanssasi samaa mieltä!

Tämä on hyvin kannustava myös itselle. Ruotsissa näin useasti, ainakin oma seurakunnassa. Ovat mukana kanssa perhe.

Tämä on se ongelma. Uskon myös muut kirkoissa. Kuulin juuri suomalainen pappiystävältä, että “KirVesTesin (mikä se on?) mukaan oman kännykän takaa pitää vapaillakin olla esimiehen kutsuttavissa esimerkiksi sairastapauksen tai suuronnettomuuden yhteydessä.” (sain luvan siteerata tämän lauseen) Pitää kysyä oma kirkkoherralta miten se on meillä.

Tämä on ilahduttavaa ja yllättävää. Meillä Suomessa kyllä on aika tyypillistä, että kansankirkon pappi ei näyttäydy oman seurakunnan sunnuntaimessussa, ellei se ole virkavelvollisuus. Näin ainakin omien havaintojeni mukaan (Helsingin seudulla).

1 tykkäys