Piispa Askolan vihaviestit

Ilmiö on kyllä erikoinen, mutta ei kyllä kovin yllättävä. Nähdäkseni tämänkin foorumin inkarnaatioissa on nähty, joskin mittakaavaltaan onneksi paljon miedompaa, mutta kuitenkin henkilöön kohdistuvaa arvostelua.

2 tykkäystä

Eikös vastustus vähän niinkuin kuulu pakettiin, jos kristityksi alkaa? Vaikka kaikki ihmiset olisivat vastaan, niin koska Jumala on omalla puolella on voittajan puolella aina.

Suomessa on satoja, jollei tuhansia suurempia ongelmia, kuin se, että kaikilla mittareilla etuoikeutetuimmat ihmiset saavat viestejä, joissa sanotaan ikävästi.

1 tykkäys

Onko niin, että tuosta syystä tähän ongelmaan ei tarvitse puuttua tai sitä moittia? Tyypillinen syy siihen, että ihmiset eivät auta on se että on tärkeämpiäkin kohtia joita pitää auttaa. Mitään vääryyttä ei tarvitse poistaa tai muuttaa koska ensin pitäisi poistaa se suurempi vääryys ja aina on joku suurempi vääryys joten mitään vääryyttä vastaan ei tarvitse toimia.

Ketään ei tule kohdella epäkunnioittavasti tai vihaavasti, olkoonpa kuinka hyväosainen tahansa. Etuoikeutettu asema ei saa olla peruste vihalle, koska jos sen sallimme niin meidän tulee hyväksyä kaikkien niiden viha meitä kohtaan, joille me olemme etuoikeutettuja ja parempiosaisia.

3 tykkäystä

Hyväksyn aivan täysin kaiken oikeutetun vihan itseäni kohtaan.

Suomessa on se noin 1 000 vahvasti julkisuudessa olevaa ihmistä (kansanedustajia noista jo 200), joiden elämien ympärillä muiden ihmisten elämät pyörii aivan liikaa. Koska he elävät julkisuudessa ja julkisuudesta. Julkisuudesta on positiiviset ja negatiiviset puolensa. Ei ole kenenkään pakko itseään julkisuuden valokeilaan tunkea, jos ei tykkää.

1 tykkäys

Ja Afrikassa on paljon enemmän köyhiä kuin Suomessa. Se että joku asia X on huonompi kuin Y, ei tee Ystä keskustelua tarpeettomaksi. Jos naapurin Ranella on huonompi auto kuin sinulla, niin sinun varmaankin kannattaa silti korjata rikkinäinen autosi.

3 tykkäystä

Minkälaisia konkreettisia toimia itse ehdottaisit?

Minua tämän tyyppisissä uutisissa ihmetyttää juuri asianosaisten ja yhteiskunnan toiminta - nuristaan yleisellä tasolla ja tehdään usein ihan älyttömiä yleistyksiä sen sijaan, että haluttaisiin selvittää ne ihmisyksilöt jotka ovat lähettäneet kyseiset viestit ja rangaista nimenomaan heitä, niin että kyseinen rikollisuus vähenisi.

4 tykkäystä

Ne tuhat julkisuudessa olijaa määrittää mistä puhutaan. Eli heistä itsestään. Kuinka onkaan vaikeaa, kun tulee vihaviestejä.

Youtuben kaikki suositut kanavat saavat vihapostia. Mutta samalla saavat sitä rahaakin. Monet noista ovat tehneet videoita, jossa reagoivat lähinnä nauramalla siihen vihapostiin, joka on hyvinkin kärkästä ja sisältää ihan niitä “taapouhkauksiakin”. Lainausmerkit siitä, koska todellisuudessa todennäköisyys on nolla, että yksikään noista johtaisi yhtään mihinkään konkreettiseen.

1 tykkäys

Minun mielestä kaikista selkeistä uhkauksista viranomaisten tulisi selvittää, kuka ihminen viestin on lähettänyt, ja jos tästä saadaan 99,9% varmuus, niin seurauksena pitäisi olla niin kova rangaistus, että sillä on näitä rikoksia ehkäisevä vaikutus. Sen sijaan se, mitä nykyään tehdään, että kauhistellaan kansalaisia yleisellä tasolla, on minusta lähinnä typerää ja haitallista.

4 tykkäystä

Yksityisviestinä lähetetty uhkaus, jonka todennäköisyys koskaan johtaa mihinkään muuhun on yhden suhde sataan miljardiin. Eipä noissa mielestäni kovin kummoista pidä tehdä.

Se on jo astetta vakavampaa, jos joku alkaa julkisesti levittämään toisesta vääräksi tiedettyä tietoa mustamaalaamistarkoituksessa. Jolloin ollaan jo kunnianlukkauksessa.

Näin. Julkisuuden henkilöille kai on aian tullut vihapostia ja varmasti sen määrä on lisääntynyt viestinnän helpottuessa. Erilaisia sekopäitä ja kuuma-kalleja riittää. Olen täysin samaa mieltä, että tällaiseen pitää puuttua.

Sen sijaan kakki kritiikki ei ole “vihapuhetta”, SG:llekin tiedoksi.

2 tykkäystä

Kiitoksia tiedonannossa! Tämän voimin jaksan taas elämässä eteenpäin.

Nyt ei ole kyllä mitään käryä, miten tämä liittyy lainattuun viestiin. Enkä oikein hahmota, mistä tämä metakeskustelu oikein nyt kumpuaa.

1 tykkäys

Minä en koe sinua kohtaan oikeutettua tai oikeuttamatonta vihaa. En hyväksy vihaa ketään kohtaan. Jonkun ihmisen asema ei ole oikeus vihata häntä. Olkoon asema hyvä tai huono.

1 tykkäys

Mitähän minä nyt taas nurisin väärin yleisellä tasolla? Lue vastaukseni uudelleen viisi kertaa ja kerro mikä siinä oli mielestäsi väärin. Vai oliko kirjoittaja vain väärä?

Olen samaa mieltä kun mitä sinä kirjoitit viestien kirjoittajien etsimisestä ja rankaisemisesta. Sen sijaan en ymmärrä valitustasi kauhistelijoista. Eivät kai he tässä pahin ongelma ole?

Jos et koe vihaa et koe myöskään mitään muita tunteita.

? Siis mitä? Minun pitäisi vihata sinua että voisin tuntea ylipäätään mitään, niinkö? Kyllä minä vihaan monia asioita, mutta se ei tarkoita että olisi oikein vihata myös ihmisiä.

1 tykkäys

Tee toisille niinkuin toivoisit itsellesi tehtävän. Kristillisen rakkauden hengessä vihaan sinua.

2 tykkäystä

[quote=“Origi-Naali, post:13, topic:1926, full:true”]
Mitähän minä nyt taas nurisin väärin yleisellä tasolla? Lue vastaukseni uudelleen viisi kertaa ja kerro mikä siinä oli mielestäsi väärin. Vai oliko kirjoittaja vain väärä?[/quote]

Kirjoittaja ei ollut väärä, enkä tuossa viestissäni sanallakaan kritisoinut sinua, minkä voit kyllä huomata, jos luet viestin ajatuksella. Kysyin vain, että mitä toimenpiteitä itse ehdottaisit, kun tuossa viestissäsi peräsit jotakin toimia.

[quote=“Origi-Naali, post:13, topic:1926, full:true”]
en ymmärrä valitustasi kauhistelijoista. Eivät kai he tässä pahin ongelma ole?[/quote]

Oletko siis kuitenkin ihan tosissasi sitä mieltä, mitä yllä luullakseni sarkastisesti kirjoitit:

Yllä vai alla kirjoitin?
Sen mitä kysymyksesi yllä kirjoitin on mielestäni totta. Sen minkä kysymyksesi alla kirjoitin oli perustelu, joka esitetään sille, ettei mitään tarvitse tehdä. Jos pidit sitä minun mielipiteenäni ja perustelunani niin kirjoitin kai sitten taas vaihteeksi huonosti ja epäselvästi.

Ja ne vihaisten viestien kirjoittajat siis vihaavat Irja Askolaa? Eikä kuitenkin vallankäyttäjä piispa Irja Askolan tekemiä päätöksiä?

Sinänsä kyllä tietenkin olen samaa mieltä, että ei ole kohteliasta käytöstä ladella jotain hölmöjä uhkauksia kännissä julkisuuden henkilöille. Mutta siinäpä sitä riittää perattavaa perata pois huono käytös pois maailmasta. Ei onnistu aidosti epäkohtiin puuttumatta.

1 tykkäys

Rautalangasta: Ensin sarkastisesti kritisoit sellaista ajatusta, ettei johonkin vääryyteen tulisi puuttua koska aina jostain löytyy jokin suurempikin vääryys. Sitten moitit minua siitä, että puutun johonkin vääryyteen, vaikka se ei ole kaikkein pahin vääryys.

Mielestäni siis kirjoittelet ristiriitaisesti.