Täällä viitattiin jossakin ketjussa synodaalikokouksen antiin.
Kokonaan jäi huomiotta Arkkihiippakunnan synodaalikokouksessa pidetty ansiokas esitelmä, jonka otsikkona on
"Lutherin ristin teologian näkökulmasta…"
Tämä TT Kai Kopperin esitelmä perstuu Lutherin ns. Heidelbergin teeseihin.
niissä keskitytään ristin teologiaan.
Alkuna on tämä 2. Mooseksen kirjan katkelma:
(Ex 33:12-34:9, erit. 33:18-23).
18 Silloin Mooses sanoi: “Anna siis minun nähdä kunniasi.” 19 Herra sanoi: “Minä annan kirkkauteni kulkea sinun ohitsesi ja lausun sinun edessäsi nimen Jahve*. Minä annan anteeksi kenelle tahdon ja armahdan kenet tahdon.” 20 Herra sanoi vielä: “Sinä et voi nähdä minun kasvojani, sillä yksikään ihminen, joka näkee minut, ei jää eloon.” 21 Sitten Herra sanoi: “Näetkö tämän paikan vieressäni? Asetu tämän kallion luo. 22 Kun minun kirkkauteni kulkee ohi, minä asetan sinut kallionkoloon ja suojaan sinua kämmenelläni, kunnes olen kulkenut ohi. 23 Sitten otan käteni pois ja saat nähdä minut takaapäin, mutta minun kasvojani ei kukaan saa nähdä.”
Ehkä merkittävin viesti tässä Raamatun kertomuksessa on, että ihminen on ihminen ja Jumala on Jumala. Ihminen on rajallinen ja vajavainen olento eikä hän kestä nähdä Jumalan kirkkautta. Ihmisen on siis tyydyttävä yksinomaan siihen, mitä Jumala hänelle suostuu ilmoittamaan.
Ristin teologian kannalta ehkä tärkein Raamatun teksti on perinteisesti ollut Paavalin ensimmäisessä kirjeessä korinttilaisille (I Kor 1:18-31, samasta myös luvussa 2 ja myös Roomalaiskirjeen ensimmäisessä luvussa).
”18 Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. 19 Onhan kirjoitettu: – Minä hävitän viisaitten viisauden ja teen tyhjäksi ymmärtäväisten ymmärryksen. 20 Missä ovat viisaat ja oppineet, missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hulluudeksi? 21 Jumala on kyllä osoittanut viisautensa, mutta kun maailma ei omassa viisaudessaan oppinut tuntemaan Jumalaa, Jumala katsoi hyväksi julistaa hulluutta ja näin pelastaa ne, jotka uskovat. 22 Juutalaiset vaativat ihmetekoja, ja kreikkalaiset etsivät viisautta. 23 Me sen sijaan julistamme ristiinnaulittua Kristusta. Juutalaiset torjuvat sen herjauksena, ja muiden mielestä se on hulluutta, 24 mutta kutsutuille, niin juutalaisille kuin kreikkalaisillekin, ristiinnaulittu Kristus on Jumalan voima ja Jumalan viisaus. 25 Jumalan hulluus on ihmisiä viisaampi ja Jumalan heikkous ihmisiä voimakkaampi. 26 Ajatelkaa, veljet, mitä te olitte, kun teidät kutsuttiin: teissä ei ollut monta ihmisten mielestä viisasta, ei monta vaikutusvaltaista, ei monta jalosukuista. 27 Mikä maailmassa on hulluutta, sen Jumala valitsi saattaakseen viisaat häpeään. Mikä maailmassa on heikkoa, sen Jumala valitsi saattaakseen häpeään sen, mikä on voimakasta. 28 Mikä maailmassa on vähäpätöistä ja halveksittua, mikä ei ole yhtään mitään, sen Jumala valitsi tehdäkseen tyhjäksi sen, mikä on jotakin. 29 Näin ei yksikään ihminen voi ylpeillä Jumalan edessä.
Kirjeessään Paavali korostaa, ettei Jumalaa opita tuntemaan viisauden perusteella, sillä maailman viisaat ovat väärinkäyttäneet Jumalan luomistöissään osoittamaa viisautta. Tämän vuoksi Jumala on päättänyt kertoa oman viisautensa hulluuden kautta, ristin hulluuden, joka on viisaampaa kuin ihmisten viisaus.
Paavalin mukaan ristiinnaulittu Kristus on Jumalan voima ja Jumalan viisaus. Paavali siis korostaa Jumalan toimivan toisella tavalla kuin ihmiset olettavat. Jumala ei ole kiinnostunut viisaudesta tai arvokkaasta, vaan hän on valinnut vähäpätöisen, heikon. Jumalan näkökulmasta arvokkaita asioita ovat aivan toisenlaiset seikat kuin ne, mihin me luonnostamme kiinnitämme huomiota.
Tuomo Mannermaa on suomentanut muutamia näistä Heidelbergin disputaation teeseistä:
”(19) Hän ei ansaitse teologin nimeä, joka katsoo Jumalan näkymättömiä ominaisuuksia luotujen välityksellä ymmärrettyinä. Tämä käy ilmi niistä, jotka Roomalaiskirjeen 1. luvun mukaan menettelivät siten ja joita Apostoli kuitenkin kutsuu tyhmiksi. Jumalan näkymättömät ominaisuudet ovat voima, jumaluus, viisaus, vanhurskaus, hyvyys jne. Minkään näistä tietäminen ei tee arvolliseksi eikä viisaaksi.
(20.) Sen sijaan teologiksi kutsutaan ansaitusti itä, joka ymmärtää Jumalan näkyvät, selkäpuolen ominaisuudet kärsimysten ja ristin kautta nähtyinä. Jumalan selkäpuolen eli näkyvät ominaisuudet, so. ihmisyys, heikkous ja hulluus, ovat vastakohtia hänen näkymättömille ominaisuuksilleen; 1. Korinttolaiskirjeen 1. luvussahan näitä ominaisuuksia kutsutaan Jumalan heikkoudeksi ja hulluudeksi. Sillä koska ihmiset väärinkäyttivät luomisteosta saatavaa Jumalan tuntemista, Jumala tahtoi puolestaan tulla tunnetuksi kärsimyksissä ja hylätä tuon näkymättömiä koskevan viisauden, joka saavutetaan näkyvää koskevan viisauden avulla, jotta näin ne, jotka eivät palvoneet luomisteoistaan ilmeistä Jumalaa, palvoisivat kärsimyksiin kätkettyä Jumalaa, niin kuin 1. Korinttolaiskirjeen 1. luvussa sanotaan: ’Koska Jumalan viisaudessa maailma ei tuntenut Jumalaa viisauden kautta, Jumala näki hyväksi saarnan hullutuksen avulla tehdä terveeksi ja pelastaa uskovat.’
Niinpä kenelläkään ei ole kylliksi eikä ketään hyödytä Jumalan tunteminen kunniassa ja majesteettisuudessa, ellei hän tunne häntä ristin alennuksessa ja häpeässä. ’Niin hän hävittää viisasten viisauden’ jne., ja niin kuin Jesaja lausuu: ’totisesti sinä olet salattu Jumala’. Niinpä Johanneksen 14. luvussa Filippuksen sanoessa kunnian teologian mukaisesti: ’Näytä meille Isä’. Kristus veti hänet takaisin ja palautti hänen lentävän ajatuksensa etsiä Jumalaa muualta sanoessaan: ’Filippus, joka näkee minut, näkee myös minun isäni’. Ristiinnaulitussa Kristuksessa on siis tosi teologia ja Jumalan tuntemus…
(21) Kunnian teologi sanoo pahaa hyväksi ja hyvää pahaksi, ristin teologi sanoo, miten asia on. Tämä käy ilmi siitä, että kun kunnian teologi ei tunne Kristusta, hän ei tunne kärsimyksiin kätkettyä Jumalaa. Siksi hän pitää toimintaa ja tekoja parempina kuin kärsimystä ja vaikuttamisen kohteena olemista (passio); kunniaa parempana kuin ristiä; voimaa parempana kuin heikkoutta; viisautta parempana kuin tyhmyyttä ja yleisesti hyvää parempana kuin pahaa.”