Piispainkokous: ei kirkollista vihkimistä samaa sukupuolta oleville pareille

Samaa sukupuolta olevat parit eivät saa kirkkohäitä Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa - toistaiseksi. Voisin lyödä vetoa, että tämä päätös pitää maksimissaan parikymmentä vuotta. Vaikka mitäpä tuo minulle kuuluu :sunglasses:

4 tykkäystä

[quote]Entä jos pappi haluaakin vihkiä samaa sukupuolta olevan parin eli poiketa linjasta?

– Tämänkaltaisen toiminnan seurauksia ei ole tässä vaiheessa mahdollista arvioida, pyörittelee Mäkinen.[/quote]

Kylläpäs on lattea lausunto. Oletan arkkipiispa itsekin ajattelevan, että tämä on vain ajan kysymys.

2 tykkäystä

Tässä linkki piispainkokouksen selontekoon.

Paikoitellen vähän diibadaabaa. Mitä tarkoittaa traditionaalinen kulttuuri? En ole sellaista termiä ennen mielestäni kuullut. Muutenkin oli vähän kepeää juttua tuossa alussa.Jotenkin olisi kaivannut väitteille jotain perusteita.

Kiinnostaisi myös tietää, mikä kohta oli se, josta arkkipiispan mukaan äänestettiin.

Itse lopputulos oli odotettu ja hyvä.

3 tykkäystä

Siirretty keskustelu Ajankohtaista-osioon - väsynyt mode tajusi liian myöhään, ettei kysynyt etukäteen lupaa viestien siirtämiseen julkiselle puolelle, mutta toivoo, että se tähän asti uutista kommentoineille (@anon81097962 & @SanGennaro ) käy. x_x Pahoittelut!

2 tykkäystä

No vähän positiivisuutta peliin nyt! On hyvä asia, että ev.-lut. kokous linjasi noin yksiselitteisesti avioliiton olevan miehen ja naisen välinen asia. (Tosin olisi pitänyt linjata, että kristillisessä avioliitossa osapuolia ovat mies, nainen ja Kristus.) Noin yksimielisen linjauksen jälkeen tulevien kokousten on huomattavasti vaikeampi asettua toiselle kannalle. Tämä ei näet ole mikään muinaisajan erilaisissa oloissa tehty linjaus, vaan vuonna 2016 tehty päätös, joka on tehty moderni homoseksuaalisuuskeskustelu ja -olot tuntien. Vanhat päätökset voi helpommin yrittää sivuuttaa sillä, että ne on tehty “erilaisessa kulttuurissa eri aikaan” jne. Tätä päätöstä ei voi niin helposti sivuuttaa.

Itse suhtaudun tuohon positiivisesti ja toivon sen kuvastavan jonkinlaista uudenlaisen johtajuuden ja rohkeuden viriämistä ev.-lut. yhteisössä: sitä, että ei pelätä asettua perinteiselle kristilliselle kannalle vaikeissakaan kysymyksissä. Ne, jotka kritisoivat uskovia, tekevät niin joka tapauksessa riippumatta siitä, mitä sanotaan tai tehdään. Tämän takia ei pidä lähteä miellyttämään heitä, vaan rauhallisesti todeta, että “me nyt uskomme vain näin ja toimimme sen mukaan”. Sellainen on uskottavampaa kuin opportunistinen tai populistinen tempoilu sinne tänne kulloistenkin muotivirtausten mukana. Linjakkuus luo jatkumoa ja turvallisuutta: vaikka kaikki ympärillä muuttuisi, on kuitenkin olemassa asioita, jotka pysyvät. Sellaista kristinuskon on tarkoitus myös tarjota.

Kukin aikakausi on haastanut kristillistä opetusta omilla tavoillaan: järjestetyt avioliitot, lapsiavioliitot, seka-avioliitot, moniavioisuus, pakkoliitot ja vapaan valinnan kiistäminen jne. Tämä aika haastaa kirkon muun muassa homoliittoihin liittyvän tasa-arvonäkökulman kautta. Haaste on se, että miten saada ensinnäkin homoseksuaalisia kiusauksia tai taipumuksia omaavat ihmiset tuntemaan, että he voivat kilvoitella kirkossa Jumalan tuntemisessa ja syntiensä voittamisessa samalla tavalla tasa-arvoisina kuin kaikki muutkin ja että kirkon avioliitto-opetus ei ole suunnattu ketään vastaan, vaan suojelemaan ihmisiä - etenkin lapsia ja perheitä - ja että kr. avioliitto ei ole ensisijassa romanttisen rakkauden oikeuttamiseksi tehty instituutio, vaan se on kristillinen kilvoittelumuoto. Haasteeseen vastataan vastaamalla noihin kysymyksiin ja opettamalla niistä, ei muuttamalla avioliiton sisältö toisenlaiseksi tai laajentamalla avioliiton määritelmää myös muunlaisia suhteita ja liittoja sisältäväksi. On tunnustettava, että kristillinen avioliitto ei voi olla mitä tahansa, vaan sillä on tietty perinteinen sisältö. Se ei varmasti vastaa kaikkien ihmisten toiveisiin siitä, mitä avioliiton halutaan olevan. Mutta ei se ole vastannut kaikkiin toiveisiin koskaan.

11 tykkäystä

Ilman muuta selonteko on positiivinen. Ja sen sisältö oli ainakin minusta aivan sellainen kuin oli odotettavissa. Erityisen hyvänä asiana pidin sitä, että todettiin se, ettei kirkkokäsikirjan vihkimiskaavaa voi tulkita tai muokata sen tarkoituksen vastaisesti, joka selvästi on miehen ja naisen väliseen liitton vihkiminen.

Sekin lienee selvä, ettei tämä asia tällä tullut taputelluksi, ei lainkaan.

2 tykkäystä

Tuosta dokumentista:

Muussa seurakunnan toiminnassa periaatteena on, että samaa sukupuolta olevien avioliitto rinnastuu muihin siviilivihkimisenä toimitettaviin avioliittoihin. … Pyydettäessä voidaan seurakunnan jäsenen siviilivihkimisenä toimitettavan avioliiton puolesta rukoilla päiväjumalanpalveluksessa sen mukaan, mikä on paikallinen tapa.

Elikkä perus evlut messussa saattaa yllättäen joutua mukaan rukoilemaan homoavioliittojen puolesta?

Teoriassa ainakin. Käytännössä tässä vaiheessa ne seurakunnat lienevät vähissä, joissa rukoiltaisiin sunnuntain messun yhteydessä siviilissä vihittyjen mutta kirkollisesti siunaamattomien avioliittojen puolesta.

Monessa paikassa esirukoukseen automaationa tulevat nimet linkittyvät virastolla tehtyihin toimituksia koskeviin paperitöihin. Niiden yhteydessä kysytään erikseen lupa nimien lukemiseen kirkossa. Siten minkäänlaista automaattia ei ole olemassa muun kaltaisille avioliittoon vihkimisille niiden muistamiseksi esirukouksessa.

Se, että asiaa pitää pyytää erikseen tullee tekemään kyseisestä rukousaiheesta todennäköisesti melko harvinaisen Uudenmaan joitakin pistemäisiä paikkoja lukuun ottamatta. Suomalaiseen luonteenlaatuun ei juuri kuulu olla näkyvillä ja erikseen pyydetty rukous ainakin nimeltä mainiten päiväjumalanpalveluksessa olisi uskoakseni aika monelle liian korkean kynnyksen takana.

Meitäkään ei ns. kuulutettu paikallisseurakunnan messussa. Teimme esteiden tutkinnan maistraatin nettipalvelun kautta (kirkolla ei ole tarjolla mitään yhtä jouhevaa, jos on vaikea päästä paikalle virka-aikaan), joten kirkko ei saanut siitä automaattisesti tietoa. Vihkiminen tapahtui eri paikkakunnalla kuin missä asumme ja vihkipappi oli herätysliikkeen palkkalistoilla. Jos olisimme halunneet mukaan paikallisseurakunnan esirukoukseen, olisi siinä ollut oma paperisotansa, joten se jäi kun emme edes paikallisseurakunnassa käy. Meidät kuulutettiin entisessä kotimessuyhteisössäni entisellä asuinpaikkakunnallani, kun olimme siellä käymässä.

Ja mitä tulee siihen homoparien puolesta messussa rukoilemiseen, niin ottaen huomioon miten tökerösti muotoiltujen esirukouspyyntöjen mukaan sitä onkaan joutunut rukoilemaan, niin eipä riittävän yleistasoisesti muotoiltu rukous homoparin puolesta tuntuisi yhtään missään. Nykyisessä messuyhteisössäni kun on rukoiltu mm. abortin kieltämistä (en todellakaan kannata mitään totaalikieltoa) kuin että jotkut tuntemattomat henkilöt eivät eroaisi (mistäs mää sen tiedän mikä heidän tilanteesa on).

1 tykkäys

Huomautan, että piispojen lausunto ei ole (uuden) kannanmuodostus, vaan se on olemassaolevan kirkollisen tilanteen, opetuksen ja käytännön julki lausumista. Kirkon kantoja muodostaa kirkolliskokous.

1 tykkäys

Dokumentti on mielenkiintoinen. Itseasiassa Suomen kirkon piipojen lausunto on rohkea. Nostan minusta jännitävä paikkaja, toivottavasti olen ymmärtänyt texti oikein:

Miksi vähemmistöjä on tässä huomioitu nousee tästä dokumentissa:

Erilaisten vähemmistöjen karsastaminen tai poissulkeminen on vastoin lähimmäisenrakkaudenperiaatetta.

Lienee sukua paavin lauseelle: Kuka minä olen tuomitsemaan.

Keskeistä dokumentissa on kuitenkin vakaa opetus että:

Uudessa testamentissa asetetaan ihanteeksi yksiavioisuus (Matt. 19:1–12).

ja että

miehen ja naisen välinen avioliitto perustuu Jumalan käskyyn ja sitä koskevat monet lupaukset. Siksi näkemys, jonka mukaan reformaatio halusi sekularisoida avioliiton tekemällä siitä ”vain maallisen säädyn”, ei anna historiallisesti oikeaa kuvaa luterilaisesta avioliittokäsityksestä.

Uutta Suomessa on

Uusi tilanne syntyy, kun yhteiskunnallinen käsitys avioliitosta laajentuu samaa sukupuoltaoleviin pariskuntiin.

ja, vaikka avioliitto ei ole vain yhteiskunnallinen, viesti halutaan välittää että:

Samaa sukupuolta olevat parit ovat tervetulleita kaikkeen kirkon toimintaan

Toisaalta, itse mietin, että joku tällainen teologia olisi auttanut peilaamaan viestiä selvyydellä:

https://www.amazon.com/Washed-Waiting-Reflections-Faithfulness-Homosexuality/dp/0310330033

Pointtina se, että tarvittaisiin klassisesti pohjaavaa teologiaa, joka avaisi posiitiivisesti vähemistöjen krist. kutsumusta. Tämä saattaisi “liberaaleja ja konservatiiveja” lähemmäksi toisiaan.

Onko tämä mainos?

Suomenkieli oli sen verran kummallista etten oikein tavoittanut edellisen kommentoijan viestin ydintä.

Kaikkien kirjoittajien äidinkieli ei välttämättä ole Suomi. Minusta viesti oli selkeä.

3 tykkäystä

Kaikki eivät meinaa piispojen linjausta noudattaa.

Lainkuuliasia lapsia, kun odottavat maallisen lainsäätäjän antamaa lupaa. Ja kunnon poroporvareita siinäkin mielessä, että pitävät kynsin ja hampain kiinni virastaan vaikka eivät uskokaan sen sisältöön.

6 tykkäystä

Tämä kysymys ei todellakaan ole vielä paketissa. Ennemmin tai myöhemmin samaa sukupuolta olevien parien kirkolliset vihkimiset tullaan hyväksymään, ja se johtaa evankelis-luterilaisen kirkon repeämiseen. Ellei se nyt suorastaan kahtia hajoakaan niin ainakin pienempiä lohkeamisia tullaan näkemään. Näin on käynyt kaikkialla siellä missä tämä homokysymys on ylipäätään nostettu vakavan keskustelun kohteeksi. Anglikaanisen yhteisön tilanne ei näytä hyvältä sekään, kuten suhteellisen tuoreesta uutisesta selviää.

1 tykkäys

Muuten samaa mieltä, mutta tässä:

voi parhaassa tapauksessa käydä niin, että ajan ratas ehtii lähteä pyörimään toiseen suuntaan ennen kuin evankelisluterialainen kirkko ehtii päätöksensä tehdä. Sen omissa käsissähän tämä ei enää ole, vaan se ajelehtii sen mukana millaiset trendit ovat maailmalla. Viivitystaistelussa on siinä mielessä järkeä, vaikka toisaalta toivoisi, että kortit lyötäisiin jo pöytään ja katsottaisiin kumpi puoli voittaa.

Kyllähän noita näyttää ilmaantuneen. Eilen radiossa joku julisteli samanlaista vihkimistään, kun sivukorvalla kuuntelin.

Pitää sitten antaa toimituskieltoa näille tottelemattomille papeille, ja jos eivät siitä tokene, niin menettäkööt pappeutensa. .

6 tykkäystä

Eihän tässä ole mahdollisuutta mennä vikaan: Ev.lut. kirkon systeemi ei tunne samaa sukupuolta olevien vihkimistä. Siispä, jos joku yrittää sellaista, se jää yritykseksi sillä sitä ei ole. Eikä ketään voi, tietenkään, rangaista rikkomuksista joita ei ole tehty. Korkeintaan on tapahtunut jokin siviilivihkiminen jonka yhteydessä kenties on rukoiltu, mutta se tietenkin on ihan sallittua.