En valitettavasti löytänyt linkkiä uutiseen, jonka luin lehdestä, joten referoin ilman suoraa viittausta. Lisään linkin jos sellainen löytyy.
Puolassa on tähän asti ollut abortti laillinen äidin hengen ollessa uhattuna, sikiövaurioissa ja raiskaus/insestitapauksissa. Nyt 450000 nimeä kerännyt kansalaisaloite, jota kirkko ja hallitus myös kannattavat, haluaa poistaa nuo kaksi jälkimmäistä perustelua laista. Vain äidin hengen pelastamiseksi olisi mahdollista saada abortti, ja laiton abortti toisi 5v vankilaa sekä äidille että lääkärille.
Henkilökohtaisesti en kannata näin tiukkaa aborttilainsäädäntöä, mutta huolestuttavampaa oli käänteisen todistustaakan vaatimus. Jos nainen saa keskenmenon, eikä pysty todistamaan ettei itse aiheuttanut sitä, voidaan tuomita vankeuteen. Tällainen tuntuu aivan epäreilulta oikeuskäytännöltä riippumatta siitä, millainen rikos on kysymyksessä. Jos on esim. yksin kotona ja saa keskenmenon, niin milläs siinä pystyy todistamaan ettei ole sitä itse aiheuttanut mitenkään? Tietääkö joku asioista paremmin perillä oleva, pitääkö todella paikkansa että tällaista ehdotettaisiin lakiin, ja miten sitä on perusteltu?
(Miksi foorumi ehdottaa mulle, että ketju vaikuttaa samalta kuin humorististen kuvien ketju?)
Ajankohtaista-alueen aloitusviestit ovat wiki-viestejä, joita kuka tahansa voi muokata. Aloitusviestiin lisätään olennaiset uutislinkit ja muut, joiden perusteella ketjussa käydään keskustelua. Aloitusviestin kirjoittaja tai joku ylläpidosta muuttaa ensimmäisen viestin wiki-viestiksi.