Pyhittäjä Johannes Valamolaisen reliikit nostettiin

Aluehallintovirasto antoi viimein 4. lokakuuta luvan pyhittäjä Johannes Valamolaisen reliikkien nostoon. Luostarin Facebook-sivujen (kuva on sieltä) mukaan pyhäinjäännökset tuodaan perjantaina 8.11.2019 ristisaatossa Kristuksen kirkastumisen kirkkoon klo 17.30, minkä jälkeen toimitetaan juhlavigilia. Lauantaina 9.11. toimitetaan liturgia klo 10 pyhittäjä Johannes Valamolaisen kunniaksi.

Pyhittäjä Johannes Valamolainen, pelasta meidät esirukouksillasi! :pray:

2 tykkäystä

Kuten toisaalla lainasin:

Sinulla taitaa olla vanhaa tietoa. Facebookissa näet eilen annettiin nuo minun yllä mainitsemani tiedot sanoilla “ennakkotiedoista poiketen…”.

Meidän kirkossammehan mikään ei onnistu yleensä suoraan ja kerralla, vaan aina pitää vähän sählätä ja korjata jälkikäteen. Sama juttu mm. pyhien epiteettien kanssa: ensin tuli tieto, että kanonisoitiin tunnustaja ja marttyyri Johannes Ilomantsilainen. Sitten se vaihtui Sonkajanrantalaiseksi. Tällä nimellä painettiin jo lukuisa määrä jotain kortteja tmv. Sitten se vielä piispainkokouksessa muutettiin muotoon marttyyri ja tunnustaja.

Nämä ovat kaksi eri asiaa. Uudemmassa tiedossa kerrotaan, mitä tapahtuu 8.11., nimittäin reliikit tuodaan ristisaatossa kirkkoon. Silloin pyhäinjäännökset eivät vielä ole kunnioitettavana reliikkiarkussa, joka on ollut Valamon pääkirkossa jo monta kuukautta.

Vanhemmassa tiedotteessa kerrottiin, mitä tapahtuu 24.11. kirkolliskokouksen aattona. Silloin ei ole ristisaattoa, vaan reliikit asetetaan kirkkokansan kunnioitettaviksi kirkkoon.

Näin minä sen olen ymmärtänyt.

Ketju suljettiin automaattisesti 90 päivän kuluttua viimeisestä viestistä. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.